Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ovanligt spetsbrott?


Family Man

Recommended Posts

Skulle säga att mina spetsar överlever 1 säsong men aldrig 2. Det beror förstås på hur mycket du åker rullskidor och vilket underlag du åker på. Mycket grusinslag innebär högre slitage. Men även asfalt med sprickor och ojämnheter kan leda till att spetsar fastnar och bryts. Och rimligen borde även vilket tryck man klarar av att åka med ha betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Även jag slipar mina spetsar mellan varje pass (uppenbarligen korta?) men jag har nog en bättre diamantfil eftersom jag knappast når mycket över 50 mil på ett par spetsar. Dvs jag byter en till två gånger per säsong. Jag har brutit stavspets en gång men på sammanlagt 400 mil så är det överkomligt.
Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite och ställer en dum fråga. [emoji4]

Hur slipar ni spetsen, endast från ett håll eller flera?

Slipar ni tom sidorna så den blir spetsig?

 

Själv slipar jag framsidan och ”ryggen” (sidan som blir ner åt marken) av spetsen. Alltså de två sidorna som ”gör” den vassa delen av spetsen.

 

Går ju även att bara slipa ”ryggen” för att få fram fräscht material som gör en bra spets.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag knakk en spets efter en månad i et brunnslock  ;)

 

Har slipt med eldriven slipstensmaskin. Metallet blev så varmt at plasten som holder spetsen smeltade. Den blev bra efter at plasten blev kald igen, men fick böja spetsen på plats först. Diamantfil låter bättre :-) 

Link to comment
Share on other sites

Vilket märke är det på spetsarna?

Rex och motsvarande verkar hålla.

Däremot vet jag att en del klagar på Swix spetsar för vanliga stavar.
Men Triac-spetsen verkar hålla. Triac har dessutom en fördel i att de är smala, dock blir de inte lika långlivade som Rex på grund av det. Men de går inte sönder i varje fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag byter inte samtidigt. Ibland bryts det extra gods i spetsen som gör att man får fila lite mer för att återfå skärpan och vinkeln. Men som sagt tidigare så blir det normalt sett mer än ett byte per säsong ändå. Min gissning är ca 30 mil för en stavspets?
Link to comment
Share on other sites

Jag är vänsterhänt och har utövat racketsport hela livet, vilket har gjort att jag är ganska mycket starkare i vänsterarm än höger. Det visar sig rätt tydligt på stavspetsarna vid rullskidåkning. Höger stavspets slits inte alls medan den vänstra nöts ner på nolltid. Skojar inte när jag säger att en fräsch spets nu i vår nöttes ner på ca 15 mil. Dessutom har jag också erfarenhet att bitar av spetsen kan lossna, förmodligen vid isättning på grov/gropig asfalt, och då blir ju livslängden väldigt lidande. Jag tror iofs att jag under denna period slipade ner den onödigt mycket mellan passen. Kommer experimentera mer och slipa så lite som nödvändigt. Har ändå med mig en diamantfil i vätskebältet.

 

Men en annan sak jag är lite skeptisk till är "regeln" att vinkla spetsarna helt rakt i linje med remmarnas fäste, eller vad man ska kalla det. Förvisso svårt att själv se exakt hur rakt eller snett man sätter ned stavarna, och på snö har det ju ingen betydelse, men jag är relativt säker på att jag vinklar stavarna en del utåt när de träffar i marken. Men tror också det varierar lite beroende på vilken frekvens man har i stakningen. Men misstänker hur som helst att jag skulle tjäna på att vrida spetsarna något, för fäste och livslängd. Har sett tendenser till snedslitna spetsar. Men visst, det är ju bara att testa sig fram.

Link to comment
Share on other sites

Knäckt massor av spetsar i asfalten.... Nu efter tre par knäckta Rode (Rode/Rex) (som ju ska va så bra) i höstas, har jag kört Swenor och "bara" knäckt en under våren nu... Känns som Swenor blivit bättre nu. Styvare i plasten med.... (Rex QR Tip funkar med men inte så kul på tävling kanske)
Link to comment
Share on other sites

Jag har knäckt ett antal triac-spetsar när det varit is under snön. Och en vanlig Swix rullholk på asfalt. Det läskiga är att om man inte upptäcker det så kan staven slinta och det får andra följder. Jag knäckte en spets förra vintern på Spånga IP när det var riktigt isigt och på en raksträcka slant staven in mellan skidorna och jag flög i en båge ut i den snöfria, dock istäckta "terrängen". Staven (C3) knäcktes som en tändsticka. Jag klarade mig med blåmärken och ett ömt knä, men det hade kunnat gå värre. 32240661194_f0ae32b00f_o.jpg002-DSC08675 by Ventura2009, on Flickr
Link to comment
Share on other sites

Vinkla spetsen kan man göra med lösa spetsar på ”vanliga” stavar, det gjorde jag också på mina gamla stavar för visst sätter även jag i staven lätt vinklad. Med Triac så är vinkeln given, märker väl ingen större skillnad men det känns ju lite feltänkt.

I princip bryter jag loss gods på varje stavspets men ännu ingen som gått av på mina Triac.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Nu har jag testat säkert 7 par Rex/Rode-spetsar och det går flisor i dem hela tiden. Senaste paret lyckades jag köra några mil utan skador tills det att metallen vandrade in helt i plasten. Så nu ger jag upp den. Vad kör folk med för grejer som håller? Om det är nån mer än mig och Snövinter som dunkar sönder Rex vanliga i förtid men som fått bra resultat med annan spets ber jag tacksamt om tips! Har inte testat så många då de för 150-200kr/paret känns lite dyra. Men om de håller bättre än de billigare är det kanske värt. Dessutom ett plus med snabbyte-funktion vid spetsbrott eller längre distanspass.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...