Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidtävlingar 2018


Volevodin

Recommended Posts

finns ingen anledning att inte vara med. 16km är ett varv. Är en tuff backe i starten uppför. Men utför är det inga problem. Kör på du och prova. Sen brukar tävlingar vara en morot för folk att träna. Få inspiration i år o känn på atmosfären och satsa på 48km banan 2019

 

Taget!

 

Det är just inspirationen och motivation jag vill åt.

 

Men då måste jag ju skaffa såna där tajts som alla åker med. There's a first time for everything... :)

Link to comment
Share on other sites

Beror lite var du bor, men det finns flera lopp, som inte är så elitiska tex Karlskronas lopp i Holmsjö eller Vetlandaloppet, ett lopp i Värnamo, men det har jag inte testat. Sen gick det ett lopp i Alstermo, men det var så få startande att det troligen inte återkommer, men där hade du kunnat vara med. Nybroloppet kanske kommer att hålla lite högre klass i år, då det är veteran-SM, annars ok att deltaga där. Men det finns fler lopp, som säkert passar och det kan ni som varit med informera om.

Det blir ofta en spridningseffekt, om det är några som inte är superbra ställer upp, och då blir ni fler på din nivå.

Link to comment
Share on other sites

Beror lite var du bor, men det finns flera lopp, som inte är så elitiska tex Karlskronas lopp i Holmsjö eller Vetlandaloppet, ett lopp i Värnamo, men det har jag inte testat. Sen gick det ett lopp i Alstermo, men det var så få startande att det troligen inte återkommer, men där hade du kunnat vara med. Nybroloppet kanske kommer att hålla lite högre klass i år, då det är veteran-SM, annars ok att deltaga där. Men det finns fler lopp, som säkert passar och det kan ni som varit med informera om.

Det blir ofta en spridningseffekt, om det är några som inte är superbra ställer upp, och då blir ni fler på din nivå.

 

Tack för tipsen.

 

Jag har ju lite tid kvar att träna upp mig på dessutom, diagonalningen framförallt, så man inte ser ut som den bambi på hal is jag är just nu...

Link to comment
Share on other sites

Fö kan jag meddela att Nässjö SKI planerar för en rullskidtävling på klassiska tvåor i höst, men vad det verkar inte något fristilslopp på rullskidbanan. Lite synd nu när veteran-SM går i Småland, kanske en del hade velat testa formen inför mästerskapet.

 

Inte heller Hallby sok i Jönköping planerar för något rullskidlopp i år.

 

Ser lite magert ut för fristilslopp på rullskidor - dock skall tilläggas att senior-SM på rullskidor går i Skåne.

Link to comment
Share on other sites

Fö kan jag meddela att Nässjö SKI planerar för en rullskidtävling på klassiska tvåor i höst, men vad det verkar inte något fristilslopp på rullskidbanan. Lite synd nu när veteran-SM går i Småland, kanske en del hade velat testa formen inför mästerskapet.

 

Inte heller Hallby sok i Jönköping planerar för något rullskidlopp i år.

 

Ser lite magert ut för fristilslopp på rullskidor - dock skall tilläggas att senior-SM på rullskidor går i Skåne.

 

Nja Volevodin nu har du fel. Nybro har oxå Senior-SM och även Junior-SM men inte i samma distanser som Skåne

 

vart har du hört att inte Nässjö ska köra sin dubbel tävling igen(klassisk med fristilsjaktstart)?? :(

Link to comment
Share on other sites

Nja Volevodin nu har du fel. Nybro har oxå Senior-SM och även Junior-SM men inte i samma distanser som Skåne

 

vart har du hört att inte Nässjö ska köra sin dubbel tävling igen(klassisk med fristilsjaktstart)?? :(

OK, det missade jag i kalendern, men det kommer väl snart en inbjudan på hemsidan. Ang Nässjö SKI mailade jag till

ordföranden och han svarade att de planerade för ett klassiskt rullskidlopp i höst. Vad gäller dubbeltävlingen brukar ju

Emil Ekman hålla i den, så jag kanske borde fråga honom.

Vad gäller Hallby verkar inte loppet på Axamo Ring 2016 återkomma i år heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den som vill åka riktigt fort på rullskidor kan ju köra Rådarullen 48 km 1 Juni.

Ser ut som jag har möjligheten att åka i år och det vore skoj att köra på snabbhjul igen.

Iofs är jag lockad av att se om jag pallar att staka upp till toppstugan på Grönklitt också och den tävlingen går ju dagen innan.

Link to comment
Share on other sites

Orsa Hillclimb är ju att rekommendera. 200 kr i startavgift varav en buffé som väntar efter själva loppet. Bara en sådan sak! Loppet i sig är en utmaning. Första delen är lättstakad och flack. Men ju längre upp du kommer desto större utmaning. Efter en mil så får du en välbehövlig utförslöpa innan man ska ta sig den sista delen. Biten upp till toppstugan är ju en dräpare i sig. Då blir det till att jämnfota sig uppåt, i varje fall för mig...

 

50 minuter körde jag på förra året och i år blir det dns. Studentuppvaktning väntar samma dag. Man vill ju tänka på familjefriden och ta det lugnt.. Vill ju inte riskera att bli betraktad som längdnörd efter 220 km i Jokkmokks vidunderliga vidder :-)

 

Alliansloppet och Klarälvbanan blir det till att steppa upp igen med rullskidorna i kombination med nummerlapp. Grejer det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag åkte mina tre första skidlopp i vintras, med i genomsnitt ett fall per lopp (ett p.g.a. skidåkare som ramlat framför mig i en backe, ett p.g.a. en skidåkare som körde på mig bakifrån, ett p.g.a. eget felskär). Så jag har ännu inte vågat på mig att åka något rullskidlopp. Det är ju mycket värre att ramla på asfalt än på snö. Hur vanligt är det med incidenter i rullskidlopp?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

VSRC = Västsvenska rullskidcupen

 

AUGUSTI

VSRC Höstrullen 27 km 2:or 19/8

 

Värnamorullen 30 km 21/8

 

Alliansloppet 48 km 2:or 25/8

 

SEPTEMBER

VSRC SM Nybro Fristil PU 1/9

SM Nybro Klassiskt PU 2/9 (2:or)

 

VSRC Tidaholmsloppet 47 km 8/9 PU

 

UVK-rullen Uppsala 40 km 8/9

 

VSRC Billingen Rollerski Backrace 7 km 2:or 15/9

VSRC Billingen Rollerski Distans 45 km 2:or 16/9

 

Klarälvsloppet 90 km 2:or 23/9

 

VSRC Göteborg Rullfestival Fristil PU 29/9

VSRC Göteborg Rullfestival Klassiskt 40 km 2:or 30/9

Kongevejsløbet 2:or låneskidor 45,2 km 30/9

 

OKTOBER

VSRC Lindénarullen 30 km PU 8/10

Åsracet 2:or 9/10

 

VSRC Rollsborundan 21/10 Final VSRC

Link to comment
Share on other sites

Bra sammanställning, sen återstår att se om listan kompletteras efterhand med tävlingar i Vetlanda i september och Holmsjö i oktober och några tävlingar i Svealand.

 

För egen del har jag tappat lite sugen på klassisk rullskidåkning efter hjulhaveriet och i stället satsat på annan träning och tävling. Problem med ett vänsterben har gjort det svårt att hitta pjäxor som passar samt brist på testställen och  har gjort att jag inte kommit till skott att köpa skateskidor (i bakhuvudet finns SM-tävlingen i Nybro på fria hjul) 

Link to comment
Share on other sites

Jag ser att det nämns PU i Nybrorullen Klassisk stil.

Det är endast tvåor som är godkända där så PU är enbart Elpex PU och deras tvåor (eller trögare).

För övrigt endast gummi och motsvarande tvåor från andra tillverkare.

Allt enligt inbjudan.

Var ser du det - jag skrev om skateskidor i Nybros SM-tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

thowols lista, andra raden för September?

Jag trodde du, Volevodin, kommenterade den sammanställningen? Jag gjorde det i alla fall och tycker att PU ser konstigt ut för den klassiska tävlingen på söndagen.

 

jag kommenterade inte skate, jag åker inte ens skate... har nog märkts på andra kommentarer från mig?

Link to comment
Share on other sites

thowols lista, andra raden för September?

Jag trodde du, Volevodin, kommenterade den sammanställningen? Jag gjorde det i alla fall och tycker att PU ser konstigt ut för den klassiska tävlingen på söndagen.

 

jag kommenterade inte skate, jag åker inte ens skate... har nog märkts på andra kommentarer från mig?

OK, det såg jag inte i sammandraget och det har du naturligtvis rätt i att de klassiska tävlingarna går på 2:or.

Link to comment
Share on other sites

thowols lista, andra raden för September?

Jag trodde du, Volevodin, kommenterade den sammanställningen? Jag gjorde det i alla fall och tycker att PU ser konstigt ut för den klassiska tävlingen på söndagen.

 

jag kommenterade inte skate, jag åker inte ens skate... har nog märkts på andra kommentarer från mig?

Jag är hyfsat säker på att PU i detta fallet innebär TävlingsPU alltså de som mer eller mindre motsvarar gummiettor då Nybro håller sm-status i år.

 

Edit:Verkar som jag får äta upp det lika fort som jag skrev det.Är tydligen 2:or på SM i år men då borde väl även gummihjul vara ok?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

thowols lista, andra raden för September?

Jag trodde du, Volevodin, kommenterade den sammanställningen? Jag gjorde det i alla fall och tycker att PU ser konstigt ut för den klassiska tävlingen på söndagen.

 

jag kommenterade inte skate, jag åker inte ens skate... har nog märkts på andra kommentarer från mig?

Jag har skrivit fel gällande Nybro/SM. Tävlingen körs med "2:or", dvs gummi eller PU-tvåor från Elpex. Nybroloppet är seedningsgrundande för Vasaloppet så det är väl ett möjligt skäl till att SM-avslutningen körs på 2:or och inte fria tävlingshjul (PU).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...