Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Grate och Lundgren sprintvinnare i Kalix

Klbo dominerade som vanligt - Hggstrm finalfemma

Svensk succtrippel av Stina, Maja och Jonna!

Sprintvinnare p juniorcupen i Kalix

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Träning för Vasaloppet 2019

• Vänligen logga in för att kunna svara
203 svar till detta ämne

c^2

c^2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg

Hur gör ni för att få till de längre passen (2h+) nu när det är X antal varv på kuperade, dåligt preppade konstsnöspår som gäller? Tycker jag har tränat upp bra maxfart och syreupptag men kommer liksom aldrig ifrån den där känslan efter ~2 timmar när energin börjar ta slut, pulsen sjunker och triceps/axlar tröttnat totalt pga avtagande fäste och teknik..

Går oftast att plåga sig ett tag till med sämre fart/teknik men frågan är om det ger särskilt mycket.

När snön kommer och det finns längre sammanhängande spår blir det ju enklare (och roligare) :)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 381 inlägg
Fyll på med energi, vätska och mineraler och börja med det redan tidigt under långpasset. Om du vill träna fettdriften så ”offra” inte långpasset, utan kör då hellre några andra av dina kortare pass fastande.
Jag har nu under hösten kört många pass efter ca 20h fasta. Det kan vara femhundringar på skierg eller tröskelintervaller eller mellanmjölksträning. Sedan har jag kört ett flertal monsterpass på 3h - 3:45 stavgång i slalombacke och till de passen har jag tagit med 1,5 l sportdryck + lite fast föda tex 2 bananer.

För några dagar sedan körde jag 4h 35min på granåsen konstsnöspår, men då hade jag bara 8 skopor sportdryck (med koffein) vilket är ca 75g kolhydrat. På 86 kg kroppsvikt, det är ju löjligt lite per timme. Jag hade inte räknat med att hålla på så länge. Men jag bara matade på utan att tänka på tiden. Så det kan vara ett knep att få till distans: att åka någonstans där du inte ser någon klocka och inte ha med någon egen klocka eller telefon och gärna också att det inte går att hålla reda på sträckan (dvs att man tappar räkningen om det är kort varv eller kort vändpunktsbana).

c^2

c^2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg
Tack för tipsen. Ska ha med rejält med sportdryck nästa gång :) Har ju varit en snackis på sociala medier att man ska dra ner på kolhydrater o helst träna "low". Låter ju vettigt men att genomföra det är en annan sak..

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 351 inlägg
Att fortsätta åka i längre fart och lägre puls efter två timmar är absolut inte bortkastat. Det är jättebra träning både för fettförbränning och lära dig ligga på länge när man är trött (vilket är något helt annat än att borra ner huvudet och köra en intervall till i hög fart).

Så om du blir trött ge absolut inte upp för att det inte skulle ge något.

Sen håller jag med Hammer om att fasta verkar vara en effektivare sätt att träna fettdrift och att långpassen ger ännu mer om du har energi att driva på. Men om du är ute och åker och energin börjar ta slut är det ju lite sent för det alternativet :D

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 849 inlägg

Fyll på med energi, vätska och mineraler och börja med det redan tidigt under långpasset. Om du vill träna fettdriften så ”offra” inte långpasset, utan kör då hellre några andra av dina kortare pass fastande.
Jag har nu under hösten kört många pass efter ca 20h fasta. Det kan vara femhundringar på skierg eller tröskelintervaller eller mellanmjölksträning. Sedan har jag kört ett flertal monsterpass på 3h - 3:45 stavgång i slalombacke och till de passen har jag tagit med 1,5 l sportdryck + lite fast föda tex 2 bananer.

För några dagar sedan körde jag 4h 35min på granåsen konstsnöspår, men då hade jag bara 8 skopor sportdryck (med koffein) vilket är ca 75g kolhydrat. På 86 kg kroppsvikt, det är ju löjligt lite per timme. Jag hade inte räknat med att hålla på så länge. Men jag bara matade på utan att tänka på tiden. Så det kan vara ett knep att få till distans: att åka någonstans där du inte ser någon klocka och inte ha med någon egen klocka eller telefon och gärna också att det inte går att hålla reda på sträckan (dvs att man tappar räkningen om det är kort varv eller kort vändpunktsbana).

Jädras i min lilla låda vilket pannben! 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 243 inlägg
Fördelen med korta spår är att det hela tiden kommer nytt folk man kan åka med. Sen kan man lyssna på ljudbok. Egentid! Ju längre desto bättre.

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Vid pass på under 2 timmar tillför jag aldrig några kolhydrater, men vid längre pass brukar kvaliten bli lidande om man inte fyller på lite. Tråkigt att "bonka" om man har en bit kvar hem och inga pengar till bussen...

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 283 inlägg

Vid pass på under 2 timmar tillför jag aldrig några kolhydrater, men vid längre pass brukar kvaliten bli lidande om man inte fyller på lite. Tråkigt att "bonka" om man har en bit kvar hem och inga pengar till bussen...

Vad tror du händer i kroppen om du fortsätter att åka med lägre fart efter att du bonkat? Jag tror mitokondrierna får tydliga meddelanden om att bli bättre på att bränna fett. Vilka nackdelar skulle finnas med att fortsätta åka när man "blivit tom" annat än att egot får sig en törn?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 888 inlägg
Även i lägre fart blir lidandet avsevärt när man bonkat...
Det brukar inte hindra mig men alltid lika jobbigt...
även med sportdryck så bonkar man tyvärr efter ett tag, tex på Vasaloppet.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 381 inlägg
För ca 10 år sedan tyckte jag att långa långpass på bara vatten var da shit. Sedan dess har jag successivt skiftat inställning angående train low/train high. Nu tycker jag att da shit är att fylla på rejält under de långa långpassen och att få upp fettförbränningskapaciteten genom frekventa men kortare pass fastande. Om ytterligare 10 år kommer jag antagligen tycka att något annat är da shit. Kanske står jag i elitledet på enbart tabata-träning (?)

God jul alla!

Vikis

Vikis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

när jag kollade årssummeringen för 2018 blev jag riktigt förvånad, hade bara fått ihop 95 timmar på 122 pass. har inte riktigt haft koll med känslan har alltid varit att jag borde ha betydligt högra. 

får börja steppa upp och ha bättre koll så man kan få upp nivåerna helt enkelt...

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 237 inlägg

Ja det är intressant hur man överskattar sin egen träning. Jag själv skrapade ihop 185 timmar, och då känns det som att jag tränar i princip varje dag, men tydligen inte! Det är bra med en reality-check som klockan ger :)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 888 inlägg

Funbeat (tex) kan ge bra översikt över hur mycket man tränar, om man nu överskattar träningen...

Jag brukar tycka att jag underskattar den...

Jag kom upp i 180 timmar förra året men tyckte att större delen av året var fattig på träningstid.

Men då är det ju skidor ca 80, löpning 60, simning 30 etc. så många bäckar små :)

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg
Jag noterar sträcka och tid i Excel, förutom att garminprylarna synkas i deras program, så det är hårda fakta. Om man tränar tillräckligt? Jag följer ett program som benämns "elitmotionär" inför Vasalopp. Men hittills har det inte gett den eftersträvade medaljen efter tre försök. Kanske man ska köra topp-100-programmet istället. :)

Vikis

Vikis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Jag har nog helt enkelt inte kollat så noga, mer bara kört på.

Trotts mina 95 timmar så lyckades jag klämma in mig i led 3 Efter Craft loppet i helgen. intressant att spekulera i hur många timmar till det skulle krävas för att komma in i led 2 och vidare till 1. :) 

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 90 inlägg

Det beror ju helt på vilken och hur mycket träning som gjorts föregående år. Dessutom så räknar kanske inte alla timmarna på samma sätt ? Uppvärmning ? Teknik ? Styrka ? Osv...

Vikis

Vikis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Det beror ju helt på vilken och hur mycket träning som gjorts föregående år. Dessutom så räknar kanske inte alla timmarna på samma sätt ? Uppvärmning ? Teknik ? Styrka ? Osv...

Jag räknar alla timmar oavsett. jag sätter igång klockan när jag börjar träna (värmer aldrig upp) och stänger av den när jag är klar. oavsett styrkepass eller långpass. själv har jag tidigare år legat på ca 50 timmar per år, förutom 2014 då jag körde 150 timmar, dock inte skidrelaterat då det var triathlon träning på den tiden ;) .

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 164 inlägg

Tiderna ändras. Jag har alltid tränat mil och aldrig räknat in uppvärmning och ev. nerträning i min statistik. Däremot tar jag alltid tiden på varje pass och noterar i min träningsdagbok sträcka och tid samt även tider på intervaller. Jag har olika färger för olika träning och har fått till skillnad mot er själv summera olika  sorters träning. Att enbart notera timmar och mil säger inte så mycket om träningen mer än den totala träningsmängden utan i så fall bör man dela inte timmarna i olika träningstyper på samma sätt som jag delat in mina miluppgifter i olika träningstyper

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 888 inlägg
Jag noterar all träningstid, styrketräning finns inte i min kalender så den behöver jag inte bestämma om den ska noteras eller ej..
Åtminstone Garmin visar respektive pulszon och respektive intervall med mer detalj än jag behöver, kanske inte perfekta rapporter men massor av data.
Sedan blir det givetvis PB noteringar på standardrundor även om skidor och cykel är väderberoende.
I dagboken finns temp, utrustning, valla etc.

Uppvärmning är givetvis träning också, lika självklart noterar jag det separat. I löpning värmer jag oftast upp 5 km med samma nedjogg vid intervaller. Känns dumt att skippa 10 km i dagboken som ju även håller koll på slitage av utrustning.

Skulle tro att man svänger in på egen modell efter ett tag. Men klart motiverande att jämföra resultat och förhållanden över tid.

Autoklimpen

Autoklimpen

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
Långpassen måste inte nödvändigtvis köras grenspecifikt. Det är centrala kapaciteten som tränas, och den kan man lika gärna träna i någon annan gren. Tex på cykel om man inte har nån snö.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar