Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Mia Malmlf har skapat Vasaloppets konstverk 2019

Sdergrenbacken krs som planerat

Outdoorexperten och Skistart gr samman

Maria Rydqvist fr nya utmaningar p Idre Fjll

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Träning för Vasaloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
104 svar till detta ämne

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 021 inlägg

Kan du visa uträkningen. Jag utgick från att 90 gr var  100 % dvs rakt upp och sen tog 45 % av 90 grader

Det finns en lång tråd på happyride den som vill läsa mer: https://happyride.se...1/394082/394258

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 210 inlägg
Alla som tycker att det är jobbigt med maxtester (som diskuterades tidigare i denna tråd) kan notera att Erik Wickström maxade 5000m skierg varje morgon 5 dagar i rad. Nämndes i förra veckans avsnitt av podcasten Lagom Kondition.

För egen del har jag slutat att köra mina 30-minuters roddtest. Det var för mycket ångest. Däremot tycker jag att det är ett trevligt pass att ro en halvmara på i princip max. Känns som en mer relevant värdemätare och ett bra pass att köra varje månad, så det kommer jag nog att fortsätta med.

Angående stavgång i slalombacke så känner jag mej redo att testa ”keb-passet”. Kanske blir redan nu till helgen. Preliminärt lördag i Väsjöbacken men det är inte ristat i sten. Varken tid eller plats. Finns det motsvarande topplista på strava för Väsjöbacken ??

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 210 inlägg
25 vändor uppför väsjöbacken blev det. Om det stämmer med 75 hm så var det 1875 hm och ca 30% snittlutning. 3h 11 min tog det.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 069 inlägg

25 vändor uppför väsjöbacken blev det. Om det stämmer med 75 hm så var det 1875 hm och ca 30% snittlutning. 3h 11 min tog det.

Jag är Pers(s)onligen  mycket imponerad av din träningsintensitet- Du ser ut att ha höjt ribban rejält från vi bodde ihop före ett Vasalopp. Spännande att följa din framfart på årets lopp. Lycka till min vän : :rolleyes:

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 692 inlägg

Imponerande att du inte vek ner dig utan klarade av de 25 vändorna du planerat. :)

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Starkt premiärpass! 

Du borde kanske satsa på ultralöpning?

Jag tänkte köra 20 i HBB men tappade motivationen efter 5:)

Råtefella

Råtefella

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Det her går skit. 5 kilo opp fra Vasaloppet.  :unsure:

Likevel holder jeg bra i treningen.

ca 7 t (5-12t) / uka hele sommeren som løp, sykkel, styrke, terrengløp 

Har fortsatt bare 1 økt skierg eller rulleski hver uke, en kort økt rundt terskel.

Så hittil: Mangler lange økter på rulleski og skierg. Og for mye usunn mat og drikke.

VL 2015: Led 5: 7.07 VL 2016: Led 5: 6.40 VL 2018: led4: 6.22

Råtefella

Råtefella

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

dubbelpost

VL 2015: Led 5: 7.07 VL 2016: Led 5: 6.40 VL 2018: led4: 6.22

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 210 inlägg
RE inlägg #104, 105, 106:
Tack för uppmuntrande ord. Ja det går bra med träningen som jag har snäppat upp en hel del detta år. Det är nu ganska prick 10 år sedan jag var som bäst tränad avseende "råkondis". Då gjorde jag 2:22 på lidingöloppet och den löpformen är jag inte i närheten av nu, men däremot så gör jag nu inte mycket långsammare snittfarter på 3:or än vad jag då gjorde på jämförbara långrundor med 2:or.

Ultralöpning? Näe.. ultralöpare verkar vara lite veka. Jag såg på Facebook att poddarna Pace on Earth (inkl Johnny Hällneby som har svenskt rekord på 6-dygn löpning) var i Väsjöbacken i söndags, men de vek tydligen ner sej efter 2,5h... =)

Återstår då frågan om träningsvärdet av überintervallpass i skidbacke.
Hade en grym träningsvärk igår (2 dygn efter passet) men det har lättat nu, men utöver sedvanlig träningsvärk har jag inte känt något negativt. Har kunnat köra lätta distanspass på rullskidor, crosstrainer och roddmaskin.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar