Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jim hls stipendium till Johanna Hagstrm

Antagna till utbildningar hsten 2018

Jemtland Ski Tour-vinnarna firades

Northug p vg tillbaka till norska landslaget

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rullskidtävlingar 2018

• Vänligen logga in för att kunna svara
19 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Hittills bara två lopp i tävlingskalendern; Landsjön Runt och Tanumsloppet, men det lär väl fyllas på efterhand. Därtill kommer de lopp som ligger utanför tävlingskalendern, som ni som får vetskap om dem gärna kan publicera i denna tråd.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 054 inlägg
Skogsvakt kör AL i år. När börjar hjulhetsen?
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 156 inlägg
Jag har endast koll på dessa då jag själv planerar att köra dessa lopp i sommar:-)

Rullskidgalejet 9 Juni (Prel)
Engelbrektsrullen 1 Juli
Näsrullen (7 el 14 Juli gissar jag)
Sockenrullen 18 Aug
Alliansloppet 25 Aug
UVK rullen 8 Sep
Bessemerrullen 15 Sep
Klarälvsloppet 23 Sep

VL2015: 8.31 Plac. 6548 - VL2016: 6.04 Plac. 3059 - VL2017: 5.13 Plac. 1067 - VL2018: 5.33 Plac. 824 - VL2019: Sub 500

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Skogsvakt kör AL i år. När börjar hjulhetsen?

Lite före julhetsen, som vanligt inför AL med spekulationer om vilka hjul som rullar bäst.

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 391 inlägg
En fråga allmänt om rullskidtävlingar...

I Lopp som går med ”vanliga” 2:or, funkar det att komma med de hjul man tränar på, i mitt fall SweNor utan några förberedelser material mässigt. Eller är det standard att hela startfältet har de hjulen som sägs vara snabbast (om det finns några sådana) och har preparerat materialet dagar i förväg, i den mån det går?!

Vad bör man snitta för hastighet för att varken utmärka sig långt upp eller långt ner i resultatlistan??

Skickat från min iPhone med Tapatalk

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 054 inlägg
Kan du inte bara åka 48km hemma och ta tid? Sen kan du stoppa in den tiden i resultatlistan och se vilken plats du får. Då slipper du ta dig till Trollhättan dessutom. Jag tar halva anmälningsavgiften som tack för tipset.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Vikis

Vikis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

I Lopp som går med ”vanliga” 2:or, funkar det att komma med de hjul man tränar på, i mitt fall SweNor utan några förberedelser material mässigt. Eller är det standard att hela startfältet har de hjulen som sägs vara snabbast (om det finns några sådana) och har preparerat materialet dagar i förväg, i den mån det går?!

Vad bör man snitta för hastighet för att varken utmärka sig långt upp eller långt ner i resultatlistan??

För att komma i mitten på startfältet på Rullskidgalejet H21 så  var man tvungen att hålla en takt på 2,47min/km i snitt.

Sen hur folk gör med materialet vet jag inte, själv kör jag på mina vanliga skigohjul 2or.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Det är väl svårt att säga, men är det varmt brukar "de rosa" rulla snabbt, är det kallt under 10 gr är väl gummi det bästa valet.

Vad man skall snitta för hastighet är svårt att säga, om man inte vet tid/km på vanliga standardtvåor och på ett normal träningspass.

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 156 inlägg

Jag tror inte majoriteten orkar hålla med hjulen inför tävlingar. Men det är bara vad jag tror :)
Dina Swenor borde vara standard 2or om du inte bytt de.
Kolla om det står en liten 2a på sidan av gummit.

Återigen gissar jag. Men om man håller ca 30-33min/mil så håller man sig nog i mellanskiktet på de flesta tävlingar.

VL2015: 8.31 Plac. 6548 - VL2016: 6.04 Plac. 3059 - VL2017: 5.13 Plac. 1067 - VL2018: 5.33 Plac. 824 - VL2019: Sub 500

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 391 inlägg

Jag tror inte majoriteten orkar hålla med hjulen inför tävlingar. Men det är bara vad jag tror
Dina Swenor borde vara standard 2or om du inte bytt de.
Kolla om det står en liten 2a på sidan av gummit.

Återigen gissar jag. Men om man håller ca 30-33min/mil så håller man sig nog i mellanskiktet på de flesta tävlingar.

Ja det är 2:or jag har (Har även 3:or på ett annat par rullskidor, men det hör inte hit).
Funkar dom att ha på startlinjen för å göra sig själv rättvisa, eller är man slagen på förhand?!
Såg att någon annan i ett senare inlägg, rekommenderade olika typer av hjul beroende på väderlek. Det är just pga av sådana inlägg jag ställde min ursprungsfråga.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 160 inlägg
Väger du 95 kg och det är 25+ så är det klart att rosa PU går bra... Men allt är relativt... Men har du ett par riktigt tröga skidor så är det klart att det gör skillnad mot ett par som går riktigt lätt... Det är lika mycket trix som att sickla på vintern ungefär, detta med att ha bra rull på sommaren

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 081 inlägg
Har du ett par nyare Swenor2or så här du absolut snabba 2or. Särskilt om dom är väl inkörda. Gamla kullager och spärrlager rullar mycket bättre än helt nya.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 160 inlägg
Och har du ett par äldre Swenor, såna som var låneskidor på AL för några år sen, och väger 95 kg, så går det inte lika lätt Väldigt olika rull på rullskidor iaf... Vissa väldigt tröga och vissa går lätt. Och i vissa förhållanden skulle man haft rosa och helst nya speciallager eller keramiska och ändå inkörda fast de är nya... Lika mycket att tänka på som på vintern...

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 714 inlägg
Jag har noterat att jag blir frånåkt av vissa oavsett lager. Speciellt i uppförsbackarna.

Sen finns det också vissa som har sjuukt bra glid på sina tvåor. Om det nu är tvåor. Jag funderar på att testa värmebehandla mina hjul. 80 grader i ugnen 12 timmar för att snabba upp åldrandet.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 160 inlägg
He he! :-)
Det finns nåt energy efficient lager nu... Sätter man det lagret på rätt hjul, så kanske det bara är värmebehandling av de hjulen och slipning av axlarna som ligger ivägen för ett bra rull. Om det inte blir molnigt och börjar regna vill säga så man skulle haft svarta hjul

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 358 inlägg

Jag har noterat att jag blir frånåkt av vissa oavsett lager...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lager 157 ? ;)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 660 inlägg
Inkörda? Hur långt är det snöret? 100, 200, 300 mil?

lejon

lejon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg

För att komma i mitten på startfältet på Rullskidgalejet H21 så  var man tvungen att hålla en takt på 2,47min/km i snitt.

Sen hur folk gör med materialet vet jag inte, själv kör jag på mina vanliga skigohjul 2or.

2,47 min/km - hur kom du fram till det?

Vikis

Vikis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

2,47 min/km - hur kom du fram till det?

42km på 2timmar isch om jag kommer ihåg rätt. 120/42=2min å 51sek, så strax under 2 timmar hade jag räknat på tydligen

Råtefella

Råtefella

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

19. augusti - 7-milarullen i Åmsele. Seedningsgrundande för Vasaloppet. 

http://7-mila.se/201...ill-vasaloppet/

VL 2015: Led 5: 7.07 VL 2016: Led 5: 6.40 VL 2018: led4

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar