Family Man Posted April 30, 2018 Report Share Posted April 30, 2018 Hej, Har kört skaterullskidor en tid och har nu köpt mig ett par bättre begagnade Elpex Wasa 610 för att omväxlande köra lite klassiskt, då jag upptäckte i vintras att det är rätt kul och trevligt att staka. Hur som helst, idag var det premiärtur. Jag märker direkt att skidorna drar vänster. Jag upplever det mest som att högerskidan drar inåt, men står jag och stakar utan att tänka på att göra något speciellt, så svänger jag vänster konstant med båda skidorna. Byter jag plats på skidorna blir det lite bättre, men det svänger fortfarande vänster tydligt. Jag åker på plana och fina cykelvägar. Hjulen ser knappt använda ut, enligt säljaren har de rullat kanske 5 mil. Mot slutet av passet hittade jag en teknik för att motverka svängningen, och det var att lägga mer tryck på vänsterskidan. Detta funkar rätt bra tycker jag, men jag upplever att jag får pressa hårdare på vänsterskidan än högerskidan för att åka rakt. Det kan förstås beror på mig, men jag har åkt lite grann på ett gammalt risigt par klassiska rullskidor och inte upplevt detta. Jag upplever detta båda vid stakning och i fartställning. Det jag kan notera, på båda skidorna, är att bindingarna inte är helt rakt monterade. Båda avviker på precis samma sätt. Baktill är de förskjutna åt vänster ungefär 1.4mm, och framtill synbart förskjutna åt höger men betydligt mindre än bak. Spontant skulle jag misstänka att detta skulle kunna vara orsaken. Vad tror ni? Jag misstänker att det är svårt att flytta på en binding - det har väl borrats hål antar jag, och lär väl inte gå att förskjuta 1.4 millimeter? Jag laddar upp två bilder tagna rakt uppifrån. Någon som har erfarenheter kring detta att dela med sig av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wille Posted April 30, 2018 Report Share Posted April 30, 2018 Jag skulle säga att denna lilla avvikelse på monteringen inte påverkar rullriktningen. Om hjulen är jämt slitna , så testa att rikta dom. Spåret i gaffeln är något större än axeln. Släpp bara lite på muttern och knacka på muttern i längsriktningen. I ditt fall bakåt på framhjulets högra sida eller framåt på vänster sida. Ev. motsatt håll på bakhjulen.Glöm inte att dra fast hjulen ordentligt.Swenor har en sida där detta visas med bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LillaGubben Posted April 30, 2018 Report Share Posted April 30, 2018 Så här ser jag på det. Det är ju klart att en sned bindning gör att skidan drar snett. Det är visserligen inte den enda och kanske inte den största faktorn.Om en bindning är 400 mm och avvikelsen från rakt fram är 2,8 mm (1,4 mm bak och fram) så kommer skidans avvikelse (som blir åt andra hållet) vid åkning X mm att bli X/400 gånger 2,8 mm. På 10 meter blir det 70 mm och på 100 m tio gånger mer. Tillräckligt för att märkas. Sen kan man ju blanda in sinus och sånt men det blir kanske inte bättre för det.Det finns kanske någon matematiker på forumet som kan reda ut saken bättre än jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wille Posted April 30, 2018 Report Share Posted April 30, 2018 Det är ingen nytta med teorier här. Det går inte att flytta bindningen 1,4 mm i sidled på alustomme utan att flytta den i längsled också. Gör det bästa av situationen, vet jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted April 30, 2018 Report Share Posted April 30, 2018 Sen spelar det in hur man står på skidorna och hurdan fot- och benkonstruktion man har. Jag trycker på utsidan på vänster ben och skidan vill då styra inåt, vilket jag kompenserat med att montera bindningen lite snett utåt. Men högerfoten trycker jag mer på insidan av hjulet och när det är nytt går det rakt fram, men när hjulen börjar bli slitna på insidan börjar skidan att dra utåt, vilket beror på att omkretsen är större på hjulets utsida.En tänkbar förklaring till att bindningarna monterats lite snett är för att kompensera lite snedställning i fötterna. En liten fundering i sammanhanget; finns det någon som åker på trehjulingar och drar de snett ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Family Man Posted May 1, 2018 Author Report Share Posted May 1, 2018 Så här ser jag på det. Det är ju klart att en sned bindning gör att skidan drar snett. Det är visserligen inte den enda och kanske inte den största faktorn.Om en bindning är 400 mm och avvikelsen från rakt fram är 2,8 mm (1,4 mm bak och fram) så kommer skidans avvikelse (som blir åt andra hållet) vid åkning X mm att bli X/400 gånger 2,8 mm. På 10 meter blir det 70 mm och på 100 m tio gånger mer. Tillräckligt för att märkas. Sen kan man ju blanda in sinus och sånt men det blir kanske inte bättre för det.Det finns kanske någon matematiker på forumet som kan reda ut saken bättre än jag. Intressant. Det är bara några millimeter fram, ungefär 0.4, så totalt kan vi säga 1.8mm vridning, då blir det 4.5 cm drift per 10 meter. Det känns som att det vred sig mer än så. Men jag är högerfotad och har bättre både styrka och balans på högerfoten, så sannolikt trycker jag mer på den sidan. Detta tillsammans med snedmonteringen ger tydligt drift totalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Family Man Posted May 1, 2018 Author Report Share Posted May 1, 2018 Jag kommer nog i första hand köra lite mer och se om jag kan börja kompensera mer naturligt. Men kanske jag kommer vilja justera bindningen ändå, då tänker jag: 1. Kan man limma den istället? Då spelar hålen ingen roll. 2. Kan man montera bindningen på andra sidan av skidan istället, dvs vända färdriktning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted May 1, 2018 Report Share Posted May 1, 2018 Stommen på Elpex Wasa kan du iofs vända så att undersida blir uppsida. Sedan kan du borra nya hål på den nya uppsidan...den som tidigare var ner. Då får du även draneringshål undersidan :) Men mer seriöst, kolla först gallfarna. Jag riktar hjul på så vis att jag tar bort hjulet och tvingar fast en annan stomme på stommen, utdragen över gaffeln. Då fungerar stommen som ett riktmärke på båda sidor om gaffeln som jag kan se och även känna med något mot. Sedan böja in eller böja ut gaffeln på den sida där det behövs. Du kan ju kolla så först. Jag tvivlar att bindningen påverkar. Det finns inte två människor som har fötter och som pekar i exakt samma riktning och vi kan ändå alla åka på bindningar som är monterade likadant. Om inte hjulen är snedslitna så sneda gafflar är vad jag tror. Det inte ovanligt att framför allt framgafflar får sig smällar som är tillräckliga för att ändra skidans gång. Det räcker att man klantar till det och krokar ihop skidorna i diagonalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted May 1, 2018 Report Share Posted May 1, 2018 Jag brukar knacka till gafflarna så kan man få dom att rulla spikrakt. Det är irriterande när de drar snett och det blir inte bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Family Man Posted May 1, 2018 Author Report Share Posted May 1, 2018 Okej, jag ska ta och kolla först om de drar snett utan mig på. Hittade den här länken som någon tipsade om tidigare i tråden: https://www.swenor.com/wp-content/uploads/2017/02/Riktning-av-Swenor-rullskidor.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Family Man Posted May 1, 2018 Author Report Share Posted May 1, 2018 Nu har jag rullat ca 4m under ett uppspänt snöre och det bekräftar min upplevelse - båda drar ordentligt vänster, den ena mer än den andra: I utgångsläget var skidorna mitt under snöret. Frågan nu är hur man bäst knackar på ett par Elpex - till skillnad från swenor har elpexgaffeln en klack framför bulten som är lite i vägen... ([EDIT]: vet inte varför bilderna bara syns när jag förhandsvisar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted May 1, 2018 Report Share Posted May 1, 2018 Nu har jag rullat ca 4m under ett uppspänt snöre och det bekräftar min upplevelse - båda drar ordentligt vänster, den ena mer än den andra: http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/attachicon.gifIMG_2131.jpg http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/attachicon.gifIMG_2132.jpg I utgångsläget var skidorna mitt under snöret. Frågan nu är hur man bäst knackar på ett par Elpex - till skillnad från swenor har elpexgaffeln en klack framför bulten som är lite i vägen... ([EDIT]: vet inte varför bilderna bara syns när jag förhandsvisar) Det är bara att knacka från mitten och utåt istället fast på andra sidan då. Spegelvänd det hela. Går att knacka direkt direkt på bulten från sidan också men helst då med en extra mutter så du knackar på den istället för på bulten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Family Man Posted May 1, 2018 Author Report Share Posted May 1, 2018 Det är bara att knacka från mitten och utåt istället fast på andra sidan då. Spegelvänd det hela. Går att knacka direkt direkt på bulten från sidan också men helst då med en extra mutter så du knackar på den istället för på bulten. Hmmm jag förstår inte hur du menar. Drar till med en chansning, menar du så här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted May 1, 2018 Report Share Posted May 1, 2018 Hmmm jag förstår inte hur du menar. Drar till med en chansning, menar du så här? http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/attachicon.gifScreenshot 2018-05-01 17.15.20.png Om du enligt Swenors bilder ska knacka på muttern på höger sida om framgaffeln--då knackar du instället på muttern på vänster sida om framgaffeln men från bindingen och ut mot änden istället för utifrån och in mot bindingen som på bilderna. Det blir samma effekt. Men hade det varit jag som riktat skidorna så skulle jag istället ta bort hjulen, alla fyra, och använda stommarna som centreringspunkt för att rikta gafflarna med hjälp av en distans. Stommarnas undersida mot undersida och fäst med två tvingar så att det sitter. Först kanske ta bort de små muttrarna för gafflarna och knacka in bultarna så att det blir kloss mot. Gör man så så vet man sedan att alla fyra gafflar pekar rakt och slipper få hjärnspöken :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted May 1, 2018 Report Share Posted May 1, 2018 Jag brukar knacka lite försiktigt. Testa. Knacka lite mer. Testa. Osv. Brukar funka bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted May 1, 2018 Report Share Posted May 1, 2018 Snygga strumpor förresten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted May 1, 2018 Report Share Posted May 1, 2018 Nu syns bilden, och jo, ungefär så. Men på muttern. (Och på samma sida om hjulet enligt Swenors instruktion. Glöm det virriga svamlet jag skrev) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted May 2, 2018 Report Share Posted May 2, 2018 Jag avråder från att vända stommen och borra nya hål, resultatet blir troligen att stommen ger sig. Det som du kan göra är att lossa skruvarna och med bindningarna lossade från stommen tvinga bindningen inåt. Ibland flyttar sig bindningen när skruven skruvas i och i det läget då det är rakt kan du stanna.Sen den bakre hålet kan du vidga ut på den sidan skruven går emot och använda ett borr eller flera borr av olika storlek och vidga ut hålet åt den sidan som skruven tar emot när du lägger bindningen rakt. Du kan komplettera med att tex sätta epoxi el dyl på den andra sidan så att inte bindning går tillbaka i förra läget. När du skruvat fast den bakre skruven och bindningen sitter rakt kan du avsluta med de främre skruvarna. Det är inte säkert att du kan skruva alla skruvarna helt och hållet i botten, ibland får man lämna den skruv som vill flytta bindningen i ej fullt nerskruvat läge.Jag har gjort sådana justeringar på snöskidor och även på mina klassiska rullskidor, så det kan vara ett alternativ att testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Family Man Posted May 2, 2018 Author Report Share Posted May 2, 2018 Snygga strumpor förresten. Tack! Svärmor som har stickat :ph34r: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Family Man Posted May 2, 2018 Author Report Share Posted May 2, 2018 Nu syns bilden, och jo, ungefär så. Men på muttern. (Och på samma sida om hjulet enligt Swenors instruktion. Glöm det virriga svamlet jag skrev) Då är jag med. M.a.o på det sätt man enligt Swenors instruktion inte ska göra ^_^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Family Man Posted May 2, 2018 Author Report Share Posted May 2, 2018 Jag avråder från att vända stommen och borra nya hål, resultatet blir troligen att stommen ger sig. Det som du kan göra är att lossa skruvarna och med bindningarna lossade från stommen tvinga bindningen inåt. Ibland flyttar sig bindningen när skruven skruvas i och i det läget då det är rakt kan du stanna.Sen den bakre hålet kan du vidga ut på den sidan skruven går emot och använda ett borr eller flera borr av olika storlek och vidga ut hålet åt den sidan som skruven tar emot när du lägger bindningen rakt. Du kan komplettera med att tex sätta epoxi el dyl på den andra sidan så att inte bindning går tillbaka i förra läget. När du skruvat fast den bakre skruven och bindningen sitter rakt kan du avsluta med de främre skruvarna. Det är inte säkert att du kan skruva alla skruvarna helt och hållet i botten, ibland får man lämna den skruv som vill flytta bindningen i ej fullt nerskruvat läge.Jag har gjort sådana justeringar på snöskidor och även på mina klassiska rullskidor, så det kan vara ett alternativ att testa. Tack för tipsen. Men eftersom skidorna drar snett av sig själva kommer jag först åtgärda det och sedan se om bindningen påverkar nämnvärt. Men jag väntar nog med det också tills att det är dags för nya hjul. Det kanske dessutom drar mindre och mindre allteftersom jag sliter in hjulen. Jag vill nog inte knacka gafflarna efter hjul som inte är helt nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted May 3, 2018 Report Share Posted May 3, 2018 Jag brukar slå skidorna i asfalten. Lättaste sättet att knacka rakt... :-) Får smörja muttrarna lite sen bara så de inte rostar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted May 3, 2018 Report Share Posted May 3, 2018 Se till att de går takt med dig på så kompenserar du för ev sne bindning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted May 3, 2018 Report Share Posted May 3, 2018 Jag brukar slå skidorna i asfalten. Lättaste sättet att knacka rakt... :-) Får smörja muttrarna lite sen bara så de inte rostar...Jag brukar köra gummiklubba Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wille Posted September 27, 2018 Report Share Posted September 27, 2018 Hej Family ManHar du fått ordning på rullskidorna? Jag är bestämd på att man inte kan stå så rakt med fötterna i färdriktningen så att en liten snedmontering styr skidan. Du kan ju alltid fila upp axelns hål i gaffeln nån tiondel så axeln kan skruvas fast i nytt läge. Om du inte lyckas, kan du sälja skidorna åt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.