småland78 Posted May 29, 2018 Report Share Posted May 29, 2018 Hej Är det någon som har koll på hur mycket fart man förlorar en medelmjuk stav vs en riktigt styv rackare. Funderar på om det går få tag på något vettigt nära tusenlappen för tävling på rullskidor framöver. Såg att pölder säljer swenor carbon 100, hur styva är dom? Köpte ett par nedsatta skigo i slutet av snösäsongen. Verkar sanslöst grymma, vågade en trycka på pga spåren var lite sämre. Men kändes som skidorna svarade på ett helt annat sätt med värstingstavar. Ska dock bara använda det paret på snö.. Märkningen carbon 100 är dock inte alltid en garanti på att dom är styva har jag märkt i butik. Vet inte om dom snålar med kolfiber i vissa modeller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted May 30, 2018 Report Share Posted May 30, 2018 Jag skulle tro att det beror mycket på åkaren också?Duktigare åkare (på stakning) lär kunna utnyttja värstingstavar mer än en nybörjare. Jag har enbart erfarenhet av Swix aluminiumstavar (sviktar bra) och Pölderstavens förmodade CT2:a.Pölderstaven betydligt skönare (dessutom 5 cm längre) men någon direkt mätbar skillnad i stakning kan jag nog inte se. Betydligt större skillnad på snö vid diagonal där jag har betydligt bättre kontroll och tryck med nya längre staven.Staven är inom godkänd längd och skaffades egentligen med tanke på stakning. Däremot märker jag ju mer skillnad på att det är skönare med en lättare och styvare stav, den känslan är mer märkbar än någon fartökning.Men då är jag knappast en stark stakare och känner mig fortfarande som delvis nybörjare teknikmässigt med ruggigt låga värde på attack och bålstyrka med tanke på mina resultat (4:ans startled i Vasaloppet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted May 30, 2018 Report Share Posted May 30, 2018 En duktigare åkare, tekniskt sett, lär även kunna utnyttja en mjukare stav bättre än en med dålig teknik ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted May 30, 2018 Report Share Posted May 30, 2018 Personligen tycker jag låg vikt och bra pendel är klart viktigast. Det är klart att styva stavar är bra i branta uppförsbackar när man hänger på stavarna, men annars behöver de inte vara superstyva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
småland78 Posted May 30, 2018 Author Report Share Posted May 30, 2018 Ja det låter logiskt att man kanske vinner på det mest när man kör uppför, vet att mina standardstavar böjer sig rätt friskt när jag stakar uppför. Sedan fick jag gåshud när jag testade mina nya lite snabbt i slutet på vintern, det kanske var den goa pendeln. Knappen tänk på attack och båltryck är inte allt om du syftar på racefox. Ligger nog rätt nära dig nivåmässigt, vill in i led 3. Mina billiga standardstavar böjer sig friskt på attack 12 @74 kg. Drog nog 17 i attack på max i morse på ski erg och 32 i bt.Upptäckte imorse hur sjukt viktigt det är med få upp höga stabilitetsvärden. Trodde stabilitets värde mättes bara hur pass synkroniserat man sätter ner stavarna i backen "i Racefox", men det verkar inte som det. Det mäter troligtvis hur pass bra man är på skapa mottryck i höft/fötter framåt. Dvs höga värden = mycket framdrift, låga värden så står man som en ostbåge och frekvensstakar med låg höft. Just ostbågestak testade jag imorse också där med attack 17 fast stabilitet 0.9, ofta inträffar det i slutet på intervaller när man inte klarar hålla tekniken pga laktat i kroppen. Som sagt det går skapa fina värden i en ski erg men helt värdelös framdrift i verkligheten. Hade också över 5.0 i staibilitet imorse = försökte tänka att jag kör Scissors stående samtidigt som man attackerar. Sedan är man inte riktigt där kapacitetsmässigt, man får en slägga av laktat i bakhuvudet efter en stund. . Men bara och träna massa mage framöver :) Gick lite offside där, men kunde inte låta bli. Nä har någon mer tips på stav för rull så är jag tacksam.Alla mina 3 fulstavar börjar bli riktigt slitna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted May 30, 2018 Report Share Posted May 30, 2018 Köpte precis Daehli legend roller som de säljer i Örebro nu för 1195, riktigt skön och styv. Jag tycker att man tappar mer på rullskidor än på snö, men cr2 tycker jag är för mjuk även på snö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted May 30, 2018 Report Share Posted May 30, 2018 Om jag nu ska kommentera Racefox värden så snittar jag 8 i attack, drygt 3 i stabilitet och drygt 11 vid seedningslopp som gav led fyra. På asfalt har jag betydligt högre stabilitet ca 4,2? Men attack och båltryck är låga på distanspass. Om nu pendel och vikt är viktigast.. menar ni att tidsvinst inte är så stor men att man vinner i känsla?Dvs en kostnadsmedveten person kan nöja sig med mellanstav som t ex CT2? Jag satsar just nu på mer träning än investering och vill gärna höra att det är rätt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted May 30, 2018 Report Share Posted May 30, 2018 Jag kör på CT2 till rull. (Eller något i den stilen, Pölder hade en egen Swixstav som jag tror motsvarar en CT2) Styva nog för att göra ett bra jobb, men samtidigt är de så pass "mjuka" att jag inte behöver köpa någon extra dämpning för att skona armbågarna. Perfekt rullskidstav tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted May 31, 2018 Report Share Posted May 31, 2018 En annan sak som hänger samman med fart i stakningen är längden. Jag har märkt att när jag stakar i skate är det en fördel med långa stavar. Det jag funderar på är hur mycket man förlorar för varje cm man har kortare än reglementet 0.83 % ? (ev kompensation i diagonal kanske bör medtas i beräkningen för de som inte enbart stakar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted May 31, 2018 Report Share Posted May 31, 2018 Ingenting (inte så mkt) då du kompenserar med högre frekvens och bättre attack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted May 31, 2018 Report Share Posted May 31, 2018 Ingenting (inte så mkt) då du kompenserar med högre frekvens och bättre attack.Men det är lättare att staka "modernt" med längre stavar, iaf på rullskidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted May 31, 2018 Report Share Posted May 31, 2018 Det kostar ju lite att komma upp högt nog på de längre stavarna. Sen finns det ju så klart en gräns för när de är för korta, men 0,80 eller 0,86 spelar nog ingen större roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Izkall Posted May 31, 2018 Report Share Posted May 31, 2018 Någon som har en uppfattning om hur stavfästet skiljer mellan en hård och en mjuk stav? Känns som att man vill ha mindre aggresiv stavisättning på rullskidor än på snö för att få fast stavarna bra. Kanske en lätt och styv stav studsar undan lättare utan att greppa. Eller så är det tvärtom. Någon som testat mycket och jämfört? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted June 1, 2018 Report Share Posted June 1, 2018 Men det är lättare att staka "modernt" med längre stavar, iaf på rullskidor.Nu förstår jag inte riktigt, modernt är väl just högre frekvens och bättre attack... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micke31 Posted June 1, 2018 Report Share Posted June 1, 2018 Någon som har en uppfattning om hur stavfästet skiljer mellan en hård och en mjuk stav? Känns som att man vill ha mindre aggresiv stavisättning på rullskidor än på snö för att få fast stavarna bra. Kanske en lätt och styv stav studsar undan lättare utan att greppa. Eller så är det tvärtom. Någon som testat mycket och jämfört?För min egna del märker jag ingen skillnad på stavfästet då det gäller en mjuk mot en hård stav. Att en mjuk stav sviktar vid varje stavisättning är irriterande då man vet att kraft som ska gå ner i backen förloras vid varje kraftsamling. Pendeln ska man inte heller underskatta. Jag kör på en KV+tornado, det var kärlek vid första baksvingen i butiken. Men den staven vill jag inte nöta på genom att mölja asfalt. Det allra viktigaste när man åker rullskidor för att få bra fäste är slipade stavspetsar. Där har du nyckeln! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted June 1, 2018 Report Share Posted June 1, 2018 xxxxx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.