Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skydda pjäxor innan/efter/på rullskidor


KrW

Recommended Posts

Boot warmer är just boot warmer. Gissar att de blir outhärdliga i sommarvärme.

Då förstår jag inte varför det inte tagits fram ofodrade pjäxskydd, som både andras och håller ute smuts o väta. Att sätta plastpåsar, gladpack el dyl blir ju som våtvärmande omslag, då fukten inte kan komma ut. Jag kan nu förstå att jag gjorde ett stort kap, när jag köpte upp 5-6 par av Jofas ofodrade pjäxskydd i nylon för sådär 15-20 år sedan och har använt dem flitigt både sommar som vinter. Vid blöta o smutsiga träningspass brukar jag spola av samtidigt som jag spolar av rullskidorna så att de är rena till nästa träningspass.

Link to comment
Share on other sites

Då förstår jag inte varför det inte tagits fram ofodrade pjäxskydd, som både andras och håller ute smuts o väta. Att sätta plastpåsar, gladpack el dyl blir ju som våtvärmande omslag, då fukten inte kan komma ut. Jag kan nu förstå att jag gjorde ett stort kap, när jag köpte upp 5-6 par av Jofas ofodrade pjäxskydd i nylon för sådär 15-20 år sedan och har använt dem flitigt både sommar som vinter. Vid blöta o smutsiga träningspass brukar jag spola av samtidigt som jag spolar av rullskidorna så att de är rena till nästa träningspass.

Av samma anledning att så få fabrikat har rullskidpjäxor, marknaden är för liten helt enkelt

Link to comment
Share on other sites

Om man som jag åker nästan tio år med samma pjäxa sommar som vinter (sammanlagt under 150 mil per år). Utan att behöva skoskydd så förstår jag om marknaden är liten...

Överdrag som är fodrade förstår jag däremot... men det är inte svårt att skölja av pjäxor eller smörja dragkedjan...

Link to comment
Share on other sites

Om man som jag åker nästan tio år med samma pjäxa sommar som vinter (sammanlagt under 150 mil per år). Utan att behöva skoskydd så förstår jag om marknaden är liten...

Överdrag som är fodrade förstår jag däremot... men det är inte svårt att skölja av pjäxor eller smörja dragkedjan...

Hur roligt är det att åka med smutsiga pjäxor vintertid, speciellt om de är vita, samt att ofodrade pjäxskydd går att använda vintertid ner mot -10 gr samt framför allt i blötföre för att hålla sig torr om fötterna.

Link to comment
Share on other sites

Fast det är väldigt stor skillnad på skridskoåkning och inlines med stavar. Vid skridskoåkning på inlines har du lägre nivå och drar skridskon upp och bakom benet, men vid inlines med stavar eller skejtrullskidor högre hålllning och foten förs tillbaka efter avslutat skär utan att lyfta bakändan. Visst kan man ha foten innanför lodlinjen och därmed hamna lite på utsidan i början av framrullningen, men i början räcker det med att man hamnar rakt under lodlinjen mao skall man hämta sina förebilder från åkare på skejtrullskidor, inte skridskoåkare på inlines.

Efter att ha varit ute och åkt inlines med stavar idag (hela runda sopad ! :)) måste jag rätta mig själv, Visst sätter jag i hjulen på utsidan precis innan jag lägger tyngden på skridskon. Fast tillbakaföringen av skridskon är samma som vid skejtåkning på snö, nästan som det fanns en osynlig skida.

Link to comment
Share on other sites

Efter en lång dag med många aktiviteter i Åre i går fick min son på 10 år och jag testat rullskidorna kl. 11 på kvällen. Verkligen kul at åka. Inte svårt alls, jag tänkte kanske det skulle komma bli ostadigt, men kändes typ lika lätt som skridskor på is eller hjul, fast roligare med skidteknik och stavar. Har åkt båda snowboard och längdskidor på snö här i Åre. Nästan den sämsta snön i vinter för skate, men ändå kanske den bästa känslan jag har haft i vinter. Upptäckte nye grejer med teknik som gjorde alt mycket bättre. 

 

Angående rullskidorna köpta jag Fiberglas från NOWI til min son och Kolfiber til mig. Fiberglas ganska mycket mjukare än kolfiber. NOWI fortalde mig at fiberglas räcker länge up til 85kg eller inte väldigt övat. Jag är 85kg och köpte Kolfiber. Tror den blir bäst för mig. Fiberglas kändes nästan lite för mjuka til mig, men min son som är väldigt lätt tyckte om sina bättre när vi provade varandras skidor. Jag har inte åkt rullskidor förut, men jag tycker NOWI känns väldigt bra :-)

 

Nu köper jag Madshus Supernano på norska finn.no (blocket i Norge) til 1000kr. Använda bare 1 sesong vinter och 1 sesong sommar. Tänker använda dom til sommaråkningen när jag får dom. 

Link to comment
Share on other sites

Efter en lång dag med många aktiviteter i Åre i går fick min son på 10 år och jag testat rullskidorna kl. 11 på kvällen. Verkligen kul at åka. Inte svårt alls, jag tänkte kanske det skulle komma bli ostadigt, men kändes typ lika lätt som skridskor på is eller hjul, fast roligare med skidteknik och stavar.

 

För mig är det en vingligare upplevelse med klassiska rullskidor än skaterullskidor. De senare drar inte hit och dit som de klassiska skidorna tenderar att göra (p.g.a hjulens utformning antar jag), och pjäxorna ger fin stadga.

Link to comment
Share on other sites

Efter en lång dag med många aktiviteter i Åre i går fick min son på 10 år och jag testat rullskidorna kl. 11 på kvällen. Verkligen kul at åka. Inte svårt alls, jag tänkte kanske det skulle komma bli ostadigt, men kändes typ lika lätt som skridskor på is eller hjul, fast roligare med skidteknik och stavar. Har åkt båda snowboard och längdskidor på snö här i Åre. Nästan den sämsta snön i vinter för skate, men ändå kanske den bästa känslan jag har haft i vinter. Upptäckte nye grejer med teknik som gjorde alt mycket bättre. 

 

Men varför drar du med dig rullskidor till Åre, när det finns riktig snö att åka på ??

Link to comment
Share on other sites

Men varför drar du med dig rullskidor till Åre, när det finns riktig snö att åka på ??

Det blev 2 pass på snö med skidor, 1 pass snowboard och 1 pass rullskidor sista kvällen. Packetet med rullskidor kom til hotellet i Åre. Blev ingen tull til Norge. Då vi kom hem i går kväll blev det et nytt pass rullskidor och nu ska jag åka igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

Blev 1-2 pass om dagen första veckan med rullskidor :-) Inte långa pass, men kul med rullskidor. Nöjd med Madshus Supernano som jag köpte begagnad för 900kr. Behöver inte vara så jätteförsiktig med dom. Tycker vätgrepp känns bra med NOWI skidorna, men inte testat väldigt våt asfalt. 

 

Skidorna blir självklart också skitiga. Jag har tvättat dom i dusjen. Är det bra? Hur noga ska man vara med at torka vatten från lager i hjulen? Tvättar ni pjäxorna också i dusjen eller trädgårdsslangen? 

Link to comment
Share on other sites

Blev 1-2 pass om dagen första veckan med rullskidor :-) Inte långa pass, men kul med rullskidor. Nöjd med Madshus Supernano som jag köpte begagnad för 900kr. Behöver inte vara så jätteförsiktig med dom. Tycker vätgrepp känns bra med NOWI skidorna, men inte testat väldigt våt asfalt. 

 

Skidorna blir självklart också skitiga. Jag har tvättat dom i dusjen. Är det bra? Hur noga ska man vara med at torka vatten från lager i hjulen? Tvättar ni pjäxorna också i dusjen eller trädgårdsslangen? 

Nej, behövs inte tvätta pjäxorna, om man har skoöverdrag i blött o skitigt väder.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål litt på siden om rulleskisko: Foretrekker dere klassiske eller kombi-rulleskisko til klassiske rulleski? Om vinteren bruker jeg klassiske skisko i klassisk, men opplever ofte at balansen føles litt dårligere på rulleski enn på ski(kanskje fordi risikoen på asfalt er større?).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...