Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjulbyte


Volevodin

Recommended Posts

Som jag skrev i en annan tråd så pajade ett hjul, så att gummit lossnade från fälgen på mina rosa PU-2or. Jag fick en ny uppsättning hjul av Elpex och är nu i valet och kvalet, om jag skall byta ett hjul eller alla fyra. Jag tog bort det pajade hjulet igår och det var lätt att trycka ut fälgen. Jag tvättade av fälgen och gummit med rödsprit, så att nu är det rent och torrt. Har en idé att kunna limma fast gummit vid fälgen igen och använda hjulet lite till och sen byta runt om. Frågan är då vilket lim jag skall använda, superlim verkade inte fungera. Tips ? (har epoxi, stålepoxi, kontaktlim, superlim)

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig testat laga hjul själv, men har bara goda erfarenheter av Liquisole (numera rubberfix) i andra sammanhang.

Det hade varit mitt första val om jag hade ditt problem.

Fäster bra och typ siliconsegt efter härdning.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det var ett bra tips, då det kommer att fästa bra i gummit, när det härdat. Jag har använt det till att laga sulor på skor, stövlar och tom mina pjäxor. Det finns ett gummilagningslim på Biltema, som är nästan lika bra som liqui sole, fast mycket billigare. I övrigt krävs limning utomhus, då det avdunstar farliga gaser att inandas vid härdningen, fukt påskyndar härdningen.

Det får bli liqui sole helt klart. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Limning av polyuretan

 

Det är lättast att få en bra vidhäftning om polyuretanet inte är färdighärdat. Om polyuretanet är färdighärdat skall ytan ruggas upp eller blästras med stålsand. Ytan måste sen göras mycket ren från smuts och släppmedel. Ett stort problem är silikonoljebaserade släppmedel, som är svåra att helt avlägsna.

 

För limning av polyuretaner passar polyuretanlim eller ganska flexibla epoxilim bäst. Limmet skall ge en fog som har lägre styvhet än polyuretanet, annars är det risk för att fogen bryts sönder vid böjbelastning.

 

https://www.paintpro.se/lim-fog-kitt-och-spackel/gummilim-och-plastlim/gummilim-847-3m-scotch-weld

Link to comment
Share on other sites

Limning av polyuretan

 

Det är lättast att få en bra vidhäftning om polyuretanet inte är färdighärdat. Om polyuretanet är färdighärdat skall ytan ruggas upp eller blästras med stålsand. Ytan måste sen göras mycket ren från smuts och släppmedel. Ett stort problem är silikonoljebaserade släppmedel, som är svåra att helt avlägsna.

 

För limning av polyuretaner passar polyuretanlim eller ganska flexibla epoxilim bäst. Limmet skall ge en fog som har lägre styvhet än polyuretanet, annars är det risk för att fogen bryts sönder vid böjbelastning.

 

https://www.paintpro.se/lim-fog-kitt-och-spackel/gummilim-och-plastlim/gummilim-847-3m-scotch-weld

Bra du påminde om sandpappring, skall givetvis göras för bättre vidhäftning. Sen har vi metallen också och där är jag lite mer osäker på vad som fäster bäst, lite putsning där också, det lutar åt ligui sole, då det ger en elastisk limfog som tror inte släpper så lätt. Ovanstående lim finns väl inte i butik, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Tipsar även om mekanisk avverkning av material innan fogning.

Efter sandpapprande kan man med fördel avlägsna en del material så att lim kan gripa tag.

Som exempel så filar jag lite horisontella skåror längst ner på stavarna när jag byter trugor/spetsar.

Där kan smältlimmet lägga sig och forma en valk som gör att trugan sitter säkrare.

Om detta går att utföra på dina hjul vet jag inte, men kanske en tanke till nåt annat projekt.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Såg att liqui sole utgått ur Cascos sortiment och ersatts av Rubber fix. Man har tagit bort lösningsmedlet och gjort massan vattenbaserad troligen beroende på de hälsorisker som inandning av liqjui sole medfört. Nu har jag inte provat den nya produkten, men den behöver inte vara sämre än den förra, då den härdade snabbare i fuktig miljö. Skall kolla på ICA Maxi, om de fått hem den, 79 kr jfr med 129 på Claes Ohlsson.

 

Ett sätt att förhindra att den stelnar i sin tub är att förvara den i frysen, dock är det viktigt att den förpackas ordentligt, så att inte ev giftiga ämnen förs över i livsmedlen. Jag brukar lägga in tuben i tre numrerade plastpåsar, som jag försluter ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag limmade fast hjulet med Rubber fix och väntade nästan en månad, innan jag testade. Idag provade jag och det höll ung 5 km sen började hjulet släppa och sen började hjulet skava mot gaffeln och det gick väldigt tungt. Det var som jag befarade att Rubber fix inte är lika bra som liqui sole, det hälsovådliga ämnet var tydligen det som gjorde att ämnet stelnade till en stark fog.

Det var mao inget bra experiment att försöka limma fast hjulet med Rubber fix. Dessutom har jag blivit lite halvskadad i höger fot och benhinna genom att jag fick "tröka fram" högerskidan, då det bromsade enormt mot gaffeln dessutom blev mitt dåliga vänsterben utmattat. 

Nu ställer jag in rullskidorna över sommaren och tar fram dem framåt oktober, det här var inget roligt. Skall ta mig en rejäl funderare på vilka hjul jag skall ha på mina carbonfire - har ju fyra nya oanvända rosa PU-2:or, som jag kan tänka mig byta mot fyra gummihjul. Återkommer framåt hösten hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

Varför bytte du inte mellan höger och vänster för avlastning?

Varför slänger du inte på de rosa och kör runt i finvädret ???

För att det är olika montering på vänster och höger.

För att det var så urbota tråkigt att åka rullskidor jämfört med inlines med stavar och ofta är det nån skida som sticker iväg åt ett håll samt att jag får värk i vä fot och underben av rullskidåkning. De får vila till hösten, sen får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...