Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2019


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 203
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är främst vid tvära kurvor som jag sätter mer tryck på bakhjulets insida och därav det ojämna slitaget. Även vid plogning, men det är väldigt sällan jag behöver ploga på de rundor jag normalt kör.

 

Från början satte jag rullskidorna helt random på höger eller vänster fot vilket borde ha givit ett jämnt slitage. Men nån gång förra året hade de nog ändå blivit ojämnt slitna och då märkte jag att behövde sätta skidorna på samma sida varje gång annars tenderade de att gå ihop. När man väl kommit i det läget att man har dem på samma sida varje gång så accelererar snedslitaget.

 

Jag åker mest i villaområden med många 90-graderssvängar. Men inte bara runt ett kvarter.....

 

Har inte all träning loggad sedan hjulen var nya men uppskattningsvis har de gått 350 mil.

 

 

Imponerande mängd och jag tror på de långa passen så att uthålligheten finns för större mängd intensivpass närmare tävlingssäsong. Uthållighet i muskelfästen etc. sådant som annars kan skadas när man ökar för snabbt på vintern.

Det ser ut som om du lutar inåt med fötterna? Kanske vid frånskjut? Hur många mil krävs för sådant slitage?

 

Håller du i detta så tror jag på ditt mål!

Jag kommer att växla upp den högintensiva träningen under sensommar/höst men just nu mer mängdfokus. Förutom dedikerade HIIT och tröskelpass så kan man ju lägga in mer högintensiva inslag i långpassen och jag kommer nog att jobba på alla fronter där.
Link to comment
Share on other sites

Jag försöker behålla ett pass vo2 intervaller och ett till två pass tröskelintervaller även vår och sommar i år och det verkar göra nytta. Har varit på en platå ett tag som varit svår att bryta men nu börjar jag kapa sekunder igen på skiergen vilket är inspirerande.
Link to comment
Share on other sites

Känns som ett litet genombrott idag när det gäller att öka under senare delen av ett distanspass. Körde en halvmara på C2 roddmaskin och tuffade på i snitt 2:07 per 500m samtidigt som jag lyssnade på podden ”Lagom kondition” (fd Vasaloppet Lagom). Det brukar alltid ta emot när man kommit runt och över timmen på roddmaskin även om tempot inte varit så tufft, så det kräver lite pannben att dra en halvmara. Så även idag och där runt 16-18 k var det riktigt motigt. Men man kan ju inte ge upp när det är mindre än 2 k kvar så när jag kommit till 19 k så kände jag mej trygg i att jag skulle klara att fullfölja. Då testade jag att lägga mej på 1:57-1:58 och det trodde jag knappast att jag skulle hålla mer än en minut eller så men då kom jag in i nåt slags ”rowers high” så det bara flöt på i det tempot till 21,1.

 

Apropå Vasaloppet Lagom så var det ju en del snack om styrketräning längre upp i denna tråd. För den som vill ha en nyanserad bild av detta med styrketräning för vasaloppsmotionärer så kan jag rekommendera detta avsnitt av Vasaloppet Lagom.

 

http://www.vasaloppet.se/bloggar/lagom/styrka/

 

eller "där poddar finns"

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på det? Högertrafik infördes ju 1967 i Sverige men kopplingen mellan sida att köra på och företrädesregler är kanske inte självklar. Såhär står det på wikipediasidan om högerregeln:

 

"I länder med vänstertrafik tillämpas ibland vänsterregeln, vilken innebär att trafikanter skall lämna företräde åt trafik som kommer från vänster. Vissa länder har varken höger- eller vänsterregel. I till exempel Storbritannien, där man kör till vänster, finns ingen vänsterregel eftersom korsningar huvudsakligen har en huvudled eller företrädesskyltning. Vid omarkerade korsningar kan därför ingen räkna med att få företräde."

 

Har vi någon här på forumet som tog körkort i vänstertrafik och som kommer ihåg om det fanns vänsterregel/högerregel som skiftade samtidigt som Sverige bytte sida att köra på ??

Link to comment
Share on other sites

Jag antog att det var så och det verkar stämma efter lite googlande. Därmed inte sagt att högerregeln måste anammas av skidsverige. Förra säsongen bytte man t ex. varv på mitt lokala konstsnöspår. Mycket uppfriskande! Jag fick ett helt nytt perspektiv på världen och livet.

 

Jag föreslår härmed följande, i linje med Frankies ideologi;

”I did it myyyyyyy way.”

 

Högerregeln

Högerregeln, Sveriges mest okända trafikregel?. "Högerregeln innebär att fordon som närmar sig samtidigt från höger på anslutande väg ska lämnas företräde om vägmärke eller trafiksignal saknas. Högerregeln gäller även på parkeringsplatser samt andra öppna platser." Blir du påkörd av ett fordon som kommer från höger är du vållande till och med om det fordonet kör in i sista delen av din högra bakskärm. En mycket enkel och tydlig trafikregel som har funnits sedan högertrafiken infördes 1967. Man kan tänka sej att i varje situation när det kommer ett fordon från höger (vissa undantag se vägverkets hemsida) finns det ett vägmärke, väjningsplikt-lämna företräde. Trekantigt med röd bård och gult för övrigt, vad det vägmärket betyder känner säkert många fler till. De flesta olyckorna i tätort sker i vägkorsningar och skulle vara betydligt färre om alla klarade av att följa trafikreglerna. Därför tycker jag att vägverket ska göra en kampanj om högerregeln, följs denna sänker man hastigheten i vägkorsningar etc vilket minskar olycksriskerna och ökar trafiksäkerheten.

Link to comment
Share on other sites

Jag tog körkort våren 1969 och då gällde högerregeln, inte så att de som kom från höger hade företräde utan att de som kom från vänster skulle lämna de som kom från höger företräde dvs de som kom från höger skulle inte utnyttja sin körriktning och bara brassa på in i korsningen (vilket det  finns en del som gör)

När det gäller korsande skidspår handlar det om att väja undan, så att man inte krockar, då det inte alltid finns möjlighet att bromsa

Link to comment
Share on other sites

Högerregeln, Sveriges mest okända trafikregel?. "Högerregeln innebär att fordon som närmar sig samtidigt från höger på anslutande väg ska lämnas företräde om vägmärke eller trafiksignal saknas. Högerregeln gäller även på parkeringsplatser samt andra öppna platser." Blir du påkörd av ett fordon som kommer från höger är du vållande till och med om det fordonet kör in i sista delen av din högra bakskärm. En mycket enkel och tydlig trafikregel som har funnits sedan högertrafiken infördes 1967. Man kan tänka sej att i varje situation när det kommer ett fordon från höger (vissa undantag se vägverkets hemsida) finns det ett vägmärke, väjningsplikt-lämna företräde. Trekantigt med röd bård och gult för övrigt, vad det vägmärket betyder känner säkert många fler till. De flesta olyckorna i tätort sker i vägkorsningar och skulle vara betydligt färre om alla klarade av att följa trafikreglerna. Därför tycker jag att vägverket ska göra en kampanj om högerregeln, följs denna sänker man hastigheten i vägkorsningar etc vilket minskar olycksriskerna och ökar trafiksäkerheten.

Verkar som att allt trafiksäkerhetsarbete utvärderas efter endast ett nyckeltal och det är antal döda. Att folk skiter i högerregeln resulterar oftast bara i plåtskador och lättare personskador så därför tror jag inte att den där informationskampanjen skulle bli av. Men rullskidåkning i villakvarter skulle bli säkrare och trevligare om folk respekterade högerregeln. Jag har varit med om några incidenter när jag varit tvungen att gira tvärt för att undvika kollision med bilister från vänster. Jag har också smällt med min granne i första korsningen hemifrån men då hade jag plåt runt omkring mej. Hans första kommentar var:

 

- Hoppas att du har försäkring, för det blir ju ditt försäkringbolag som får ta det här.

- Men du kom ju från vänster. Jag kom från höger.

- Ehhh.. men det finns ju en oskriven regel här i området att den som kommer över ett krön har företräde.

 

Försäkringsbolagen gick inte på hans linje.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem vare sig det gäller mellan bilar eller bilar-rullskidåkare/cyklister är att lämna företräde-markeringarna i asfalten bleks och blir nästan oläsliga och då uppstår osäkerhet om högerregeln gäller eller väjningsplikt för den som kommer från höger. Det borde vara en regel att Trafiksäkerhetsverket ser över alla vägkorsningar med väjningsplikt varje vår och kompletteringsmålar vid behov. Senast idag var jag utför en situation, där det kunde blivit en krock pga otydlig markering.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem vare sig det gäller mellan bilar eller bilar-rullskidåkare/cyklister är att lämna företräde-markeringarna i asfalten bleks och blir nästan oläsliga och då uppstår osäkerhet om högerregeln gäller eller väjningsplikt för den som kommer från höger. Det borde vara en regel att Trafiksäkerhetsverket ser över alla vägkorsningar med väjningsplikt varje vår och kompletteringsmålar vid behov. Senast idag var jag utför en situation, där det kunde blivit en krock pga otydlig markering.

Har ni inte skyltar i Småland? Här i norr så är vägmarkeringar som regel täckta av snö åtminstone 4 månader per år så utan skyltar skulle det vara kaos. (Trafiksäkerhetsverket har f ö inte funnits sedan 1993 då det blev en del av dåvarande Vägverket)

Link to comment
Share on other sites

Har ni inte skyltar i Småland? Här i norr så är vägmarkeringar som regel täckta av snö åtminstone 4 månader per år så utan skyltar skulle det vara kaos. (Trafiksäkerhetsverket har f ö inte funnits sedan 1993 då det blev en del av dåvarande Vägverket)

Men de skyltarna sitter väl på den gatan/vägen som skall lämna företräde, så om man kommer på "företrädesvägen" får man kolla i vägbanan om triangermarkeringarna finns. Här i söder åker vi rullskidor på vintern, om det är barmark, försöker i möjligaste mån undvika rullskidåkning i halt o snöigt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Men de skyltarna sitter väl på den gatan/vägen som skall lämna företräde, så om man kommer på "företrädesvägen" får man kolla i vägbanan om triangermarkeringarna finns. Här i söder åker vi rullskidor på vintern, om det är barmark, försöker i möjligaste mån undvika rullskidåkning i halt o snöigt underlag.

Ok, då hänger jag med i hur du resonerar. Å andra sidan så är man så oskyddad som rullskidåkare att man inte är så hjälpt av om det är väjningsplikt eller inte för man än ändå alltid i underläge mot en bil. Det bästa brukar ju vara att försöka få ögonkontakt med bilförarna på anslutande väg.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då hänger jag med i hur du resonerar. Å andra sidan så är man så oskyddad som rullskidåkare att man inte är så hjälpt av om det är väjningsplikt eller inte för man än ändå alltid i underläge mot en bil. Det bästa brukar ju vara att försöka få ögonkontakt med bilförarna på anslutande väg.

Speciellt som en del bilförare inte räknar rullskidåkare/cyklister som fordon, som de måste lämna företräde åt, så då är det bättre att utgå ifrån att bilen kan ignorera mig och köra ut.

Link to comment
Share on other sites

Skrev i inledningen av denna tråd att jag skulle dra 8000m på 30min rodd innan halvårsskiftet. Kändes nästan görbart igår men pannbenet gav upp efter 23 min i det tempot (1:52,5 per 500m). 7 minuter kvar på två veckor alltså för att hålla planen.

 

Tycker ni att det är bättre med ett sub-max test för att kolla sin utveckling?

Hur har ni utformat det i så fall?

 

Jag har dock ingen pulsklocka. Kan man köpa ett pulsband som kommunicerar direkt med PM5 monitorn för stationär träning och telefonappar typ Runkeeper för mobil träning, utan någon garmin-klocka? Tips på produkt som funkar för dessa syften??

Link to comment
Share on other sites

Du kan koppla pulsband till PM5 utan klocka.

 

Jag har bara testat appen ErgData några gånger men den verkar funka bra. Du får ut lite mer data såsom t ex "drive length" (intressant på SkiErg också). Du kan spara/överföra dina pass till Concepts loggbok online. Dina kommande rekord kan hamna på diverse rankinglistor och Concept verkar ofta köra diverse PR-tävlingar/evenemang om man går igång på sånt.

 

 

Jag har dock ingen pulsklocka. Kan man köpa ett pulsband som kommunicerar direkt med PM5 monitorn för stationär träning och telefonappar typ Runkeeper för mobil träning, utan någon garmin-klocka? Tips på produkt som funkar för dessa syften??

Link to comment
Share on other sites

Följande serie i styrka kan rapporteras: Dips, 10 rep * 3 + 6 rep * 2 set.Chins: 8, 8, 6, 4, 3 stycken. VIll köra en serie i dip på 10*5 och 10*3 set i chins. Vikten är oförändrad och på fredag väntar Borejoggen i Torsby. Skulle vara skoj att persa där. Hovfjället finns med, där har jag 35.15 i pb. Ny beläggning sista 2500 meter gör det tuffare, men det ska gå att knäcka koden till perset innan augusti. Där har ni mina riktmål inför Vasan 2019.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mindre rodd och mer skierg :). Erg data är grym, dessutom kan man ju tävla med en massa andra på concept 2s ranking online. Jag vet att det finns massor av duktiga åkare där ute som kan logga grymma tider!

 

Själv lyckades jag att klämma in mig på 943 plats i vasan I vintras och jag har en träningsmängd på ungefär 5 timmar i veckan en bra vecka. Fokus på skidor och rullskidor men sommarhalvåret ungefär hälften löpning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...