Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakning vs diagonal


Volevodin

Recommended Posts

Om ni jämför stakning vs stakning med frånskjut/diagonal på snö resp asfalt vad uppskattar ni att det blir för procentsats ?

Jag tillhör ju de klassiska diagonalarna på snöskidor, där dock jag följt utvecklingen och ökat procenten stakning de sista 10-15 åren.

Jag skulle tippa att på en normal skidbana med inslag av slätåkning, mindre och större backar, någon saxbacke min procent stakning vs diagonal/frånskjutstak ligger på 50-50.

På rullskidor är det annorlunda och jag skulle tippa att jag ligger på 70-30 eller tom 80-20 sommartid och kanske 60-40 när tempen kryper under +5, då det blir lite mer stakning med frånskjut.

Vad uppskattar ni era procentsatser till ?

Link to comment
Share on other sites

Beror ju helt på banans kupering. Men eftersom jag åker med fäste så utnyttjar jag det och stakar i stort sett aldrig uppför.

På tex Borås skidstadion skulle jag säga jag stakar 50% o resten används benen.

 

För egen del handlar det om vilken form av träning och aktivitet jag tycker är rolig,skön för kroppen och givande. Att Då använda alla växlar och hela kroppen är en självklarhet för mig.

Link to comment
Share on other sites

ok jag ger mig, på kortare pass 110% men på längre pass 95-5...

Väldigt lite backar där jag tränar rullskidor, självfallet använder jag de växlar som passar.

Kanske jag kan bli duktigare på frånskjutet och därmed öka andelen icke ren stakning men ännu så stakar jag snabbare med given puls än jag klarar med frånskjut på snäll lutning.

 

Überlånga pass lär kräva mer frånskjut...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...