Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Omstart


Volevodin

Recommended Posts

Nu efter skidsäsongen slut hur gör ni då ? Tar ni det lugnt ett tag, innan ni kör igång inför nästa säsong eller kör ni igång direkt träning på barmark ? Hur gör ni som har en ny säsong i en annan idrott ?

Jag har ju kört dubbelsäsong genom åren och inte haft någon viloperiod på våren, dock har jag tagit det försiktigt vid övergången till barmark för att inte dra på mig skador. (tex skejtade jag på inlines idag, men det var avslaget efter den fina skidsäsongen vi haft) Min viloperiod brukar infalla i oktober, då jag tar det lugnt och det mest blir "aktiv återhämtning". 1 november drar jag igång träningen inför vintersäsongen.

Link to comment
Share on other sites

Efter varje större lopp så blir det naturligt en viloperiod. T ex genom resor, sjukdom etc.

 

För övrigt så ser jag nog alltid fram emot nystart mot nya mål, därav att jag inte fortsätter med längdskidor efter Vasaloppet.

Jag satsar mot andra idrotter helt enkelt men då de har lite mer distans i kalendern så är det lätt hänt att jobb, semester, trädgård etc. tar mer tid precis efter ett större lopp :)

 

Som LFN tränar jag 2-5 pass i veckan året runt (enstaka veckor med färre och lika många med fler, ser inte träning som tungt förrän det överstiger 20 timmar per vecka). I princip springer, cyklar, simmar, skidar jag hela rået men med olika fokus beroende på säsong.

Link to comment
Share on other sites

Viloperiod kör jag inte. Men efter Vasaloppet så blir det bara distanspass på skidor (skate). Inga långpass eller intervallpass. Sen fasas löpningen in och någonstans mitten eller slutet av April börjar jag köra långpass, snabbdistans och intervaller i löpningen.

 

Jag tränar denna period varje dag utan vila, men träningen är ändå lättare än skidträningen dec-mars som innehåller intervaller, tuffa långpass och tävlingar.

 

I maj blir det löpning för hela slanten och någon tävling. Sen i Juni drar rullskidor igång igen med ett pass i veckan. Löpningen är den huvudsakliga träningen.

Link to comment
Share on other sites

Viloperiod kör jag inte. Men efter Vasaloppet så blir det bara distanspass på skidor (skate). Inga långpass eller intervallpass. Sen fasas löpningen in och någonstans mitten eller slutet av April börjar jag köra långpass, snabbdistans och intervaller i löpningen.

 

Jag tränar denna period varje dag utan vila, men träningen är ändå lättare än skidträningen dec-mars som innehåller intervaller, tuffa långpass och tävlingar.

 

I maj blir det löpning för hela slanten och någon tävling. Sen i Juni drar rullskidor igång igen med ett pass i veckan. Löpningen är den huvudsakliga träningen.

Hur definierar du skillnaden på långpass och distanspass?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hur definierar du skillnaden på långpass och distanspass?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Egentligen över 2 timmar. Men om det är skare kan jag köra över 2 timmar utan att kalla det långpass. Så det har ju att göra med hur ansträngande det är också.

Link to comment
Share on other sites

Viloperiod kör jag inte. Men efter Vasaloppet så blir det bara distanspass på skidor (skate). Inga långpass eller intervallpass. Sen fasas löpningen in och någonstans mitten eller slutet av April börjar jag köra långpass, snabbdistans och intervaller i löpningen.

 

Jag tränar denna period varje dag utan vila, men träningen är ändå lättare än skidträningen dec-mars som innehåller intervaller, tuffa långpass och tävlingar.

 

I maj blir det löpning för hela slanten och någon tävling. Sen i Juni drar rullskidor igång igen med ett pass i veckan. Löpningen är den huvudsakliga träningen.

Att barmarksträningen skulle vara lättare håller jag inte med om, snarare så att den är tuffare och sliter mer på kroppen. Skidåkning är skonsamt för kroppen och man klarar av både större mängd och hårda pass på vintern än motsvarande under barmarksperioden.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen över 2 timmar. Men om det är skare kan jag köra över 2 timmar utan att kalla det långpass. Så det har ju att göra med hur ansträngande det är också.

Så långpasset är längre (och mer ansträngande) än distanspasset?

Var bara nyfiken, hur vi definierar olika. Distanspass och långpass är i min träningsvärld samma sak. [emoji3]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nej bara längre. Långpass är ett långt distanspass. Intensiteten kan variera. Men jag inser ju att jag kör en del "fika"-pass på vårvintern med lägre intensitet. De är inte lika jobbiga som att kontinuerligt åka i 2-3 timmar utan innehåller pauser och kanske även fika.

Link to comment
Share on other sites

Om man kör samma fördelning av sina pass året runt så blir ju långpassen mer återhämtning eller fokus på att orka lite fortare på lång distans.

Om man, som jag, varierar vilken idrott som har mest fokus så blir långpassen alltid av ökande karaktär... dvs allt längre för att förhoppningsvis ha nått gränsen av att kallas långa innan själva tävlingssäsongen startar.

Då blir långpassen ganska slitande (om man alltid kör så långt man orkar), speciellt för skidor (axlar) och löpning (benen slits hårt i löpning). Cykel och simning är inte lika slitande för mig, tunga men ej så slitande.

 

Intervaller har normalt sett kortare återhämtningstid för mig pga hyfsad kondition som är gemensam mellan alla idrotter, muskelträningen har hyfsat kort återhämtningstid.

Långpassen sliter på sådant som har längre återhämtningstid.

Snabbdistansen lite samma sak, under ca 1:30 är det inte så jobbigt med återhämtning.

Därav alltid intervaller kan vara nära långpass men inte tvärtom (man ser alltid framåt i träningskalendern :))

Link to comment
Share on other sites

Sen är det individuellt hur snabbt man återhämtar sig, jag har alltid varit bäst första dagen vid tvådagarstävlingar. När det gäller löpning på hårt underlag har det krävts upp till en vecka innan benen återhämtat sig efter ett 2-milspass. Även om man tar samma längd i skogsterräng tar det mer på benen än skidåkning samma sträcka och man förlorar några dagars träning.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar när jag känner mig OK igen, igår sa min Garmin 72 timmar men ikväll blir det nytt pass. Fast igår stakning ikväll löpning.

Nu var det inte intervaller utan snabbdistans igår, ca 90% av maxpuls i 40 minuter. Inte jättehårt men ändå lite jobbigt.

 

För min del blir oftast långpassen mer än 10% längre än sist. Typiskt ökar jag från 12 till 16, 20 i steg om 3-4 km upp 40 (löpning), skidor lite större intervaller. Tempo konstant på långpassen och oftast A2.

 

Möjligtvis kör jag intervallerna för snällt men jag hoppas att de är "optimala" dvs nära döden på sista och jämn fart.

Link to comment
Share on other sites

Att barmarksträningen skulle vara lättare håller jag inte med om, snarare så att den är tuffare och sliter mer på kroppen. Skidåkning är skonsamt för kroppen och man klarar av både större mängd och hårda pass på vintern än motsvarande under barmarksperioden.

Det där känner jag igen.  När jag var yngre tyckte jag skidåkningen slet i hela kroppen, medan t ex löpningen gled på utan följder. Numera (60 år) är löpning alltid en balans på gränsen till skada, medan skidor funkar ganska bra i stor dos.

Link to comment
Share on other sites

Efter 60-65 händer något med intervallerna, man lyckas inte hålla tempot alla intervallerna igenom som tidigare. De två första är snabbast sen från 3:e går det inte att hålla tempot, har märkt en liknande tendens i tävlingar med varvlopp. Jag tror inte det är fysiskt i första hand utan man får svårare att hålla koncentrationen uppe och tappar lite fokus och därmed tempo.

Link to comment
Share on other sites

I år har jag inte kommit igång med rullskidåkningen alls, jag känner ett motstånd att starta upp, som jag inte kommit över än. Jag tror det beror på den fina andra halva av vintern som vi haft och att  bara delar av mina rundor är sopade. Jag väntar nog en vecka till och hoppas att det börjar bli färdigsopat, så man slipper det eländiga gruset. Han ni börjat rulla än eller passar ni liksom jag ?

Link to comment
Share on other sites

Lika för mig att jag väntar tills allt är sopat. Lika bra att lugna sig. Kommer ändå hinna köra samma rundor till leda :) men till skillnad från dig V så känner jag ett större sug att komma igång med rullandet efter den fina vintern. Jag är väl inlurad i att tro nästa säsong kommer bli lika fin och då vill man vara i kanonslag. Själv finner jag min motivation i att jag kommer köra AL, holmenkollenmarsjen och Birken. Plus div lokala elljusslopp :) Vad motiverar en ärrad veteran?
Link to comment
Share on other sites

Lika för mig att jag väntar tills allt är sopat. Lika bra att lugna sig. Kommer ändå hinna köra samma rundor till leda :) men till skillnad från dig V så känner jag ett större sug att komma igång med rullandet efter den fina vintern. Jag är väl inlurad i att tro nästa säsong kommer bli lika fin och då vill man vara i kanonslag. Själv finner jag min motivation i att jag kommer köra AL, holmenkollenmarsjen och Birken. Plus div lokala elljusslopp :) Vad motiverar en ärrad veteran?

Det är en helt riktig analys att man efter den sista halvan av vintern inbillar sig att nästa vinter skall bli lika bra, lika bra att försöka få det ur huvudet, annars är risken att besvikelsen blir stor efter en "grönsaksvinter" Vad som motiverad mig skulle i så fall vara Halvnordenskiöld eller MWC i Beitostölen 2019

Link to comment
Share on other sites

Rullpremiären klar. Efter en lång vinter med skate var det mkt ovant att åka rullskidor. Jag har tröga hjul bak men det går ändå för fort. Hastigheten gör det oskidlikt och treans växel används för lite mot hur den används på snö. Måste nog skaffa tröga hjul fram med. Jag äringen elitåkare men säg typ led3 på Vasan och det ärförmig obegripligt hur folk kan tycka skate på normalrull går att träna på. Än mindre inlines med stavar. Måste bli oerhörd skillnad mot snöskidor. Hur fort måste man inte åka för att få upp pulsen med normalrull?

 

Ska jag få upp pulsen på en skateintervall snittar jag 25km/h på rullskidor. Skulle gärna vilja få ner den till samma fart som på snö.

Link to comment
Share on other sites

Vad kör du för märke?

Rullpremiären klar. Efter en lång vinter med skate var det mkt ovant att åka rullskidor. Jag har tröga hjul bak men det går ändå för fort. Hastigheten gör det oskidlikt och treans växel används för lite mot hur den används på snö. Måste nog skaffa tröga hjul fram med. Jag äringen elitåkare men säg typ led3 på Vasan så det ärförmig obegripligt hur folk kan tycka skate på normalrull går att träna på. Än mindre inlines med stavar. Måste bli oerhörd skillnad mot snöskidor.

Ska jag få upp pulsen påsen skateintervall snittar jag 25km/h på rullskidor. Skulle gärna vilja få ner den till samma fart som på snö.

Link to comment
Share on other sites

Rullpremiären klar. Efter en lång vinter med skate var det mkt ovant att åka rullskidor. Jag har tröga hjul bak men det går ändå för fort. Hastigheten gör det oskidlikt och treans växel används för lite mot hur den används på snö. Måste nog skaffa tröga hjul fram med. Jag äringen elitåkare men säg typ led3 på Vasan och det ärförmig obegripligt hur folk kan tycka skate på normalrull går att träna på. Än mindre inlines med stavar. Måste bli oerhörd skillnad mot snöskidor. Hur fort måste man inte åka för att få upp pulsen med normalrull?

 

Ska jag få upp pulsen på en skateintervall snittar jag 25km/h på rullskidor. Skulle gärna vilja få ner den till samma fart som på snö.

Jag tycker att den stora fördelen med lättrullande hjul är att man kan träna teknik med lägre puls än man kan göra på snö. Men för ren konditionsträning är det nog bra med större motstånd.

Link to comment
Share on other sites

Fem år gamla elpex f1pro men de normalrullhjul som ingick. Tycker även med tröga hjul bak blir hastighet plus känslan för oskidlikt, å andra sidan är det inget måste att få det likt. Rullskidor kan ses som en egen gren

Så du har inte de nya omtalade hjulen på F1 Pro. Någon som vet hur rullet är om man jfr F1 Pro-hjulen mot Marwe US0 ?

Link to comment
Share on other sites

Nya o nya. Det är iaf de fina pu hjulen som elpex är berömda för. Vet ej när dom kom exakt om mina skidor kan lika gärna vara 4,5 år. Grymma hjul är det iaf. Bra grepp, sköna o åka på. Men för lättrullade för en åkare med min kapacitet. Men det verkar vara individuellt. Själv skulle jag inte få ut nåt av att träna teknik på lättrullade. Men jag vill ju åt snökänslan. Vissa ser ju rullskidor som en egen sport o då vill man säkert träna i hög fart.

 

Har skåningen nån åsikt o dela ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...