Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Favoritskidåkare genom tiderna


skogsvakt

Recommended Posts

Gör en lista utifrån åkare som påverkat mig i positiv riktning, favoriter på det sättet alltså!

 

Vladimir Smirnov, var ju bra på att åka skidor.

 

Ingmar Sömskar,  för att han föreslog att man kunde träna

 

Anna Frithioff, för att hon var sig själv

 

Anna Olsson (Dahlberg), för det sättet hon svarade Ulfbåge i intervjun efter hennes VM debut i Trondheim 1997

 

Jenny Olsson, från Fagersta, snäll och VM 5a på 15km i Val di Fiemme 2003

 

Per Elofsson, för att han kunde åka så vansinnigt jävla fort

 

Olof Hedberg, tidigare klubbkamrat som var intresserad att utveckla sin skidåkning

 

Britta J Norgren, för att hon tidigt tänkte/vågade träna

 

Bubblare: Frode Estil/Julija Tjepalova, lysande teknik i saxning. Gabriella Fredriksson/Jenny Limby, för att dom i ett Svt-Sport inslag (1995 kanske) krävde att yngre damjuniorklassen skulle åka längre distanser.

 

Det finns ju flera också...

Link to comment
Share on other sites

Ser många lister upp tidigare åkare. Tittade lite youtube nu. Kul at se början på skate i tävling här: 

Mix mellan klassisk och skate. Hårda åkare på den tiden. Stora kraftiga rörelser. Jag är född -81 (nordmann) och kommer inte i håg det här :-) 

Link to comment
Share on other sites

Ser många lister upp tidigare åkare. Tittade lite youtube nu. Kul at se början på skate i tävling här: 

Mix mellan klassisk och skate. Hårda åkare på den tiden. Stora kraftiga rörelser. Jag är född -81 (nordmann) och kommer inte i håg det här :-) 

Kolla skillnaden i spårprepp också ...

Link to comment
Share on other sites

Vem är 1:an; Elin Pikkuniemi ? Nej, vid kontroll i boken "Mina idrottsfavoriter 1900-49" av Vidar Martinell stämmer inte bilden med henne. Pikkuniemi från Haparande var Sveriges första kvinnliga skiddrottning. Vem kan det då vara ?

Margit Nordin. Första kvinna som åkte Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Kvinnliga listan:

 

1. Margit Nordin

2. Meeri Bodelid

3. Raisa Smetanina

 

Bubblare: Pippa Middleton

 

Ni kommer säkert höra en hel del om Margit Nordin inför vasaloppsveckan 2023 då det är 100 år sedan hon åkte. Kul då att jag hittade denna gamla från 2018 då jag satte henne som nr 1 (fast med inlänkad bild.. kanske inte funkar längre)

 

På herrsidan vill jag lyfta fram åkare som otippat lyckats få en skidspets längst fram över en mållinje i sista stund vid ett unikt tillfälle och därigenom gått till historien. Tänker på Peter Göransson som länge hade banrekordet i VL, och på Gösta Andersson, som spurtade ner Moranisse i VL 1944.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Apropå Gösta Andersson och Vasaloppet 1944 så kolla den här bilden (länk nedan)

 

Åkaren i bakgrunden som får stryk är alltså moranisse.

 

Detta är en fantastisk idrottsbild.. vilken jävla energi!

 

https://images-bonnier.imgix.net/files/phi/production/2021/07/29111348/vasalopp-pXBov__z4HJAlMKC_HTjmA.jpg?auto=compress&w=960&q=60

Link to comment
Share on other sites

Här kommer min lista. Som nystakare blir det långloppsåkare i toppen.

 

 

1. Britta

2. Anders Aukland

3. Lina Korsgren

4. Petter Northug

5. Markus Hellner.

6. Kalla.

Du har inte angett vem nr 1 syftar på. B Zachari ??? Uppskattat åkande reporter... Förstår att många uppskattar detta men jag får då sätta C Henry högre för hon är bättre på att skapa medial dramaturgi..

Link to comment
Share on other sites

Apropå Gösta Andersson och Vasaloppet 1944 så kolla den här bilden (länk nedan)

 

Åkaren i bakgrunden som får stryk är alltså moranisse.

 

Detta är en fantastisk idrottsbild.. vilken jävla energi!

 

https://images-bonnier.imgix.net/files/phi/production/2021/07/29111348/vasalopp-pXBov__z4HJAlMKC_HTjmA.jpg?auto=compress&w=960&q=60

De trugorna åkte nog inte igenom så lätt !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...