Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Britta Johansson spurtvann Tjejvasan fre Lina Korsgren

Johaug verlgsen - Frida Karlsson succfemma

Ingen Ebba Andersson p skiathlon-loppet

Guld till Klbo - Svensson nra final

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Träning för Vasaloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
188 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 201 inlägg
Kungsfjädern är ju kanon för att bli bra på att armbåga sig uppför första backen, där har du lätt 15 min sparade. Bättre än all tapering i världen.

Brukar tapering funka för dig annars?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 335 inlägg
Nej det har inte varit aktuellt med tapering på många år pga att då har jag kommit in i snösäsongen med för dålig grundträning så då handlar det mest om att träna ikapp, och sedan blir det ingen tid för tapering mer än kanske sista halva veckan.

Ang kungsfjäder så finns det en bra app i dorotelefonen för det redskapet..

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 201 inlägg
Jag har haft en övertro på tapering, mer vila sista veckan tror jag räcker bra.

Just nu hittar jag inte manualen till telefonen och glasögonen är borta så det får bli när hemtjänsten varit här nästa gång.

Men! Där är dom ju. Dom satt på näsan.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 inlägg

Jag har haft en övertro på tapering, mer vila sista veckan tror jag räcker bra.

Just nu hittar jag inte manualen till telefonen och glasögonen är borta så det får bli när hemtjänsten varit här nästa gång.

Men! Där är dom ju. Dom satt på näsan.

Satt hemtjänsten på näsan!?!!?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 861 inlägg

Jag kör pullups och dips hela året... ingen ändring där...

Styrketräning är nog bra men bör inte ersätta konditionsträning eller den grenspecifika träningen för mig när jag ligger under 10 timmar per vecka (mycket sällan jag kommer upp i de siffrorna). Jag tror (som Erik Wickström också verkar tycka) att det grenspecifik är viktigast upp till en nivå som få når i verkligheten.

Om man kör nedtrappning av det grenspecifika så konkurrerar man ju inte med styrkan så varför inte. Men då kanske inte alltför tungt där heller, som du ju är inne på.

För mig är styrketräning och vallning samma sak... jag kör det när jag inte kan träna på "riktigt" dvs grenspecifikt, aldrig en konkurrenssituation.

Lite mental avlastning när det imte går att träna... pga väder eller morgon eller kväll utan tid för träning.

Registrerar dessutom inte styrketräning som träningstid, så min årsträningstid innehåller enbart grenspecifik träningstid (simning, cykel, löpning och skidor). Jag tävlar inte i styrketräning så därför mäter jag den inte.

Rossi86

Rossi86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Intressant läsning. Åkte ÖS för två år sen utan att knappt ha stått på ett par skidor, men hade bra grundfysik, hyfsat flås och ok maxstyrka. (T.ex 2 km rodd, 6:46, frivändning 125 kg) men noll erfarenhet av skidor. Tog mig ändå i mål under 9h. Fick ett ryck för några veckor sen att det vore kul att åka igen och anmälde mig. Nu är varken flåset eller styrkan i närhetens vad det var, men har fått hjälp att slipa på tekniken och lärt mig mer om skidåkningens grunder. Fick ihop 30+ mil under januari, då helt utan upplägg utan jagar bara mil (pass mellan 15-30 km) för att få in känslan

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 335 inlägg

Intressant läsning. Åkte ÖS för två år sen utan att knappt ha stått på ett par skidor, men hade bra grundfysik, hyfsat flås och ok maxstyrka. (T.ex 2 km rodd, 6:46, frivändning 125 kg) men noll erfarenhet av skidor. Tog mig ändå i mål under 9h. Fick ett ryck för några veckor sen att det vore kul att åka igen och anmälde mig. Nu är varken flåset eller styrkan i närhetens vad det var, men har fått hjälp att slipa på tekniken och lärt mig mer om skidåkningens grunder. Fick ihop 30+ mil under januari, då helt utan upplägg utan jagar bara mil (pass mellan 15-30 km) för att få in känslan

Du gör förmodligen det mesta rätt. De gånger jag kommit igång sent och ska försöka träna ikapp i jan-feb (vilket är de flesta gånger jag åkt) så brukar jag bara mata på och trycka så många snömil som tid och kropp medger. Det som jag upplever att jag då har fått mest effekt av är om man har möjlighet att köra i varierad terräng med alla växlar, kupering som ger ”naturlig intervall” och gärna tekniska utmaningar för att bättra på balans och allmän skidvana. Tex igår hade jag inte tid att träna dagtid så jag stack iväg på kvällen till det lokala motionsspåret där jag snurrat många varv i elljuset förr om åren om natursnötillgången så medgett. Men igår kväll tog jag istället 2 varv på milspåret med pannlampa. Mer varierat, sämre packad bädd (än elljuslingan på samma ställe), sladdrigare spår etc, men en superhärlig skidupplevelse. Kommer att bli fler pass med pannlampa i skogen nu när det kommit ordentligt med natursnö.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 617 inlägg

Visst är det mysigt att glida ensam genom skogen med pannlampa. Jag köpte en bra lampa förra året och åkte det mesta med pannlampa. I år har det dock blivit mest elljusspår på konstsnö och sedan snön kom har jag vari lite krasslig. Men från och med fram till ÖS blir det nog pannlampa igen. 

/Mats

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 163 inlägg

Visst är det mysigt att glida ensam genom skogen med pannlampa. Jag köpte en bra lampa förra året och åkte det mesta med pannlampa. I år har det dock blivit mest elljusspår på konstsnö och sedan snön kom har jag vari lite krasslig. Men från och med fram till ÖS blir det nog pannlampa igen. 

/Mats

Lika bra att satsa på Nattvassan ju. Riiiiiiiiktigt kul upplevelse som jag gärna gör om igen. Alltså riktigt gärna :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar