Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulsklockor med inbyggd optisk HR-monitor


KrW

Recommended Posts

Hur mycket kan man lita på pulsklockor med inbyggd  optisk pulsmätare? 

Jag köpte i går en Polar M200 för 799NOK. Körde första pass 50min. rullskidor med den i dag. Är dom nyare klockorna med HR-mätare tilräkligt bra eller borde man ha pulsbälte? 

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar sensorn i klockan (handleden) när man har kläder under?! Bör ju förekomma vid skidåkning...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Väldigt mycket sämre. Men det är nog ingen som kör så, man sätter klockan närmast huden. 

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna ha klockan synlig och då funkar ju inte optisk pulsmätning på vintern. Har ingen optisk själv men enligt tester så verkar de inte hänga med särskilt bra vid pulsförändringar.

Använder (samma) pulsbälte sedan min första garminklocka, vilket enligt mina noteringar är minst 1233 timmar hittills. Så pulsbälte går att vänja sig vid.

Link to comment
Share on other sites

Har en Fenix 5X med optisk sensor. En fördel med optisk sensor är att man ser pulsen för hela dygnet, även på natten när man sover. Annars använder jag bara optiska sensorn vid joggning och ibland vid lättare pass på rullskidor. Optiska sensorn fungerar även mycket dåligt vid text cirkelträning av någon anledning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Garmin 935 och använder för det mesta pulsbälte. Men måste säga att även den optiska pulsmätningen funkar riktigt bra i mitt fall, om än med viss fördröjning. När jag orienterar använder jag inget pulsband men men kurvorna ser ändå rimliga ut.

Vid utförsåkning har jag haft klockan utanpå mudden till skidjackan och till och med det funkade.

Rullskidåkning och cykling samt all form av intervallträning är nog de aktiviteter som är svårast för optisk pulsmätning.

Link to comment
Share on other sites

Använder garmin 735XT sedan 1 år. Pulsmätaren fungerar bra vid cykling och löpning men sämre just i stakrörelsen som märks även i SkiErg. Inte några jättefel men verkar tappa kontakten då och då. Får ibland även enstaka sekunder med pulstoppar över min maxpuls i löpningar varför jag numera använder alltid pulsbandet, får ju även lite mer info som balans hö/vä, vertikal rörelse m.m. Skulle jag glömma pulsbandet så är det inget jag grämer mig över dock..

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt en Polar M430 med optiskt pulsmätning och är relativ nöjd. I viloläge får jag samma pulsvärden som med min Polar V800 + H7 pulsband. Dock tar det lite längre tid för M430an att hitta rätt puls, oftast visas betydligt högre värden under de första 10-15 s. Men det tycker jag är helt ok. 

 

Den funkar inte alls när man åker skidor och även under rullskidåkningen, så är datan väldigt opålitligt. Jag är rätt säker på att det beror dels på kylan (skidor) och starka vibrationer/skak vid stavisättningen. Dock fungerar pulsmätningen rätt bra under löppass och styrketräning. 

 

Min facit efter 4 månader med M430an: Vill man verkligen litar på sina pulsvärden, så är det pulsband som gäller, tex vid pulsbaserade intervallpass. För distanspass, tex löpning och möjligen cykling (inte testat), så funkar pulsmätningen tillräckligt bra. Det som jag gillar mest med optiskt pulsmätning, och det var också därför jag köpte klockan i första hand, är den kontinuerliga mätningen över dagen och under natten. Framförallt mätning av vilopulsen är smidigt och för mig en av de viktigaste indikatorerna för överträning/sjukdom. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt en Polar M430 med optiskt pulsmätning och är relativ nöjd. I viloläge får jag samma pulsvärden som med min Polar V800 + H7 pulsband. Dock tar det lite längre tid för M430an att hitta rätt puls, oftast visas betydligt högre värden under de första 10-15 s. Men det tycker jag är helt ok. 

 

Den funkar inte alls när man åker skidor och även under rullskidåkningen, så är datan väldigt opålitligt. Jag är rätt säker på att det beror dels på kylan (skidor) och starka vibrationer/skak vid stavisättningen. Dock fungerar pulsmätningen rätt bra under löppass och styrketräning. 

 

Min facit efter 4 månader med M430an: Vill man verkligen litar på sina pulsvärden, så är det pulsband som gäller, tex vid pulsbaserade intervallpass. För distanspass, tex löpning och möjligen cykling (inte testat), så funkar pulsmätningen tillräckligt bra. Det som jag gillar mest med optiskt pulsmätning, och det var också därför jag köpte klockan i första hand, är den kontinuerliga mätningen över dagen och under natten. Framförallt mätning av vilopulsen är smidigt och för mig en av de viktigaste indikatorerna för överträning/sjukdom. 

Bra sammanfattning!

 

Går ju att ha pulsbälte med sändare till M430 också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag byte inn min M200 til M430. Ville ha mer info på skärmen samtidigt och jag ville ha 24/7 pulsmätning. Förstår vad ni siger om problem med intervaller. Körde i går sprintintervaller och klockan hann inte riktige med. Alt för låg puls tror jag, men i nedförbacke kom jag upp i maxpuls. I dag åkta jag lite längre och då tror jag mätningen fungerande rätt bra. Har inte haft pulsklokka tidigare och kul at se all info. Blev mycket i son 5 i dag.

 

Fattar inte hur dom bästa kan åka 50km på typ 1t 46m på snø. Över 25 km/h är snabbt även på rullskidor på kort distans.

 

Innan vintern måste jag køpa bälte också om jag inte vil ha klockan under kläderna.

 

Vet inte om jag tycker om designet på M430. Är helt ok, men undrar om några av dom billigare Suunto är lika bra som M430? Kan byta innom 30 dagar på XXL om man vil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...