Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Ny seger fr Johan Ekberg - Victor Gustafsson trea

Chervotkin och Bjornsen vann Aure till Brekka - Dahlqvist tta, Karlsson kraschade

Stllningen i STS Roll Cup efter tvlingarna i Trollhttan

Johannes Hsflot Klbo lanserar egen HESTRA-handske

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ovanligt spetsbrott?

• Vänligen logga in för att kunna svara
39 svar till detta ämne

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 558 inlägg

Jag tycker ofta det ryker flisor ur spetsarna, att hela spetsen trillar ur plasten har jag sluppit dock! 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 406 inlägg
Jag har knäckt ett antal triac-spetsar när det varit is under snön. Och en vanlig Swix rullholk på asfalt. Det läskiga är att om man inte upptäcker det så kan staven slinta och det får andra följder. Jag knäckte en spets förra vintern på Spånga IP när det var riktigt isigt och på en raksträcka slant staven in mellan skidorna och jag flög i en båge ut i den snöfria, dock istäckta "terrängen". Staven (C3) knäcktes som en tändsticka. Jag klarade mig med blåmärken och ett ömt knä, men det hade kunnat gå värre. 32240661194_f0ae32b00f_o.jpg002-DSC08675 by Ventura2009, on Flickr

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 899 inlägg
Vinkla spetsen kan man göra med lösa spetsar på ”vanliga” stavar, det gjorde jag också på mina gamla stavar för visst sätter även jag i staven lätt vinklad. Med Triac så är vinkeln given, märker väl ingen större skillnad men det känns ju lite feltänkt.
I princip bryter jag loss gods på varje stavspets men ännu ingen som gått av på mina Triac.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 246 inlägg
Menar att det gått flisor ur massa spetsar, större eller mindre flisor. Brutit av hela spetsen har jag bara gjort på kanske 3 spetsar...

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Nu har jag testat säkert 7 par Rex/Rode-spetsar och det går flisor i dem hela tiden. Senaste paret lyckades jag köra några mil utan skador tills det att metallen vandrade in helt i plasten. Så nu ger jag upp den. Vad kör folk med för grejer som håller? Om det är nån mer än mig och Snövinter som dunkar sönder Rex vanliga i förtid men som fått bra resultat med annan spets ber jag tacksamt om tips! Har inte testat så många då de för 150-200kr/paret känns lite dyra. Men om de håller bättre än de billigare är det kanske värt. Dessutom ett plus med snabbyte-funktion vid spetsbrott eller längre distanspass.

JEriksson

JEriksson

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg
Jag kör med Swenor 100% carbon stav och på det Swenors spets. Spetsen lossnade efter 1 km när stavarna var helt nya men efter att jag limmade på den igen så har de hållt i snart 40 mil. Tyvärr inte som t.ex Swix att man bara kan skruva av, men väldigt bra spets i övrigt.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 121 inlägg
Väldigt nöjd med Lekis skruvtruga hittills! Kunnat åka många pass utan att fila till dom och inga flisor som lossnat.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 693 inlägg

Har åkt tusentals mil rullskidor under årens lopp, men har aldrig knäckt en stavspets.

Ni som knäcker spetsar måste vrida/vinkla staven före/under stavtaget.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 527 inlägg

Hände flera gånger när jag brukade åka på helt nylagd asfalt på ett vägbygge (Häggviksleden).

Ny beläggning som inga bilar kört på och sommarvärme = mjuk asfalt som man får perfekt fäste i, men där spetsen riskerar att fastna och brytas loss ut holken. 

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Finns många anledningar till varför spetsar går sönder. Dagbrunnar, avloppsbrunnar, sprickor i asfalten, grusvägar (genom nötning av gruset på plasten)

Jag kör Swix på långpass och tävling så att det är enkelt att byta. Men jag har även ett annat par med holkar som värms på. Dessa fungerar bra, men kommer inte ihåg märket.

Pepeystad

Pepeystad

Medlem

• Members
  • Pip
  • 114 inlägg
Jag hade samma bekymmer att jag tappade spetsen och att spetsen slets ned snabbt med Rex och rodes limmade trugor men har bytt till Rex qr tip. Inga problem alls sen bytet i höstas och på rundan kan man ha en extra rullholk med sig

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 406 inlägg
Undvik att åka på is med swix tbs 97. Hann inte åka långt på siljans is innan ena staven blev utan spets. Kanske skulle rullholkar hållit bättre.

Runningmind

Runningmind

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Vanligt antagligen eftersom det händer alla. Om stavspetsen går av första 20 milen efter inköp bör man reklamera och få nya. 

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 406 inlägg
Dags att pensionera rullholkarna. Dom gick åtminstone aldrig av (Swix limversion)
Har nu ett par röda oneway på stavarna som jag ska testa. 48094533092_019f82e73f_z.jpg001-_DSC4306 by Ventura2009, on Flickr

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 394 inlägg

Det där med att spetsarna bryts ur plasten tenderar att hända om man kört på grus. Alltså verkligen grus, typ grusåttan i Gbg. Och sen byter till asfalt. 

------------------
- Hel och ren? -

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 246 inlägg

Snövinter skrev som svar till Izkall

Jodå, jag testade ett antal Rode/Rex och det gick flisor ur dem. Rätt rejäla flisor med. Möjligen kanske jag slår i stavarna lite lösare nu och drar mer i själva draget, men jag gav upp Rode/Rex. Sen körde jag med Swenor (som tidigare inte funkade för mig pga att det gick flisor ur dem med) och då jag nu testade Swenor (sen förra hösten -18) hade de fått till metallen (förra året åtminstone, om inte tidigare), men nu har jag tröttnat på Swenor med; har tryckt in kanske åtta spetsar, in i plasten. Första gångerna kan det varit för att jag värmde med varmluftspistol, och att holken hade gått ut någon mm, även fast jag höll kvar den med tång, men sen värmde jag med vatten i gryta och höll kvar med tång tills det kallnat ordentligt, och jag trycker in spetsarna ändå. In i plasten på holken. Haft sönder en stav tom pga detta. Kört Rex QR Tip nu och då har jag inga problem. Leki verkar ännu bättre i metallen. Har testat flera olika märken tidigare och slår ur flisor. Så det får bli Rex QR Tip tills vidare. Inga fler Swenor iaf. Möjligen kan jag testa Rode/Rex igen, men plasten är lite mjuk och sen har jag slått flisor ur ett antal par som sagt. De kan ju ha förbättrat metallen precis som Swenor, det vet jag ju inte, då Rode/Rex-testet var för snart två år sen nu, typ.

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Testade några par Racewax-holkar som har smalare (och lite längre) metallspets än rex. Själva metallen höll fantastiskt bra utan flisor det lilla jag kunde åka på dem. Problemet med den holken är att plasten inte håller. Efter 5 mil har metallen vandrat in hela vägen eller så böjer sig gummit till en banan. Synd för den hade faktiskt kunnat funkat och var dessutom jättebillig. Finns det andra trugor med smalare metall (än ex. rex)?

Nu sist satte jag på ett par swenor och den både såg ut (metalldelen) och fungerade precis lika dåligt som rex. Flisor redan efter ett par km åkning på både vänster och höger. Ska testa Skigo Pro Carbon nu och sen kanske Rex QR får stå på tur.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 300 inlägg

Snövinter skrev som svar till Izkall

Kört Rex QR Tip nu och då har jag inga problem. Leki verkar ännu bättre i metallen. Har testat flera olika märken tidigare och slår ur flisor. Så det får bli Rex QR Tip tills vidare. Inga fler Swenor iaf. Möjligen kan jag testa Rode/Rex igen, men plasten är lite mjuk och sen har jag slått flisor ur ett antal par som sagt. De kan ju ha förbättrat metallen precis som Swenor, det vet jag ju inte, då Rode/Rex-testet var för snart två år sen nu, typ.

Har Rex QR fått hårdare metall i spetsarna på sistone? Tidigare har de ju varit mjuka och blivit trubbiga snabbt:

http://www.skidforum...e-4#entry167780

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 246 inlägg

Har Rex QR fått hårdare metall i spetsarna på sistone? Tidigare har de ju varit mjuka och blivit trubbiga snabbt:

http://www.skidforum...e-4#entry167780

Det vet jag inte, men de slits inte... Så det har de antagligen!!!!Behöver INTE slipa dem på många, många, MÅNGA mil, och de går INTE sönder!!!!!! Möjligen kan plasten tryckas in lite så de blir lite svåra att byta med bara stavspetsen på andra staven som verktyg efter ett tag. 

Lekis liknande spetsar med snabbkoppling, precis som Rex QR Tip, verkar lika bra.

Tveklös rekommendation från mig på Rex QR Tip och Leki Rollertip Fin Vario !!!

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Har precis gått över till Swix TBS-holkarna och kvaliten verkar inte vara superbra precis. Två spetsar har fastnat i gropig/mjuk asfalt på kort tid. Har valt Swix för att kunna byta spetsar om olyckan är framme under passet men om kvaliten är så bristande så....

Har tidigare testat

* Swenor - upplever att de har bra kvalitet

* Oneway - slits fort

* Skigo - mest nöjd med deras spetsar så här långt

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar