Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klarlvsloppet live p Lngd.se

Nordstrm hemmafavorit p Vlarullen

Lina Korsgren och Ramudden bildar lngloppsteam

Hst och Slind totalvinnare av Guide World Classic Tour

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Skidpremiär Idre Fjäll Skistart 2018
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Samma hjul

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg
Det kanske går att knacka till anklarna lite om det inte hjälper att knacka på gafflarna.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 735 inlägg

Intressant. Jag köpte också Nowi Karbon och upplever samma fenomen. Tror knappast heller det har med skidan eller bindningsmonteringen att göra. Höger skida går rakt och fint. Vänster skida tippas inåt hela tiden, i synnerhet i nedförsbackar när jag ställer mig i fartställning så är det omöjligt att få vänsterskidan att ligga plant mot asfalten, hur mycket jag än försöker. Tycker dessutom att det är väldigt krävande att åka på dessa skidor om jag jämför med mina gamla pro-ski. Första passet handlade bara om att staka och stå på benen. Diagonal och frånskjut är fortfarande hela tiden jobbigt för balansen. Skulle inte förvåna mig om den lyftande vänsterskidan försvårar med balans.

Med risk att bli idiotförklarad så går jag och funderar på om vänsterbenet kan vara kortare än högerbenet. Om det har med benlängd eller höftparti att göra vet jag inte. Men jag tror att det då skulle kunna få den effekten att man inte är tillräckligt lång för att ligga i med hela foten i marken utan att det bara blir insidan som tar. Jag har faktiskt lagt många timmar nu på balansträning, åkning utan stavar och där jag medvetet försöker att hålla ner foten men har konstaterat nu att det går inte. Kanske kan testa lägga tjockare sula i vänstersko..

Nu kanske det iofs inte är samma sak som att skidan "drar snett". Jag behöver inte riktigt ändra styrriktningen men har kanske vant mig att hålla emot. Men just det att det förblir detsamma när man skiftar skidor på resp. fötter borde tala för att problemet är ens eget och inte skidans.

Spännande att vi verkar ha samma anatomi ;) Jag får köra in dem ordentligt innan det slutgiltiga omdömet fälls. Dels tror jag hjulen behöver köras in och sen ligger det en hyfsat stor skillnad på svikten i Swenors stomme jämfört med Nowi.

Fick ett par nya Skigo framhjul igår med posten och de såg väldigt lika ut som Nowi som Skåningen nämnde. Brickorna var annorlunda än de bakhjul jag tidigare köpt (då ett par i Skigo originalförpackning, nu individuellt i nån uppmärkt plastpåse), men det blir återanvändning av Swenors brickor och axlar efter lite bad i ättikspritlösning.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Pjärry

Pjärry

Medlem

• Members
  • Pip
  • 337 inlägg

Spännande att vi verkar ha samma anatomi ;) Jag får köra in dem ordentligt innan det slutgiltiga omdömet fälls. Dels tror jag hjulen behöver köras in och sen ligger det en hyfsat stor skillnad på svikten i Swenors stomme jämfört med Nowi.

Fick ett par nya Skigo framhjul igår med posten och de såg väldigt lika ut som Nowi som Skåningen nämnde. Brickorna var annorlunda än de bakhjul jag tidigare köpt (då ett par i Skigo originalförpackning, nu individuellt i nån uppmärkt plastpåse), men det blir återanvändning av Swenors brickor och axlar efter lite bad i ättikspritlösning.

Vilken Nowi stomme kör du på Lars? jag provåkte förra året och jag tror det var den lila som jag tyckte bäst om.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 565 inlägg

Som jag skrev i en annan tråd tror jag inåtvinklingen av klassiska skidor beror på benets beskaffenhet och att foten trycker på utsidan och därmed trycks skidan inåt. Jag löste det problemet vid monteringen av bindningen genom att vinkla ut den något.

anm. utan belastning gick skidan spikrakt.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 735 inlägg

Vilken Nowi stomme kör du på Lars? jag provåkte förra året och jag tror det var den lila som jag tyckte bäst om.

Carbon

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Pjärry

Pjärry

Medlem

• Members
  • Pip
  • 337 inlägg

Carbon

Är det de som har lila stommar? tror det var Carbon jag gillade bäst. känns ganska mycket som Swenor.

KrW

KrW

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Är det de som har lila stommar? tror det var Carbon jag gillade bäst. känns ganska mycket som Swenor.

Lila är fiberglas och svart är Carbon.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 005 inlägg

Som jag skrev i en annan tråd tror jag inåtvinklingen av klassiska skidor beror på benets beskaffenhet och att foten trycker på utsidan och därmed trycks skidan inåt. Jag löste det problemet vid monteringen av bindningen genom att vinkla ut den något.

anm. utan belastning gick skidan spikrakt.

Skulle inte ett par bra inläggssulor kunna lösa samma problem?

Pjärry

Pjärry

Medlem

• Members
  • Pip
  • 337 inlägg

Lila är fiberglas och svart är Carbon.

Tack!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 565 inlägg

Körde premiärturen på Nowi idag. Kortfattat lite tyngre, styvare och stummare stomme än Swenor. Lite bambikänsla på mig faktiskt, men nya hjul som går snabbare än jag är van vid gör en liten försiktig. Vill ju inte plöja asfalt igen...
Hjulen kändes också lite stummare men behöver naturligtvis köras in. Bra värde för vad de kostade.

Är det klassiska eller skateskidor av NOWI ?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 735 inlägg

Är det klassiska eller skateskidor av NOWI ?

Klassiska, carbon.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 735 inlägg
Andra passet på Nowi Karbon klassiska idag och de drar faktiskt lite mindre nu. Jag tror det är som jag sa tidigare att nya hjul förstärker hur snett man står innan de är inkörda. Upplevde lite liknande på Swenor Fibreglass när jag satt på nya framhjul.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar