Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klarlvsloppet live p Lngd.se

Nordstrm hemmafavorit p Vlarullen

Lina Korsgren och Ramudden bildar lngloppsteam

Hst och Slind totalvinnare av Guide World Classic Tour

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Skidpremiär Idre Fjäll Skistart 2018
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

24 timmars rekordförsök i Levi

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

red tag

red tag

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Var en sväng förbi och tittade idag, då hade dom åkt about 250 km på under 12 timmar..Stentuffa killar !!
En blivande worldloppet master - 2019 : Tartu Ski maraton, Vasaloppet, Ylläs-Levi ?, Finlandiahiihto ?

MikaelBerglund

MikaelBerglund

Medlem

• Members
  • Pip
  • 120 inlägg

Spännande! 

Om förhållandena är liknande som i Norrland just nu så har han goda möjligheter att ta rekordet. Snabbt skarföre och det hinner inte bli katastrof under dagen. Ser också ut att vara ganska lite vind. Intressant att dom har valt en bana med några höjdmeter. Jag antar att dom har räknat på det. Kanske är bra att få använda en lite annorlunda stakteknik delar av varvet. Kanske skulle ha fler åkare så man kan göra a la Breaking2 med vindskydd. 

red tag

red tag

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg
Minusgrader, hårda isiga betong spår nu.. bara Hans kvar såg jag..och Anni Angeria som försöker slå världsrekordet för damer. Hon kör skate..
En blivande worldloppet master - 2019 : Tartu Ski maraton, Vasaloppet, Ylläs-Levi ?, Finlandiahiihto ?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 566 inlägg

Är det  TV-sändningar från Ski Classics Ylläs-Levi på lördag ?

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 573 inlägg

Minusgrader, hårda isiga betong spår nu.. bara Hans kvar såg jag..och Anni Angeria som försöker slå världsrekordet för damer. Hon kör skate..

Var nog rätt tungt i går em med många plussgrader och blöta spår.....

red tag

red tag

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg
452 km på 23 timmar, nytt världsrekord blir det i alla fall

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 573 inlägg

Hårda killar i Finland! Nya rekordinnehavaren Hans Mäenpää skulle gärna åkt Ylläs-Levi dagen efter, men tyvärr hans tur att serva andra i laget då dom servat honom under 24h.....

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 432 inlägg

47,2 mil blev det till slut. Otroligt imponerande! 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 173 inlägg
Helt klart har dessa försök fått otrolig uppmärksamhet. Nåt som inte riktigt motsvarar intresset. Hur många har ens försökt?
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 184 inlägg

Helt klart har dessa försök fått otrolig uppmärksamhet. Nåt som inte riktigt motsvarar intresset. Hur många har ens försökt?

Nog för att det måste gått lätt... Och de filmade ju inte i uppförsbacken, det enda intressanta stället, men om han körde korrekt, så.... Tumme upp, det är inte så många som åker två Nordenskiöld och ett maraton på ett dygn...

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 432 inlägg

Det är väl lite som alla tokrekord, tänk Guinessrekordbok. Det är fascinerande med extrema rekord oavsett hur många som har testat. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 39 inlägg

Vilken åkteknik använde han som vann?

Vilket anser ni generellt går snabbast på (hyfsat) platt underlag, stakåkning (på blanka stakskidor) eller skate?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 735 inlägg
Han stakade. Och självklart är skating snabbare då man kan använda fler muskelgrupper. Dessutom kan man alternera ben och överkropp så att den ena får vila lite.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 39 inlägg

Varför stakas det då mest i den här udda grenen 24-timmarskidåkning, där man (såvitt jag förstått) får välja åkstil? För att det är mer energibesparande när man ska åka så länge?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 173 inlägg
För att långloppsåkare enkom behärskar dubbelstakning. Ge dom en blåextra och dom använder den på läpparna
Återinför skejtvasan
41.57.63

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 005 inlägg

För att långloppsåkare enkom behärskar dubbelstakning. Ge dom en blåextra och dom använder den på läpparna

Ja alla traditionella åkare vet ju att att på läpparna ska man ha clostebol om det ska gå riktigt fort...;)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 566 inlägg

Men allvarligt så tror jag att man kommer längre med enbart stakning i ett 24-timmarslopp än om man skulle skejta. När man väl blir utmattad i skejtmusklerna går det mycket saktare (minns att när jag gått in i väggen i storlirennet, orkade jag inte skejta utan endast att staka mig fram) Jag skulle tro att en skejtare kanske är före i halva loppet, men sen kommer stakaren ifatt och förbi. En sak funderar jag över och det är om det var fri stavlängd i Levi resp när Wickström slog sitt rekord ?

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 414 inlägg

Men allvarligt så tror jag att man kommer längre med enbart stakning i ett 24-timmarslopp än om man skulle skejta. När man väl blir utmattad i skejtmusklerna går det mycket saktare (minns att när jag gått in i väggen i storlirennet, orkade jag inte skejta utan endast att staka mig fram) Jag skulle tro att en skejtare kanske är före i halva loppet, men sen kommer stakaren ifatt och förbi. En sak funderar jag över och det är om det var fri stavlängd i Levi resp när Wickström slog sitt rekord ?

Kan man inte då börja staka när man gått tom i skatemusklerna då?!
Borde kunna fördela arbetet mer på hela kroppen, om det nu är tillåtet med fristil.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 407 inlägg
Spåren gjordes extra glatta genom att de vattnades så att det var isigt och då är stakningen snabb och kräver mindre energi. Anni Angeria som gjorde damrekord körde skate och det var inte vackert de sista timmarna...

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 173 inlägg
Rekorden blir bara intressanta när det sker med samma förutsättningar. Samt när en stor skara utövare försöker sig på det. Jag tycker det är märkligt hur mkt uppmärksamhet detta jippo fick när erik körde. Stor mediaanka.
Återinför skejtvasan
41.57.63

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar