Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Byta från Swenor.


Step-to-step

Recommended Posts

Snart dax att byta ut mina swenor, hjulen är slut och då det kostar nästan lika mycket som ett par nya rullskidor så.. Är inte helt nöjd med swenor skidorna, dom liksom styr dåligt. Jag får stå och parera riktningen, mera när jag blir trött. Är det bara jag som har dålig teknik eller?
Link to comment
Share on other sites

Mina elpex wasa 510 drar mycket snett, det har dom alltid gjort.

Funderar på att köpa nya och pro-ski c2 med c3hjul bak verkar vara ett bra alternativ. Är detta bra eller finns det bättre alternativ?

 

Mina pro ski s5e dra också snett båda två, fast åt olika håll vilket gör att det jämnar ut sig, men. Har man dom på ena sättet (så dom svänger inåt) går det sakta och skären är svåra att få tillräckligt vinklade utåt. Har man så de svänger utåt går det lätt och snabbt (inte det bästa ur träningssynpunkt). Är detta meningen?

Link to comment
Share on other sites

Smaken är väl som baken! Är väldigt nöjd med mina Swenor, har två par, tycker båda är perfekta, har åkt en hel del ProSki också vilket jag gillar sämre, men om jag väl åker ett antal träningspass på ProSki så börjar man gilla dom också.

Det man är van med är väl oftas det bästa. men ändå förespråkar jag Swenor, som är lätt, mjuka i gången. Tycker också konstruktionen med hjul/lager känns bättre jämfört med Proski. Men som sagt smaken är som baken.

Det är väl att fråga vilken bil skall jag ha.....

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor kan dra snett av flera orsaker tex att gaffeln är lite sned efter en smäll/slitage, eller att hjulen är ojämnt slitna. Detta går oftast att juster till med lite milt våld eller en rundsmörjning.

 

Tror inte det beror på vilket märke man har. Är själv väldigt nöjd med mina Swenor mest pga av att de har en skön svikt i stommen. Har även ett par Elpex men de är mkt stötigare speciellt på dålig asfalt tycker inte alls om dem inte sköna att åka med, blir Swenor i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Har en fundering. Fattar inte varför mina Swenor Fibreglass har fått snednötta bakhjul, båda 2. Men framhjulen är fortfarande jämna och fina.

Vad kan det bero på? Åker jag med lutning borde väl alla hjul vara snednötta.

 

Visst kan man byta endast bakhjulen utan lager?

Link to comment
Share on other sites

Har en fundering. Fattar inte varför mina Swenor Fibreglass har fått snednötta bakhjul, båda 2. Men framhjulen är fortfarande jämna och fina.

Vad kan det bero på? Åker jag med lutning borde väl alla hjul vara snednötta.

Bakhjulen på klassiska rullskidor blir alltid mycket mer slitna än framhjulen. Du har stor del av tyngden på bakhjulet vid åkning. Många pronerar mycket vid rullskidåkning, vilket gör att slitaget blir snett. Det är därför viktigt att byta skida relativt ofta. Själv stakar jag enbart och försöker att stå mjukt och rakt på skidorna. Men ändå slits bakhjulen på ett helt annat sätt än framhjulen.

 

(På skate är det nästan tvärt om. Framhjulen blir snabbare V-formade pga trycket vid frånskjutet.)

Link to comment
Share on other sites

Har en fundering. Fattar inte varför mina Swenor Fibreglass har fått snednötta bakhjul, båda 2. Men framhjulen är fortfarande jämna och fina.

Vad kan det bero på? Åker jag med lutning borde väl alla hjul vara snednötta.

 

Visst kan man byta endast bakhjulen utan lager?

Jag åkte över 800 mil på mina Swenor Frbreglass innan jag, i höstas, bytte hjul, det tycker jag är bra hållbarhet.

Link to comment
Share on other sites

Har en fundering. Fattar inte varför mina Swenor Fibreglass har fått snednötta bakhjul' date=' båda 2. Men framhjulen är fortfarande jämna och fina.

Vad kan det bero på? Åker jag med lutning borde väl alla hjul vara snednötta.

 

Visst kan man byta endast bakhjulen utan lager?[/quote']

Jag åkte över 800 mil på mina Swenor Frbreglass innan jag, i höstas, bytte hjul, det tycker jag är bra hållbarhet.

Det är f:n bra hållbarhet.

Jag har åkt 3 säsonger på mina, ca 340 mil. Funderar på att byta bakhjulen som sagt. Men ska ut och testa rätt snart och se hur de går att åka på.

Link to comment
Share on other sites

(På skate är det nästan tvärt om. Framhjulen blir snabbare V-formade pga trycket vid frånskjutet.)

Va? Mina bakhjul på skateskidorna slits ungefär dubbelt så fort som framhjulen.

Jag skrev nästan!

Totalt sett slits bakhjulen snabbare (mycket pga att även här är bindningen och tyngdpunkten långt bak)' date=' men framhjulen blir mer v-format slitna. På skate kan man ju rotera hjulen lite om man vill mellan fram och bakhjul, så slits de jämnare. Eftersom jag gör det ibland kan jag inte uttala mig helt säkert. På mina inlines är jag noggrannare, där roterar jag hjulen efter en bestämd ordning nästan efter varannan träning (ca var 5:e mil), samtidigt som jag rengör lätt samt smörjer lager.

 

(På inlines blir dock inte framhjulen alls lika slitna, då dessa är så mycket kortare framför foten. Men även pga att inlineshjulen ofta är uppbyggda av slitstarkare material - och 4 - 5 hjul som delar upp slitaget istället för 2.)

 

Jag köpte faktiskt några 100mm inlineshjul från nå´n här på forumet för rätt länge sedan. Ibland kör jag med dessa på skaterullskidorna. Det blir hårdare lite stötigare åkning. Greppet är heller inte lika bra som riktiga skaterullskidehjul. Men åker man fina dagar utan regn och grus är det inga som helst problem. Slitstyrkan är mycket bättre, samt att det går lite fortare.

 

[img']http://web.telia.com/~u86404923/skaterullskida.jpg[/img]

 

Bild på mina gamla inlines, bytt skena så det är åtminstone 84 mm hjul på dessa, samt skaterullskidorna med 100mm inlineshjul på.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det stämmer nog att framhjulen får en skarpare v-form. Mina bakhjul får också v-form, fast inte lika vass.

 

Själv körde jag med billiga kickbikehjul fram hela hösten. När jag får tid skall jag skriva lite om hur det gick med det.

Link to comment
Share on other sites

Skate skidor sägs det att Eagle är dom snabbaste

Klassiskt som jag vet mer om verkar mest bero på hur mycket arbete man lägger ner på att fixa lager som avgör. självklart är det lätta skidor med tävlingshjul som gäller först, sen trimmning av lager.

de va de jag trodde me...var fårman tag i eagle?

Link to comment
Share on other sites

Skate skidor sägs det att Eagle är dom snabbaste

Klassiskt som jag vet mer om verkar mest bero på hur mycket arbete man lägger ner på att fixa lager som avgör. självklart är det lätta skidor med tävlingshjul som gäller först' date=' sen trimmning av lager.[/quote']

de va de jag trodde me...var fårman tag i eagle?

Jag har för mig att det var pro-ski som tog hem de rullskidorna. Så hör med en återförsäljare till pro-ski, eller om du tar den kontakten själv.

 

Eagelhjulen rullar bra och har bra grepp. Men eftersom du kan använda inlineshjul till skaterullskidor om du vill att det ska gå fort, så är ju utvecklingen där oerhört mycket mer gynnsam tack vare helt andra volymer. Om du vill fundera på vad världseliten kör på vad gäller inlines, så kan du börja med tråden

http://www.speedskaters.se/forum/viewtopic.php?t=37

Du kan väl fråga Johan Håmås, han var väl även i elit vad gällde skaterullskidor har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...