Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidtävlingar 2018


Volevodin

Recommended Posts

En fråga allmänt om rullskidtävlingar...

 

I Lopp som går med ”vanliga” 2:or, funkar det att komma med de hjul man tränar på, i mitt fall SweNor utan några förberedelser material mässigt. Eller är det standard att hela startfältet har de hjulen som sägs vara snabbast (om det finns några sådana) och har preparerat materialet dagar i förväg, i den mån det går?!

 

Vad bör man snitta för hastighet för att varken utmärka sig långt upp eller långt ner i resultatlistan??

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En fråga allmänt om rullskidtävlingar...

 

I Lopp som går med ”vanliga” 2:or, funkar det att komma med de hjul man tränar på, i mitt fall SweNor utan några förberedelser material mässigt. Eller är det standard att hela startfältet har de hjulen som sägs vara snabbast (om det finns några sådana) och har preparerat materialet dagar i förväg, i den mån det går?!

 

Vad bör man snitta för hastighet för att varken utmärka sig långt upp eller långt ner i resultatlistan??

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

För att komma i mitten på startfältet på Rullskidgalejet H21 så  var man tvungen att hålla en takt på 2,47min/km i snitt.

 

Sen hur folk gör med materialet vet jag inte, själv kör jag på mina vanliga skigohjul 2or.

Link to comment
Share on other sites

En fråga allmänt om rullskidtävlingar...

 

I Lopp som går med ”vanliga” 2:or, funkar det att komma med de hjul man tränar på, i mitt fall SweNor utan några förberedelser material mässigt. Eller är det standard att hela startfältet har de hjulen som sägs vara snabbast (om det finns några sådana) och har preparerat materialet dagar i förväg, i den mån det går?!

 

Vad bör man snitta för hastighet för att varken utmärka sig långt upp eller långt ner i resultatlistan??

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är väl svårt att säga, men är det varmt brukar "de rosa" rulla snabbt, är det kallt under 10 gr är väl gummi det bästa valet.

 

Vad man skall snitta för hastighet är svårt att säga, om man inte vet tid/km på vanliga standardtvåor och på ett normal träningspass.

Link to comment
Share on other sites

En fråga allmänt om rullskidtävlingar...

I Lopp som går med ”vanliga” 2:or, funkar det att komma med de hjul man tränar på, i mitt fall SweNor utan några förberedelser material mässigt. Eller är det standard att hela startfältet har de hjulen som sägs vara snabbast (om det finns några sådana) och har preparerat materialet dagar i förväg, i den mån det går?!

Vad bör man snitta för hastighet för att varken utmärka sig långt upp eller långt ner i resultatlistan??

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tror inte majoriteten orkar hålla med hjulen inför tävlingar. Men det är bara vad jag tror :)

Dina Swenor borde vara standard 2or om du inte bytt de.

Kolla om det står en liten 2a på sidan av gummit.

 

Återigen gissar jag. Men om man håller ca 30-33min/mil så håller man sig nog i mellanskiktet på de flesta tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte majoriteten orkar hålla med hjulen inför tävlingar. Men det är bara vad jag tror [emoji4]

Dina Swenor borde vara standard 2or om du inte bytt de.

Kolla om det står en liten 2a på sidan av gummit.

 

Återigen gissar jag. Men om man håller ca 30-33min/mil så håller man sig nog i mellanskiktet på de flesta tävlingar.

Ja det är 2:or jag har (Har även 3:or på ett annat par rullskidor, men det hör inte hit).

Funkar dom att ha på startlinjen för å göra sig själv rättvisa, eller är man slagen på förhand?!

Såg att någon annan i ett senare inlägg, rekommenderade olika typer av hjul beroende på väderlek. Det är just pga av sådana inlägg jag ställde min ursprungsfråga. [emoji4]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Väger du 95 kg och det är 25+ så är det klart att rosa PU går bra... Men allt är relativt... Men har du ett par riktigt tröga skidor så är det klart att det gör skillnad mot ett par som går riktigt lätt... Det är lika mycket trix som att sickla på vintern ungefär, detta med att ha bra rull på sommaren
Link to comment
Share on other sites

Och har du ett par äldre Swenor, såna som var låneskidor på AL för några år sen, och väger 95 kg, så går det inte lika lätt Väldigt olika rull på rullskidor iaf... Vissa väldigt tröga och vissa går lätt. Och i vissa förhållanden skulle man haft rosa och helst nya speciallager eller keramiska och ändå inkörda fast de är nya... Lika mycket att tänka på som på vintern...
Link to comment
Share on other sites

Jag har noterat att jag blir frånåkt av vissa oavsett lager. Speciellt i uppförsbackarna.

 

Sen finns det också vissa som har sjuukt bra glid på sina tvåor. Om det nu är tvåor. Jag funderar på att testa värmebehandla mina hjul. 80 grader i ugnen 12 timmar för att snabba upp åldrandet.

Link to comment
Share on other sites

För att komma i mitten på startfältet på Rullskidgalejet H21 så  var man tvungen att hålla en takt på 2,47min/km i snitt.

 

Sen hur folk gör med materialet vet jag inte, själv kör jag på mina vanliga skigohjul 2or.

2,47 min/km - hur kom du fram till det?
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finns det någon rullskidtävling man kan ställa upp i bara för att det skulle vara kul, trots att man är helt kass?

 

I löpning finns ju väldigt folkliga tävlingar där man kan jogga runt i sitt eget tempo i trevligt sällskap. Tjejmilen, Lidingöloppet, Blodomloppet osv, bara för att nämna några. Eller vasaloppet förstås, på skidsidan.

 

Jag gissar att rullskidor är så smalt att alla som deltar i tävlingar är tränade till tänderna?

 

Det skulle vara kul att testa tävling nån gång bara för skoj, men om det innebär att man orkar hänga med i 25-30 meter för att sedan åka ensam och skämmas, då är det nog bättre att låta bli...

 

Finns det någon tävling som är mindre "elitig" än andra?

Link to comment
Share on other sites

På Alliansloppet är det med åkare av alla de slag.

 

Aha, ser ju ut som en ganska stor tävling! Vad roligt. Det kan vara värt att fundera på faktiskt...

 

Är det backig bana?

 

Tittar jag i resultatlistan på Herrar Motion 16km så ser det ut som att jag skulle kunna ha några åkare bakom mig, men där jag tränar är det rätt plant och 99.5% stakning, 0.5% frånskjut med stakning och ungefär 0.0% diagonalande.

Link to comment
Share on other sites

finns ingen anledning att inte vara med. 16km är ett varv. Är en tuff backe i starten uppför. Men utför är det inga problem. Kör på du och prova. Sen brukar tävlingar vara en morot för folk att träna. Få inspiration i år o känn på atmosfären och satsa på 48km banan 2019
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...