Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2019


MC Hammer

Recommended Posts

Kul och inspirerande att läsa om hur och vad ni tränar :) 

Jag ligger på ca 3-5 h/vecka fördelat på 1 h intervallöpning på löparbana ink styrka och rörlighet, intervallerna är alltifrån snabba fyrahundringar till längre intervaller upp mot 8 min som längst. 

Resterande timmar, mellan 2-4 h blir det rullskidor där målet är ett längre pass på runt 2 timmar under veckan, men det är inte alltid det finns tid för det. De övriga passen, brukar bli 1-2 pass utöver långpasset är alltifrån intervaller till ett mysigt mellanmjölkspass på runt 10-12 km. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 203
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eddie drar skierg 100m på runt 13 sek så han har nog talang

 

Han har visst världsrekord på 100m (

).

Tänk om man såg såg nån med den där tekniken komma farande i elitledet på vasaloppet. Observera att han polerar sig själv med en polermaskin innan start (?)

Link to comment
Share on other sites

Han har visst världsrekord på 100m (

).

Tänk om man såg såg nån med den där tekniken komma farande i elitledet på vasaloppet. Observera att han polerar sig själv med en polermaskin innan start (?)

Mkt tyngd att bära uppför startbacken... Vad kan han ha för vo2max/kg?

 

Poleringen innan är givetvis för att bättra på aerodynamiken??

Link to comment
Share on other sites

Har kört två stycken 3-timmarspass förra veckan. Det blev ett bra rullsnitt och snittpuls (70 % utav max) för min del. 15 km/h på elpextreor är inte pinkat för en topp 1000-åkare. Målet på sikt är att köra 7 mil med herrejösses massa höjdmeters i Torsbys asfalterade vägnät. Jag behöver bara gå upp i 10 procent när det gäller styrka i form utav bänkpress och frivändningar. Vore också fint att sätta 10 gånger 3 chins och 10 gånger fem dips framåt höstkanten. Löpningen finns med i form utav långa intervaller. Om jag lyckas med att sänka min snittvikt med 2 kilo är det bara fine!

 

Där har ni min träning i all enkelhet.. 

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken fråga... 10 gånger 3 chins? menar du 3 set med 10 i varje eller menar du 10 set med 3 chins i varje?

Hur jämförs Elpex treor med Swenor treor?

 

Jag måste ärligt säga att jag undrar lite över mina swenor treor (köpta förra året) nu när jag persat på min 12 km runda även jämfört med mina gamla tvåor... får snart kolla hur det står till med tvåorna för att jämföra.

 

Min ambition är minst 2 pass i veckan med rullskidor, varav ett längre (helst überlångt men när hinner man det?), 1-2 löppass, 1 crawlpass och gärna cykla eller spinna... låter bra va? Tyvärr innehåller veckorna bara 7 dagar och när 4 lediga dagar blir handschaktning och vedarbete i ca 30 timmar sammanlagt och man ska hinna träffa folk så blir träningen lidande.

 

Jag är dock rätt nöjd att harva i led 4-5 träsket :) det känns som om jag blir allt stabilare led fyra åkare och det känns häftigt för mig.

Link to comment
Share on other sites

Träningen blir mer tidseffektiv  och utrymmet för vila blir mindre om jag kör 3 set istället för 10 stycken :-) Vaket där, knappen.

Vet faktiskt inte hur swenors treor är i jämförelse mot Elpex.  Åkte senast på Elpex för cirka fyra år sedan. Mina nuvarande skidor håller ner farten i utförsbackarna där jag når upp över 40 km/h.

 

Visst är det en häftig känsla att åka i den bättre halvan utav alla seriösa Vasalöpare? ;-)

Fortsatt lycka till med din träning och försök att bibehålla din kontinuitet så blir det än bättre med tiden

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken fråga... 10 gånger 3 chins? menar du 3 set med 10 i varje eller menar du 10 set med 3 chins i varje?

Hur jämförs Elpex treor med Swenor treor?

 

Jag måste ärligt säga att jag undrar lite över mina swenor treor (köpta förra året) nu när jag persat på min 12 km runda även jämfört med mina gamla tvåor... får snart kolla hur det står till med tvåorna för att jämföra.

 

Min ambition är minst 2 pass i veckan med rullskidor, varav ett längre (helst überlångt men när hinner man det?), 1-2 löppass, 1 crawlpass och gärna cykla eller spinna... låter bra va? Tyvärr innehåller veckorna bara 7 dagar och när 4 lediga dagar blir handschaktning och vedarbete i ca 30 timmar sammanlagt och man ska hinna träffa folk så blir träningen lidande.

 

Jag är dock rätt nöjd att harva i led 4-5 träsket :) det känns som om jag blir allt stabilare led fyra åkare och det känns häftigt för mig.

Kan det vara att det är torrt o varmt som swenor 3:orna går så fort eller har du blivit bättre ?

Link to comment
Share on other sites

Anders Aukland hade ju en chinsövning för dom som vill prova att staka hela Vasan.

Han kör 10 chins med start varje hel minut, 10ggr, 100st. på mindre än 10min. 

Fast han hänger i öglor med handflatorna mera mot varandra, blir lite lättare. (Pullups)

Första gången jag provade, fick jag ge mig på andra setet. (Körde från stång)

Nästa gång så provade jag att göra bara 5st., och det klarade jag faktiskt 10ggr., men jävlar vilken träningsvärk...  :)

Nu väntar jag på att min kalkaxel ska bli bättre, så jag kan testa detta mera.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ca 40 sek snabbare med tvåorna men något högre puls... antingen lättrullade treor eller tröga tvåor? Vill gärna veta innan det blir tävling. Kul att köra om cyklister dock , ca 18,3 km/h i snitt så inget racer men väl ett par damcyklar med damer på.
Link to comment
Share on other sites

Ok, ca 40 sek snabbare med tvåorna men något högre puls... antingen lättrullade treor eller tröga tvåor? Vill gärna veta innan det blir tävling. Kul att köra om cyklister dock , ca 18,3 km/h i snitt så inget racer men väl ett par damcyklar med damer på.

Jag åkte snabbare med mina elpex treor än pro-ski tvåor vid samma temp nu i vår. Fast tvåorna rasslade friskt så det är nog dags för service även om proski inte är kända för att vara snabba..

Link to comment
Share on other sites

Stephan tyckte att han hade gjort framsteg i sin rullskidträning när han inte längre blev omgången av folk som var ute och promenerade.

Jag känner igen känslan när jag äntligen körde rullskidor snabbare än jag sprang ett långpass. Kanske inte riktigt som Stephans utmaning men ändå en känsla av att börja förstå vad det handlar om.

 

Det där med 10 minuter chins får nog testas snart (jag kör stång som de flesta med handryggen mot mig).

Låter tungt... kanske då testa 5 först... tror dock det krävs mer än 100 chins för att staka ett VL, fast det är ju ändå inte min ambition.

Link to comment
Share on other sites

Anders Aukland hade ju en chinsövning för dom som vill prova att staka hela Vasan.

Han kör 10 chins med start varje hel minut, 10ggr, 100st. på mindre än 10min. 

Fast han hänger i öglor med handflatorna mera mot varandra, blir lite lättare. (Pullups)

Första gången jag provade, fick jag ge mig på andra setet. (Körde från stång)

Nästa gång så provade jag att göra bara 5st., och det klarade jag faktiskt 10ggr., men jävlar vilken träningsvärk...  :)

Nu väntar jag på att min kalkaxel ska bli bättre, så jag kan testa detta mera.

Tanken och upplägget är ju bra. Men det är högst tveksamt om även om en åkare som Aukland verkligen fixar 100 chins på  tio minuter. Jag känner en handfull åkare som är topp 100 i Vasaloppet som är duktiga på chins och stakar sig igenom alla lopp. Men på nivån att köra 100 chins på 10 minuter har dom en bra bit kvar innan det målet är uppnått. 

Link to comment
Share on other sites

Väldigt stor skillnad på en chin med stång och rak icke pendlande kropp mot en i ringar där man pendlar rejält och dessutom skickar upp knäna till hakan och trycker ner de med full fart när man börjar dra sig upp.

 

Man får såklart göra som man vill och alla varianter är bättre än sofflocket, men blir ungefär lika lätt att jämföra som prestation på olika seedningslopp enbart på snittfarten.

Link to comment
Share on other sites

Tanken och upplägget är ju bra. Men det är högst tveksamt om även om en åkare som Aukland verkligen fixar 100 chins på tio minuter. Jag känner en handfull åkare som är topp 100 i Vasaloppet som är duktiga på chins och stakar sig igenom alla lopp. Men på nivån att köra 100 chins på 10 minuter har dom en bra bit kvar innan det målet är uppnått.

 

Här är en kille som gör 583 chins på 30 min om nån orkar kolla..

 

Eller den här tjejen som klämmer 76 st på 3 min, även om man kan tycka att hon borde anpassa sig till herrdistans.

https://youtu.be/d0qXL_gmTQ8

Link to comment
Share on other sites

Til OT

De to siste ukene har jeg fått i hop bare 4-5 timer trening hver. 

1x skierg pr uke, ca 40min - harde intervall 3x2k/ 1x5k + oppvarming og nedvarving 

60 km sykkel pr uke. (2 dager t/r jobb.)

20-30 km løping. (3 økter/uke, 1 av de hardt) Jeg skal være med i et løp til helgen, derfor så "mye" løping.  

 

De to siste helgene har gått med til fysisk arbeid på åkeren og i skogen, så jeg har ikke fått tid til å trene lange økter   ;)

 

Er det chins som gjelder før 2019?  

Link to comment
Share on other sites

Summering maj:

Konditionsträning totalt: 40,3 h (motsv 9,1 h/v)

Rullskidor 66%, Roddmaskin 19%, löpning 15%

 

Kör på 3:or numera men gamla 2:orna hade tappat väldigt mycket rull pga slitage på bakhjulen så på slutet var de minst lika långsamma som Elpex 3:or.

 

http://www.forumbilder.se/H74TA/img-1107.jpg

 

Kör några styrkeövninger någon gång per vecka också. Tex maghjul, hängande benlyft, smala armhävningar, chins, stocklyft, kungsfjäder etc (ej inräknat i träningstiden).

 

Har blivit fler überlånga rullskidpass. Längsta passen i maj 69 km, 54 km, 52 km, 47 km, 45 km (tider mellan ca 3h – 4,5h)

 

(notera att det är så mycket gummi som saknas på insidan så muttrarna skrapar i asfalten när man svänger)

Link to comment
Share on other sites

Imponerande mängd och jag tror på de långa passen så att uthålligheten finns för större mängd intensivpass närmare tävlingssäsong. Uthållighet i muskelfästen etc. sådant som annars kan skadas när man ökar för snabbt på vintern.

Det ser ut som om du lutar inåt med fötterna? Kanske vid frånskjut? Hur många mil krävs för sådant slitage?

 

Håller du i detta så tror jag på ditt mål!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...