Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ondt i smalbenen


KrW

Recommended Posts

Det är säkert tibialis anterior ja. Kanske muskelknutar/trigger points som inte slappnar av och restituerar vil jag tro. Träning för god blodströmning borde vara bra. Stretch för at lösa upp musklerna. Foam roller och trigger bollar för massasje och blod til dom låsta musklerna. Rulla en brödkavel på smalbenet. Nålar inn i musklerna. 

 

Hadde et bra pass for 2 dagar sedan, men hade ondt i båda smalben hela tiden. Blev något bättre efter 15-20min, men inte bra. Kändes tungt at flytta framhjulet utåt för at hämta in övervikt åt sidan, så lite jobbigare at åka. Tänkte köra et litet lätt pass i dag och det kändes lite bättre i dag, men bröt av en spets efter en liten kvart i et brunnslock  :rolleyes:. 

 

Hadde ondt på vinter också, men blev något bättre sista del av sesongen än i början. Gissar at det på sommaren antigen er asfalten som är hård och ojämn eller at man jobbar lite hårdare eftersom man står lite högre från marken även om teknik känns på nåt sätt lättare på rullskidor än på snö.

Link to comment
Share on other sites

Något som kan spela in är hur hårt du har spänt åt pjäxorna. Ligger stödet emot skenbensmuskeln kan det orsaka ömhet och stelhet i muskeln.

Men det troliga är att den tibialis anterior är otränad och därför rekommenderar jag alternativ träning tills besvären försvunnit.

Detta är ett vanligt besvär i tävlingsgång, speciellt i början av tävlingssäsongen, och då är alternativträning enda lösningen. Fortsätter man att köra på kan besvären utveckla sig till en besvärlig skada.

Link to comment
Share on other sites

Möjligt at jag har spänt lite hårda emot skenbensmuskeln för stabilitet, borde prova lite lösare för at se om blodet flyter bättre då :-) 

 

Jag är bra tränat i överkroppen, tränat som jonglör på högt nivå 6 dagar i veckan i över 20 år och styrketränat ganska mycket. Undervisar sirkus med akrobatik etc., men rör inte benen tillräckligt själv, började därför gå mycket mer på ski i vinter och blev häktat på skate. Gick til kiropraktor några gonger (också med nålar) efter ondt i ena ankeln. Samma kiropraktor har bland annat jobbat med Northug. Han berättade at problemet i ankeln kom av dårlig rørsle mellan benen i ankeln (han drog benen ifrån varan), men spesielt från spänningar i musklerna i vaden, typ på alle sider. Muskelknuter som aldrig slappnar av. Han anbefallde mig all aktivitet med ankeln. Träning, strecth, balans, etc. En vanlig läkare siger normalt vila til många grejer som gör ont, kiropraktorn siger helt motsatt.

 

Nu känns det som ankeln har blivit bättre, men framsidan står kvar. Hadde et pass i dag och det kändes ganska mycket bättre. Efter 30min nästan bara uppför fick jag åkt nedför och fick vilat lite och skenbensmuskeln blev lite friskare. Jag tror och hoppas at problemet kommer jobbas bort.

Link to comment
Share on other sites

Det kan också handla om att bindningen är monterad på fel ställe. Något som i förlängningen kan innebära att skidan tippar framåt samtidigt som du kompenserar det hela genom att vrida fotryggen uppåt.. 

Presis på rullskidor så är ofta balanspunkten lite längta fram så skidan hellre tippar bakat, medan på snö får man ofta lyfta aktivt fronten av skidan. Oavsett så jobbar man väldigt mycket med böjda anklar och flex av foten när man lutar fram på skate. Så skenbensmuskeln får jobba nästan hela tiden.

 

Edit: Kanske jag borde justera tekniken och försöka om det är möjligt at slappna av mer i skenbenet?

Link to comment
Share on other sites

Har åkt rullskidor nästan varje dag nu och i dag var förste dagen jag typ inte kände nånn smärta i skenbensmuskeln alls. Har blivit bättre och bättre. Var väldigt varmt i vädret i dag och det hjälpte säkert, men oavsett tror jag mycket åkning har hjälpt.  :) I går körda jag en del sprintar. Lättare och snabbare utan smärta och man orkar hoppa i dubbeldansen. I lördags gjorde jag det också, då kändes sprint ok, men inte lika bra som i går. I lördags fick jag sett lite av Northug och Strindheim ski träna sprint i Granåsen. Han vann varje gong och värkar komma i bra form igen. Tror dom körde typ 300meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...