Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Norska rullskidor ska ge svenska VM-guld

Bystrm tar med vassa norrmn till Alliansloppet

Kom igng med trningen infr vinterns lnglopp

Nations Challenge - landskamp mot Norge

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Omstart

• Vänligen logga in för att kunna svara
30 svar till detta ämne

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg

Vad kör du för märke?

Rullpremiären klar. Efter en lång vinter med skate var det mkt ovant att åka rullskidor. Jag har tröga hjul bak men det går ändå för fort. Hastigheten gör det oskidlikt och treans växel används för lite mot hur den används på snö. Måste nog skaffa tröga hjul fram med. Jag äringen elitåkare men säg typ led3 på Vasan så det ärförmig obegripligt hur folk kan tycka skate på normalrull går att träna på. Än mindre inlines med stavar. Måste bli oerhörd skillnad mot snöskidor.

Ska jag få upp pulsen påsen skateintervall snittar jag 25km/h på rullskidor. Skulle gärna vilja få ner den till samma fart som på snö.

Respektera utvecklingen, skippa fästet!

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 155 inlägg

Vad kör du för märke?

Fem år gamla elpex f1pro men de normalrullhjul som ingick. Tycker även med tröga hjul bak blir hastighet plus känslan för oskidlikt, å andra sidan är det inget måste att få det likt. Rullskidor kan ses som en egen gren
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 003 inlägg

Rullpremiären klar. Efter en lång vinter med skate var det mkt ovant att åka rullskidor. Jag har tröga hjul bak men det går ändå för fort. Hastigheten gör det oskidlikt och treans växel används för lite mot hur den används på snö. Måste nog skaffa tröga hjul fram med. Jag äringen elitåkare men säg typ led3 på Vasan och det ärförmig obegripligt hur folk kan tycka skate på normalrull går att träna på. Än mindre inlines med stavar. Måste bli oerhörd skillnad mot snöskidor. Hur fort måste man inte åka för att få upp pulsen med normalrull?

Ska jag få upp pulsen på en skateintervall snittar jag 25km/h på rullskidor. Skulle gärna vilja få ner den till samma fart som på snö.

Jag tycker att den stora fördelen med lättrullande hjul är att man kan träna teknik med lägre puls än man kan göra på snö. Men för ren konditionsträning är det nog bra med större motstånd.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 521 inlägg

Fem år gamla elpex f1pro men de normalrullhjul som ingick. Tycker även med tröga hjul bak blir hastighet plus känslan för oskidlikt, å andra sidan är det inget måste att få det likt. Rullskidor kan ses som en egen gren

Så du har inte de nya omtalade hjulen på F1 Pro. Någon som vet hur rullet är om man jfr F1 Pro-hjulen mot Marwe US0 ?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 155 inlägg
Nya o nya. Det är iaf de fina pu hjulen som elpex är berömda för. Vet ej när dom kom exakt om mina skidor kan lika gärna vara 4,5 år. Grymma hjul är det iaf. Bra grepp, sköna o åka på. Men för lättrullade för en åkare med min kapacitet. Men det verkar vara individuellt. Själv skulle jag inte få ut nåt av att träna teknik på lättrullade. Men jag vill ju åt snökänslan. Vissa ser ju rullskidor som en egen sport o då vill man säkert träna i hög fart.

Har skåningen nån åsikt o dela ?
Återinför skejtvasan
41.57.63

Petter

Petter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 434 inlägg

Jag har elpex tröga pu-hjul på mina och kan då åka alla växlar. Jag skulle säga att det går ungefär som snö, kanske lite trögare... Men känslan är ju suverän i hjulen!

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 153 inlägg
Skogsvakt, dom hjul du har är snabba, vet inte om det är dom äldre Elpex PU som var svarta och blå du har, påsen tiden nästan ingen skillnad på 2:or och 3:or. Dom är båda snabbare än Marwe 0:or.
Med ett par vanliga Marwe 6:or skulle du uppleva klart trögare skidor, hade du 8:or väldigt trögt.
Dock passar inte Marwe på den skida du har.
Swenor gummitreor passar ju på dina skidor och är mycket trögare än dom du har.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg
Marwe 6or eller trögare så är skogsvakten hemma! Personligen kör jag hellre på lätt skejtrull eftersom det är roligare. Använder mest mina marwe på otäcka rullskidbanor där man riskerar att flyga av med 2or

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 155 inlägg
tack F och S , då är jag lite lugnare :) Det förklarar lite. Mina elpex är antagligen lite snabbare än andra normalrull.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 521 inlägg

Marwe 6or eller trögare så är skogsvakten hemma! Personligen kör jag hellre på lätt skejtrull eftersom det är roligare. Använder mest mina marwe på otäcka rullskidbanor där man riskerar att flyga av med 2or

Vad har du för hjul på dina Marwe ? Jag är inne på att 0:or skulle vara lagom för en veteran som jag som vill åka för nöjes skull -inte för trögt, inte för lätt.
Det skall vara som Peps Persson sjunger. https://www.google.c...nk-1CvaKQYBX2zc

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg
6or och det går tyngre än klassiska 3or. Nästan som elpex klassiska 4or enligt mig

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar