Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

En nybörjares reflektioner


Family Man

Recommended Posts

  • 1 year later...

Det kanske kan hjälpa någon annan som hamnar i min situation, att sådana här forumtrådar följs upp. Så här kommer fortsättningen, mer än ett år senare.

 

Sjukgymnastens utlåtande var tendinopati och jag fick rådet att träna excentriskt, handledscurl och tricepspress, en gång per dag, 3 x 15.

 

Tendinopati är en rent klinisk diagnos för smärttillstånd i senor, dvs den säger ingenting om orsaken. Vanligt bland längdskidåkare.

 

De första 7-8 månaderna blev det långsamt bättre, sedan avstannade förbättringen. Jag har ändå fortsatt med rehaben och har nu hållt på i drygt ett år. Under den tiden har jag helt haft uppehåll från längd - och rullskidåkning.

 

För en månad sedan gick jag till en annan sjukgymnast för en second opinion, men fick samma utlåtande där. Jag fick dock en ny variant på tricepsträning där jag statiskt ska köra 5 x 45 sekunder, med 2 minuters vila.

 

Nu är det snart dags för en ny längdskidsäsong och jag har bestämt mig för att ge skidåkningen ett försök, trots att det fortfarande finns lite smärta i triceps ovanför armbågen.

 

Det är tydligen så att det enda man egentligen vet, är att träning är bra vid tendinopati. Det handlar mest om att träningen måste vara lagom. Man vet inte ens om just excentrisk träning är det bästa. Det finns undersökningar som visat att koncentrisk träning fungerar lika bra. Däremot får excentrisk träning göra ont, men den koncentriska träningen får inte överstiga ungefär en 4:a på en smärtskala från 1-10.

 

Jag är alltså sjukt taggad att få börja åka igen. Jag har dock bestämt mig att ta många steg tillbaka och släppa all form av förväntan på prestation, optimerad konditionsförbättring, den perfekta tekniken, intervallträning och what not. Denna gång kommer allt handla om att kunna åka överhuvudtaget, och under en lång period lägga fokus vid lugn åkning som över tid kan utökas och bygga upp mina senor.

 

Det är tydligen så att muskler byggs snabbt, men senor däremot förändras väldigt långsamt. Så här i efterhand är det ganska tydligt att jag gjorde mycket fel när jag började åka. Jag körde allt jag orkade varje pass, attackstakade uppför för det gör de ju på tv, körde backintervaller osv, samtidigt som jag ignorerade smärtan i triceps som fanns vid varje staktag. Jag har aldrig någonsin kört ett enda lugnt pass.

 

Jag var nyfrälst på längdskidor och konditionsträning i allmänhet och helt klart övertaggad. Det hade ett pris, och även om jag vet att ingen kommer lyssna på det här rådet så är mitt råd ändå till alla som börjar med något nytt, att börja lugnt och öka långsamt.

 

Hur som helst, jag har också en fråga kring stavlängd. Jag är 179 lång och har 155 långa stavar (jag ville ju förstås maxa längden för det skulle ju vara bäst för stakning och jag ville ju bli bäst), men nu vill jag istället bara kunna åka. Så nu vill jag ha en längd på staven som lägger minst belastning på armbåge/triceps.

 

Jag har märkt att så länge jag inte böjer armbågen mer än 90 grader så gör det inte ont. Min teori är att genom att korta ner stavarna, ska det bli lättare och naturligare att staka med lite rakare armar.

 

Rätt eller fel?

 

Jag tänkte korta ner till (179 + 2) * 0.83 = 150 cm (spets till topp).

 

Om jag har rätt i min teori, kanske jag kan göra stavarna ännu kortare? Det är iofs kanske bättre att prova med 150 först, det går ju inte att förlänga om det blev för kort.

 

 

Vi ses i spåren i vinter  :)

Link to comment
Share on other sites

Kämpa! Tycker du visar prov på helt rätt inställning.

 

Utvärdera din stakteknik. Mindre smäll i armbågarna?

https://youtu.be/kOjEJ4Kjrrs

 

 

Bra tips! Jag har varit helt insnöad på hammer-down-tekniken. Jag ska helt klart jobba på att hitta en mjukare isättning istället.

 

Om jag var du skulle jag försöka ta min diagonalteknik till nya nivåer! Finns inget vackrare än stordiagonal.

 

Alltså, du har redan satt agendan för min framtida skidåkning! 1. Mjuk stakning 2. Grym diagonalteknik.

 

Framtiden ser ljus ut igen  :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...