Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Maria Rydqvist fr nya utmaningar p Idre Fjll

Matintalo och Hakola sprintsegrare i Rovaniemi

Nepryaeva och Melnichenko vinnare i Olos

Tove Alexandersson - rets orienterare fr sjtte gngen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Träning för Vasaloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
104 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 907 inlägg
Jag antog att det var så och det verkar stämma efter lite googlande. Därmed inte sagt att högerregeln måste anammas av skidsverige. Förra säsongen bytte man t ex. varv på mitt lokala konstsnöspår. Mycket uppfriskande! Jag fick ett helt nytt perspektiv på världen och livet.

Jag föreslår härmed följande, i linje med Frankies ideologi;
”I did it myyyyyyy way.”

Högerregeln
Högerregeln, Sveriges mest okända trafikregel?. "Högerregeln innebär att fordon som närmar sig samtidigt från höger på anslutande väg ska lämnas företräde om vägmärke eller trafiksignal saknas. Högerregeln gäller även på parkeringsplatser samt andra öppna platser." Blir du påkörd av ett fordon som kommer från höger är du vållande till och med om det fordonet kör in i sista delen av din högra bakskärm. En mycket enkel och tydlig trafikregel som har funnits sedan högertrafiken infördes 1967. Man kan tänka sej att i varje situation när det kommer ett fordon från höger (vissa undantag se vägverkets hemsida) finns det ett vägmärke, väjningsplikt-lämna företräde. Trekantigt med röd bård och gult för övrigt, vad det vägmärket betyder känner säkert många fler till. De flesta olyckorna i tätort sker i vägkorsningar och skulle vara betydligt färre om alla klarade av att följa trafikreglerna. Därför tycker jag att vägverket ska göra en kampanj om högerregeln, följs denna sänker man hastigheten i vägkorsningar etc vilket minskar olycksriskerna och ökar trafiksäkerheten.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 688 inlägg

Jag tog körkort våren 1969 och då gällde högerregeln, inte så att de som kom från höger hade företräde utan att de som kom från vänster skulle lämna de som kom från höger företräde dvs de som kom från höger skulle inte utnyttja sin körriktning och bara brassa på in i korsningen (vilket det  finns en del som gör)

När det gäller korsande skidspår handlar det om att väja undan, så att man inte krockar, då det inte alltid finns möjlighet att bromsa

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 209 inlägg

Högerregeln, Sveriges mest okända trafikregel?. "Högerregeln innebär att fordon som närmar sig samtidigt från höger på anslutande väg ska lämnas företräde om vägmärke eller trafiksignal saknas. Högerregeln gäller även på parkeringsplatser samt andra öppna platser." Blir du påkörd av ett fordon som kommer från höger är du vållande till och med om det fordonet kör in i sista delen av din högra bakskärm. En mycket enkel och tydlig trafikregel som har funnits sedan högertrafiken infördes 1967. Man kan tänka sej att i varje situation när det kommer ett fordon från höger (vissa undantag se vägverkets hemsida) finns det ett vägmärke, väjningsplikt-lämna företräde. Trekantigt med röd bård och gult för övrigt, vad det vägmärket betyder känner säkert många fler till. De flesta olyckorna i tätort sker i vägkorsningar och skulle vara betydligt färre om alla klarade av att följa trafikreglerna. Därför tycker jag att vägverket ska göra en kampanj om högerregeln, följs denna sänker man hastigheten i vägkorsningar etc vilket minskar olycksriskerna och ökar trafiksäkerheten.

Verkar som att allt trafiksäkerhetsarbete utvärderas efter endast ett nyckeltal och det är antal döda. Att folk skiter i högerregeln resulterar oftast bara i plåtskador och lättare personskador så därför tror jag inte att den där informationskampanjen skulle bli av. Men rullskidåkning i villakvarter skulle bli säkrare och trevligare om folk respekterade högerregeln. Jag har varit med om några incidenter när jag varit tvungen att gira tvärt för att undvika kollision med bilister från vänster. Jag har också smällt med min granne i första korsningen hemifrån men då hade jag plåt runt omkring mej. Hans första kommentar var:

- Hoppas att du har försäkring, för det blir ju ditt försäkringbolag som får ta det här.
- Men du kom ju från vänster. Jag kom från höger.
- Ehhh.. men det finns ju en oskriven regel här i området att den som kommer över ett krön har företräde.

Försäkringsbolagen gick inte på hans linje.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 688 inlägg

Ett problem vare sig det gäller mellan bilar eller bilar-rullskidåkare/cyklister är att lämna företräde-markeringarna i asfalten bleks och blir nästan oläsliga och då uppstår osäkerhet om högerregeln gäller eller väjningsplikt för den som kommer från höger. Det borde vara en regel att Trafiksäkerhetsverket ser över alla vägkorsningar med väjningsplikt varje vår och kompletteringsmålar vid behov. Senast idag var jag utför en situation, där det kunde blivit en krock pga otydlig markering.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 021 inlägg

Ett problem vare sig det gäller mellan bilar eller bilar-rullskidåkare/cyklister är att lämna företräde-markeringarna i asfalten bleks och blir nästan oläsliga och då uppstår osäkerhet om högerregeln gäller eller väjningsplikt för den som kommer från höger. Det borde vara en regel att Trafiksäkerhetsverket ser över alla vägkorsningar med väjningsplikt varje vår och kompletteringsmålar vid behov. Senast idag var jag utför en situation, där det kunde blivit en krock pga otydlig markering.

Har ni inte skyltar i Småland? Här i norr så är vägmarkeringar som regel täckta av snö åtminstone 4 månader per år så utan skyltar skulle det vara kaos. (Trafiksäkerhetsverket har f ö inte funnits sedan 1993 då det blev en del av dåvarande Vägverket)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 688 inlägg

Har ni inte skyltar i Småland? Här i norr så är vägmarkeringar som regel täckta av snö åtminstone 4 månader per år så utan skyltar skulle det vara kaos. (Trafiksäkerhetsverket har f ö inte funnits sedan 1993 då det blev en del av dåvarande Vägverket)

Men de skyltarna sitter väl på den gatan/vägen som skall lämna företräde, så om man kommer på "företrädesvägen" får man kolla i vägbanan om triangermarkeringarna finns. Här i söder åker vi rullskidor på vintern, om det är barmark, försöker i möjligaste mån undvika rullskidåkning i halt o snöigt underlag.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 021 inlägg

Men de skyltarna sitter väl på den gatan/vägen som skall lämna företräde, så om man kommer på "företrädesvägen" får man kolla i vägbanan om triangermarkeringarna finns. Här i söder åker vi rullskidor på vintern, om det är barmark, försöker i möjligaste mån undvika rullskidåkning i halt o snöigt underlag.

Ok, då hänger jag med i hur du resonerar. Å andra sidan så är man så oskyddad som rullskidåkare att man inte är så hjälpt av om det är väjningsplikt eller inte för man än ändå alltid i underläge mot en bil. Det bästa brukar ju vara att försöka få ögonkontakt med bilförarna på anslutande väg.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 688 inlägg

Ok, då hänger jag med i hur du resonerar. Å andra sidan så är man så oskyddad som rullskidåkare att man inte är så hjälpt av om det är väjningsplikt eller inte för man än ändå alltid i underläge mot en bil. Det bästa brukar ju vara att försöka få ögonkontakt med bilförarna på anslutande väg.

Speciellt som en del bilförare inte räknar rullskidåkare/cyklister som fordon, som de måste lämna företräde åt, så då är det bättre att utgå ifrån att bilen kan ignorera mig och köra ut.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 209 inlägg
Trafiksäkerheten är också en ytterligare anledning att köra med tröga hjul.

Jag är lite sugen på att testa skålhamravägen (Vallentuna). Enligt uppgift i tidigare trådar skulle det vara en fin tur med 3:or men inte så kul med 2:or.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 209 inlägg
Skrev i inledningen av denna tråd att jag skulle dra 8000m på 30min rodd innan halvårsskiftet. Kändes nästan görbart igår men pannbenet gav upp efter 23 min i det tempot (1:52,5 per 500m). 7 minuter kvar på två veckor alltså för att hålla planen.

Tycker ni att det är bättre med ett sub-max test för att kolla sin utveckling?
Hur har ni utformat det i så fall?

Jag har dock ingen pulsklocka. Kan man köpa ett pulsband som kommunicerar direkt med PM5 monitorn för stationär träning och telefonappar typ Runkeeper för mobil träning, utan någon garmin-klocka? Tips på produkt som funkar för dessa syften??

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 907 inlägg
Grymt bra jobbat! 5000m är en mer rimlig distans för formtest tycker jag personligen, som ett vardagspass man inte blir för seg dagen efter av.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Du kan koppla pulsband till PM5 utan klocka.

Jag har bara testat appen ErgData några gånger men den verkar funka bra. Du får ut lite mer data såsom t ex "drive length" (intressant på SkiErg också). Du kan spara/överföra dina pass till Concepts loggbok online. Dina kommande rekord kan hamna på diverse rankinglistor och Concept verkar ofta köra diverse PR-tävlingar/evenemang om man går igång på sånt.

Jag har dock ingen pulsklocka. Kan man köpa ett pulsband som kommunicerar direkt med PM5 monitorn för stationär träning och telefonappar typ Runkeeper för mobil träning, utan någon garmin-klocka? Tips på produkt som funkar för dessa syften??

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 821 inlägg

Följande serie i styrka kan rapporteras: Dips, 10 rep * 3 + 6 rep * 2 set.Chins: 8, 8, 6, 4, 3 stycken. VIll köra en serie i dip på 10*5 och 10*3 set i chins. Vikten är oförändrad och på fredag väntar Borejoggen i Torsby. Skulle vara skoj att persa där. Hovfjället finns med, där har jag 35.15 i pb. Ny beläggning sista 2500 meter gör det tuffare, men det ska gå att knäcka koden till perset innan augusti. Där har ni mina riktmål inför Vasan 2019.

flydalen

flydalen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg
Mindre rodd och mer skierg :). Erg data är grym, dessutom kan man ju tävla med en massa andra på concept 2s ranking online. Jag vet att det finns massor av duktiga åkare där ute som kan logga grymma tider!

Själv lyckades jag att klämma in mig på 943 plats i vasan I vintras och jag har en träningsmängd på ungefär 5 timmar i veckan en bra vecka. Fokus på skidor och rullskidor men sommarhalvåret ungefär hälften löpning.
VL2014 5:43:50, 1877; VL2015 5:52:28, 1227; VL18 5:37, 943

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 209 inlägg
Ladda redan nu med positiva målbilder:

https://youtu.be/tUurgYX-tYc

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 688 inlägg

Ladda redan nu med positiva målbilder:

https://youtu.be/tUurgYX-tYc

Kan du inte få fram en bild med eller utan en rullskidåkare längs ett glittrande vatten med sol och en svalkande vind att ta fram under mörka höstkvällar i regn och rusk ?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 783 inlägg

Bilden av ett natursnöspår i blåextra förhållanden har jag redan i mitt huvud, till stora delar fick jag uppleva detta i senaste vasaloppet och ett flertal gånger hemma på klubbspåret.

Känslan sitter i länge :)

Inte vill du väl minnas sommarens väder när det är den gnistrande vita vinterns väder vi ser fram emot Volevodin?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 688 inlägg

Jo, många klagar på värmen och det fina vädret, men man kan välja vilken träningsform som helst utan att vädret lägger hinder i vägen. Varken cykel eller rullskidor är så trevligt, när regnet står som spön i backen och senare i höst bara några grader varmt. Då kan det vara skönt att tänka tillbaka på det fina sommarvädret som vi haft i två månader nu.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 821 inlägg

Följande serie i styrka kan rapporteras: Dips, 10 rep * 3 + 6 rep * 2 set.Chins: 8, 8, 6, 4, 3 stycken. VIll köra en serie i dip på 10*5 och 10*3 set i chins. Vikten är oförändrad och på fredag väntar Borejoggen i Torsby. Skulle vara skoj att persa där. Hovfjället finns med, där har jag 35.15 i pb. Ny beläggning sista 2500 meter gör det tuffare, men det ska gå att knäcka koden till perset innan augusti. Där har ni mina riktmål inför Vasan 2019.

Tar mig friheten och svarar mig själv i den här tråden. Men tänk vad kroppen är fascinerande. Trodde jag hade större och bättre chanser att sätta p.b i Borejoggen och mindre uppför Hovfjället. Men verkligheten gjorde att det blev tvärtom. Jag putsade mitt p.b uppför Hovfjället med cirka 25 sekunder och sprang något sämre än förra året i tävlingen. Vad det gäller chins så gör jag en serie på 10, 8, 8 för närvarande, Vad det gäller dips så är jag än närmare mitt mål: 10, 10, 10, 9, 9. Har även lagt av mig ett kilo.. Kommer bli en kul fortsatt sommar och framåt...

Frågan är hur man tränar styrka för att komma åt mer grennära muskler. Som jag har kört i våras och framåt har det handlat om mer allmän styrka i form utav bänkpress, benböj, frivändningar, marklyft.. Tips någon?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 783 inlägg

Pullups, dips, coreövningar typ planka på sida eller rakt fram är de grenspecifika styrkeövningar som jag kör.

Inget gymmande utan allt hemma och därmed inga frivändningar etc. (har inte så mycket vikter hemma).

Träningstid sparar jag till relativt grennära (det övriga sker på morgon eller vid TV etc., icke träningstid alltså) övningar som att springa, cykla, simma och skidor (rull/snö).

Nu sker väl en del styrketräning via t ex skogsarbete, handschaktning i trädgård, stenmurar etc. Säkert mer tid än många lägger i gym fast då lite mer lågintensivt. Core blir det i alla fall, mycket balansträning med stockar på axeln eller bära sten.

Jag har nog inga delmål egentligen ytan kör alltmer som det kommer, jag har nog blivit besviken på ej uppnådda mål för många gånger. Jag försöker dock att hålla en mer kontinuerlig skidträning i år för att eventuellt slippa harva på samma nivåer som tidigare år och kanske se lite mer utveckling. Framför allt har jag ordnat filmningshjäp i år fr första gången någonsin. Det hoppas jag mycket på.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar