Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rosa eller svarta hjul?


LFN

Recommended Posts

Dags att byta hjul på skidorna. Jag har så jäkla svårt att bestämma mig för om det ska bli rosa eller svarta. 

 

Som jag har förstått det så rullar de rosa bättre i varmt väder, men påtagligt sämre när det är under 10 grader. Våtgreppet ska vara bättre än gummihjulen. Sen har jag hört/läst någonstans att de rosa hjulen slits mycket fortare, speciellt om man plogar med dem. Stämmer det? 

 

Just nu lutar det åt gamla vanliga gummihjul, men släng gärna in din åsikt. Vad skulle du ha köpt? 

Link to comment
Share on other sites

Jag var lyrisk över mina rosa hjul första säsongen men i takt med att värmen sjönk lade sig min förtjusning och övergick i besvikelsen framåt december. Sen blev det riktigt tråkigt när tempen höll sig under 5 grader och jag längtade intensivt efter mina gamla Marwe med gummihjul. Sen pajade ett av hjulen, då det lossnade från fälgen, men jag fick en ny uppsättning av Elpex. (mycket fin service :)) Jag tänkte att jag kunde få ut lite mer av hjulet och limmade fast det med superlim. Sen stod skidorna över den fina vintern och för någon vecka sen tog jag fram dem, men hjulet lossnade efter några hundra meter och jag har hittills inte kommit till skott att byta hjul.

För en seriös skidåkare har både rosa och gummihjul och byter framåt hösten eller har två par rullskidor med hjul av vardera sorten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Trots att det varit perfekt "rosaväder" har jag bara åkt en gång sen 29 april, då jag blev så less efter att det lagade hjulet pajade efter 5 km och jag fick "asa" mig fram i krypfart sista 6 km. Jag har visserligen lagat med stålepoxi, men har inte kommit till skott att testa om den lagningen var bättre. Jag har återgått till mitt gamla upplägg på sommaren utan rullskidåkning men med inlines med stavar pga att jag haft annan inriktning på tävlingar bla NMV i Borås. Återstår att se om jag plockar fram dem framåt september

Link to comment
Share on other sites

Swenor treor är knappast trögare än tvåor i värmen... obetydlig skillnad men givetvis trögare. Om jag hade handlat nu hade det blivit fyror. Jag tycker nog att den seriöse träningsåkaren har tvåor och fyror och PU eller gummi är på nördnivå. För tävling på riktigt är det väl ettor eller snabb PU som gäller, utöver tvåorna i seedningsloppen.

 

Nu har jag tvåor och treor i gummi och lär inte handla fler på ett tag. Det tar lång tid att slita ut en omgång hjul.

Link to comment
Share on other sites

Sen beror det väl på vad man har för målsättning med sin träning vilka hjul man skall inneha. Åker man för att få bästa möjliga träning kan 3:or eller tom 4:or vara motiverat, men åker man enbart för nöjes skull tycker jag att 2:or är valet, gummi eller rosa ?

Link to comment
Share on other sites

Så är det självklart Volevodin, ambitionsnivå och förutsättningar styr. Hemma hos mig blir det ingen diagonal med tvåor eller treor så därav att jag pratar om fyror. Jag tycker ju att diagonal är roligast!

Men vi har alla olika förutsättningar och nöjen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...