Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Norska rullskidor ska ge svenska VM-guld

Bystrm tar med vassa norrmn till Alliansloppet

Kom igng med trningen infr vinterns lnglopp

Nations Challenge - landskamp mot Norge

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

24 timmars rekordförsök i Levi

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 521 inlägg

Rekorden blir bara intressanta när det sker med samma förutsättningar. Samt när en stor skara utövare försöker sig på det. Jag tycker det är märkligt hur mkt uppmärksamhet detta jippo fick när erik körde. Stor mediaanka.

Instämmer. I andra sammanhang krävs lika förutsättningar och strikta regler för att ett rekord skall godkännas. Jag tycker att det skall vara ett rekord i klassisk teknik med gällande regler för den tekniken och ett annat rekord för fristil samt att banan inte får manipuleras osv för att man skall kunna godkänna rekordet. Jag tycker detta rekord skall underkännas och även Wickströms och man sätter ihop strikta regler för vad som skall gälla vid rekordslagning.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 732 inlägg

Erik körde bitvis med kraftstaven så det var fri stavlängd.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 969 inlägg

Instämmer. I andra sammanhang krävs lika förutsättningar och strikta regler för att ett rekord skall godkännas. Jag tycker att det skall vara ett rekord i klassisk teknik med gällande regler för den tekniken och ett annat rekord för fristil samt att banan inte får manipuleras osv för att man skall kunna godkänna rekordet. Jag tycker detta rekord skall underkännas och även Wickströms och man sätter ihop strikta regler för vad som skall gälla vid rekordslagning.

När Wickström körde fanns det inte någon stavlängdsbegränsningregel, så han höll sig inom det dåvarande regelverket för klassisk skidåkning, antar att det nuvarande rekordet är med rätt längd, dvs inom det strikta regelverket för klassisk skidåkning. Nuvarande rekordet borde ju "enkelt" gå att slå, vattna jättemycket så att det blir isrännor, lite småkuperat som att man behagligt kan stå i fartställing i typ 35 nedför med någon som kliver vinden framför en i fladdriga kläder, pricka ett dygn när det inte är nederbörd och stabila ensiffriga minusgrader. Men dom förutsättningarna tror jag att jag skulle  kunna snitta över 20km/timme i ett dygn utan problem, och dom bästa i över 25km/timme.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 155 inlägg
Dessa försök och Eriks tidigare handlar nog mest om att marknadsföra sitt namn...
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 39 inlägg

Nej, jag tror de gör det för att det blir en "trevlig dag i spåren" ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar