Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skydda pjäxor innan/efter/på rullskidor


KrW

Recommended Posts

Har bestält mina första rullskidor (skate) och undrar hur ni gör för at ta hand om pjäxorna? Använder ni galoscher under pjäxan när ni går innan och efter? Finns det nånn väldigt liten galosch som bara skyddar klotsarna och som man kan ha typ i fickan när man åker?

 

Blir pjäxorna skadade medan man åker också? 

Köpte på slutet av den här vintersesongen värstingmodellen Salomon carbon skate pjäxan på rea. Vil helst använda dom, men har också et par ganska goda Madshus pjäxor. Salomon har utbytbara klossar och innerskor (vet inte pris på dom). Är det typ nästan bara klossarna som blir sletna av sommaråkningen eller hela skon?

Link to comment
Share on other sites

Visst slits både sula och hela skon en del av rullskidor. Särskilt dragkedja tar stryk av regn o grus. En värstingpjäxa skulle jag nog inte kört med, även om jag själv har fischers värsting rullskidsko. Den har snörning så den tar ingen stryk. Men jag går knappt en meter i dom. Är väl om det kommer nån brant backe man knallar ner. Men de tar inte nämnvärt stryk av en liten promenad.

 

Så summasummarum. En rullskidsko slits av regn, grus o salt osv. Kör du på sommaren o inte går med dom så kör gärna värstings skon och använd en gammal doja för höstrusket. Hålla på med skyddsgaloacher lr dylikt verkar för omständigt.

Link to comment
Share on other sites

Grus och väta är ingen bra kombination för skidskor och då är det själva skon vi pratar om. Skon blir skitig och isolerar sämre.Jag brukar åka rullskidor med äldre pjäxor där tex nån dragkedja inte funkar perfekt och spara de bra pjäxorna till vintern.Men åker man rullskidor året om är kanske valet ett annat.

Link to comment
Share on other sites

Bra at jag inte solde mina Madshus Nano skate 17/18. Dom är styva och goda. Salomon Carbon skate är lettare, tunnare under foten och även styvare. Kanske jag kan använda Salomon bara på dagar med torra vägar. Jag får åka med bil och sätta på skidorna typ rätt utanför bilen. Bra at klossarna är utskiftbara. Ordet dragkedja måste vara det samma som vi kallar glidelås i Norge. Är problemet at den rostar?

 

Jag tänker at rullskidor är leskigare och mer ostabilt, er det mer ostabilt än skidor på snö? Och at det är även viktigare med stödiga skor på rullskidor?

Link to comment
Share on other sites

Så fort det är regn eller bara blöt asfalt så använder jag pjäxöverdrag. På mina första pjäxor så tog dragkedjan stryk av all sand och grus som kommer med vätan, och även limmet under klossen med bygeln tog stryk så att klossen till slut lossnade. 

Efter färdigåkt pass så torkar jag dem med en skotork jag köpte på Kjell & co för en hundralapp.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte upp 6-7 par av Suveren ofodrade skoskydd, som fanns i en gammal skidbutik och använder dem både vinter som sommar. Är det torrt o fint kan jag köra utan skoskydd, men så fort vätan kommer åker de på. Jag brukar spola av dem efter regniga o smutsiga pass. Om jag kör bil till stället, där jag skall åka, åker jag dit i träningsskor och byter till pjäxor på plats (samma som på vintern). Därigenom sparar jag pjäxorna och får en säkrare biltur till träningspasset.

Finns det ofodrade vattentåliga skoskydd för sommarbruk, annars vore det läge för en fabrikant att ta fram såna. Annars vill jag minnas att finska Tossu haft ofodrade skoskydd - stämmer det ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tar alltid på pjäxorna på plats. Promenad sliter på plasten i sulorna som inte verkar vara avsedda att ta ett steg med.

Jag brukar knyta en tunn soppåse över varje pjäxa vid regn. De stör inte bindningarna men om man kommer för nära med stavarna kan påsarna gå sönder. Man kan ha reservpåsar med för det blir ordentligt blött i pjäxorna trots stänkskärmar om man åker några mil i regn. Salomon och "klossar" är obekant för mig som åker på Rottefella och Alpina. :)

 

Jag har åkt i samma budgetpjäxor året om i flera år och använder "finpjäxorna" bara vid högtidliga tillfällen (t.ex. Vasalopp och liknande).

Link to comment
Share on other sites

Jag sköljer mina pjäxor som jag sköljer rullskidorna.

Vi som glidvallar skidor på vintern har en fördel då vi kan dra en varm paraffin över dragkedjan då och då. Stålsicklare får ta ljuset ur en ljusstake?

 

Aldrig skoskydd, mina pjäxor håller många gånger fler mil och år än mina löparskor så jag har ingen panik.

Jag märker inget på köldtåligheten heller...

 

Kloss på Salomon? Ingen aning... på bindning ok men på pjäxan? Jag går en del med pjäxorna men aldrig så långt som på Vasaloppet, vid träning.

Link to comment
Share on other sites

https://www.flickr.com/photos/skinord/24551491651 

Här är en bild på sulen/klossarna/cleats under Salomon. Man kan även byta mellan SNS och Prolink. Jag har Prolink-versjonen. Om sulen slits mycket kan man köpa nya och skruva loss och byta dom gamla. Också innerskon kan bytas. Dragkedjan är säkert inte lika lätt at byta. Provade min Madshus Nano skate 17/18 på foten igjen nu, är väldigt styv, så det blir säkert bra.

 

Får mina rullskidor från NOWI nu på söndag. Skickas direkt til Åre (jag bor i Trondheim/Norge och skal 3 dager til Åre nu). Testade stå på en skida utan binding och vanliga skor i butik i dag. Hoppas det känns stadigare med bindingar och skatepjäxor. Sjukt mycket smalare hjul på skate än classic. Kommer bli kul. Gissar det kommer bli lite som på skridskor på vintern med at man startar på utsidan och avslutar sparket på insidan, fast troligen svårare än på skridskor. På längdskridskor ser jag dom sätter ned väldigt på utsidan av stålkanten.

Link to comment
Share on other sites

https://www.flickr.com/photos/skinord/24551491651 

Här är en bild på sulen/klossarna/cleats under Salomon. Man kan även byta mellan SNS och Prolink. Jag har Prolink-versjonen. Om sulen slits mycket kan man köpa nya och skruva loss och byta dom gamla. Också innerskon kan bytas. Dragkedjan är säkert inte lika lätt at byta. Provade min Madshus Nano skate 17/18 på foten igjen nu, är väldigt styv, så det blir säkert bra.

 

Får mina rullskidor från NOWI nu på söndag. Skickas direkt til Åre (jag bor i Trondheim/Norge och skal 3 dager til Åre nu). Testade stå på en skida utan binding och vanliga skor i butik i dag. Hoppas det känns stadigare med bindingar och skatepjäxor. Sjukt mycket smalare hjul på skate än classic. Kommer bli kul. Gissar det kommer bli lite som på skridskor på vintern med at man startar på utsidan och avslutar sparket på insidan, fast troligen svårare än på skridskor. På längdskridskor ser jag dom sätter ned väldigt på utsidan av stålkanten.

Två frågor: Går det verkligen byta sulor på ett par skidskor ?

                  Menar du långfärdsskridskor och att de sätter ner på utsidan av skenan ?

Fö fick jag inte fram någon bild.

Link to comment
Share on other sites

Två frågor: Går det verkligen byta sulor på ett par skidskor ?

                  Menar du långfärdsskridskor och att de sätter ner på utsidan av skenan ?

Fö fick jag inte fram någon bild.

På Salomons toppskor kan man byta sula.

 

Skridskoåkare och inlinesåkare använder något som heter double push.Googla så får du fram filmer och annat som visar hur dom börjar skäret på utsidan och avslutar på insidan.

Link to comment
Share on other sites

På Salomons toppskor kan man byta sula.

 

Skridskoåkare och inlinesåkare använder något som heter double push.Googla så får du fram filmer och annat som visar hur dom börjar skäret på utsidan och avslutar på insidan.

Jag har åkt inlines med stavar i nästan 20 år, men jag har inte satt i skenorna på utsidan utan ung på samma sätt som på snö.Det är dock viktigt att man sätter i under kroppen, annars får man inte till något bra skär. Lycka till med NOWI och tala gärna om hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Double push ser helt sjukt ut :-) 

 

Här kör Ludde (världens bästa på 100m på skidor) nästan likadan, fast inte lika mycket 

 

Video som visar hur dom byter sule på Salomon Carbon skate. Jag tror kanske det er den bästa skon på marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Manificat brukar anses som duktig på att börja skäret på utsidan.

Sitter inte Luddes pjäxor långt fram på rullskidorna?

Här ser man framifrån hur Simon Fourcade också glider ganska långt på utsidan av skidorna 

 

Och ja, i den förra videoen är Luddes pjäxor märkligt långt framme.

Link to comment
Share on other sites

Fast det är väldigt stor skillnad på skridskoåkning och inlines med stavar. Vid skridskoåkning på inlines har du lägre nivå och drar skridskon upp och bakom benet, men vid inlines med stavar eller skejtrullskidor högre hålllning och foten förs tillbaka efter avslutat skär utan att lyfta bakändan. Visst kan man ha foten innanför lodlinjen och därmed hamna lite på utsidan i början av framrullningen, men i början räcker det med att man hamnar rakt under lodlinjen mao skall man hämta sina förebilder från åkare på skejtrullskidor, inte skridskoåkare på inlines.

Kanske dags att landa i verkligheten och testa dina NOWI ! B)

Link to comment
Share on other sites

Sitter inte Luddes pjäxor långt fram på rullskidorna?

Jo han verkar ha bindningarna ovanligt långt fram.

 

Fast det är väldigt stor skillnad på skridskoåkning och inlines med stavar. Vid skridskoåkning på inlines har du lägre nivå och drar skridskon upp och bakom benet, men vid inlines med stavar eller skejtrullskidor högre hålllning och foten förs tillbaka efter avslutat skär utan att lyfta bakändan. Visst kan man ha foten innanför lodlinjen och därmed hamna lite på utsidan i början av framrullningen, men i början räcker det med att man hamnar rakt under lodlinjen mao skall man hämta sina förebilder från åkare på skejtrullskidor, inte skridskoåkare på inlines.

Kanske dags att landa i verkligheten och testa dina NOWI ! B)

Nu är det länge sedan jag provade inlines med stavar men som jag minns det så var det rätt stor skillnad mot att åka på skaterullskidor också. Framför allt pga att inlinesen har en kortare hjulbas så blev det en annan teknik. Jag tycker ofta att de (oftast gubbar) man ser som åker inlines med stavar sällan får en riktigt skidlik rörelse. Nu är inte rullskidor heller som 100% skidåkning på snö men det är åtminstone närmare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att man ska förväxla vanliga ytterskär med double push. Double push tror jag bara fungerar på inlines. Det finns långa diskussioner om det går att använda på långfärdsskridskor (bl a på Utsidan.se), men jag tror inte att det fungerar där. 

 

Att åka en bit på ytterskär är däremot vanligt på is, och även skidåkare sätter ofta i ytterkanten i början av skäret.

 

För egen del så händer det ibland på skejtrullskidorna att jag "fastnar" på ytterkanten och inte lyckas gå över på innerkanten för att skjuta ifrån. Då får jag göra ett litet hopp för att återfå balansen. Jag tror att det har att göra med att hjulen är så smala och att man står ganska högt.

 

Ja, det var lite OT det. Om man ska kommentera ämnet så håller jag med om att dragkedjan (glidelåset) som tar mest stryk av smuts. Man kan åka med skoskydd eller plastpåsar runt skorna om man är rädd om dem, men i längden kan det bli tröttsamt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Ja, det var lite OT det. Om man ska kommentera ämnet så håller jag med om att dragkedjan (glidelåset) som tar mest stryk av smuts. Man kan åka med skoskydd eller plastpåsar runt skorna om man är rädd om dem, men i längden kan det bli tröttsamt.

På vad sätt är det tröttsamt i längden att åka med skoskydd ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...