Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Behöver era åsikter om tekniken (teknikfim)


Rolv

Recommended Posts

Magen ska vara i översta dragläge vid stavisättningen för att dess kraft ska kunna nyttjas mest möjligt genom staktaget och kroppen vara långt fram för att dess tyngd ska kunna nyttjas mest möjligt genom staktaget.

 

Du ska i utgångsläge ha i princip en linje mellan axlar-höft-häl för att hitta dragläget. Det innebär inte spikrak kropp utan lite krumningar här och där, men det är en annan kurs. För dig är bålen redan vikt och magen förbi dragläget i stavisättningen, enligt bild 2. Linjen axlar-höft hamnar meter bakom dig. Här går mycket potentiell effekt förlorad. Och stor momentan kraft.

 

Istället för att komma över stavarna som redan sagts så kommer du ju under dem. Egentligen, var händerna är spelar inte jättestor roll bara man orkar hålla emot med armarna, det blir mer stil där enligt stavlängd och så, utan det som är poängen med att komma över stavarna är att man ska häva kroppen till ett utgångsläge där den är beredd att nyttja mesta möjliga av potentiell kraft i staktaget. Detta läge är alltså framåtlutad och med magen i dragläge, inte förbi som för dig. Enligt dagen rön i alla fall :)

 

Så fram med höften när du reser dig som nån annan upplyste om. Lås armarna inledningsvis, reglera armvinkeln och hur långt fram du sätter i stavarna så att du orkar hålla emot beroende på hur tungt det är. Har du svårt att häva kroppen nåt vidare långt fram i början så får du sätta i stavarna så nära fötterna som det krävs för att hålla linjen och hitta dragläget. Inte tvinga fram stavarna för då viker du dig antagligen på mitten och går förbi dragläget som du gör nu. Eftersom arbetar du dig längre framåt i takt med att rörlighet och ev. balans kommer.

Tack för utförligt svar. Enligt mig själv borde stavträffen komma tidigare i rörelsen. Se bilden. Enig?! Är det iaf mer ”rätt”?

17f8323b7c4bf7454ddf42fef9953e0e.png

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tack för utförligt svar. Enligt mig själv borde stavträffen komma tidigare i rörelsen. Se bilden. Enig?! Är det iaf mer ”rätt”?

17f8323b7c4bf7454ddf42fef9953e0e.png

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo, ungefär vid den kroppsställningen ska stavarna i. Vad jag har fantastiskt svårt att förstå är att en del uppmuntrar åkare

att ha stavisättningen så pass långt fram. I bilden har du stavarna mer framåt än vertikalt. Om dom hade varit helt

vertikala så kommer all kraft ner i staven inte att göra något arbete som tar dig framåt, bara den delen av kraften som går

bakåt (relativt dig) bidrar till att skjuta dig framåt. Sätter du i staven så vertikalt så "blir du tvungen" att vänta tills du rullat ifatt

staven innan du börjar få någon kraft framåt.

 

Prova att sätta i staven närmre fötterna, någonstans mitt emellan framhjulen och tårna, och börja arbeta på en gång.

Link to comment
Share on other sites

Tack för utförligt svar. Enligt mig själv borde stavträffen komma tidigare i rörelsen. Se bilden. Enig?! Är det iaf mer ”rätt”?

17f8323b7c4bf7454ddf42fef9953e0e.png

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo, där ska stavarna ner, Nu ser det ut att vara kvar minst en dm till backen(?). I den kroppspositionen viker du dig inte till ingen nytta utan magen har stäm att arbeta från ett högre läge och alltså även en längre sträcka. Högre momentankraft också.  Du kan nog lägga till några watt till ditt nuvarande effektuttag utan att ta i ett jota mer om du sätter i stavarna där.

Link to comment
Share on other sites

Jag tottar och tittar på t ex Vasaloppet 2017/2018 och ser att de främsta böjer överkroppen för att få fart på stavarna nedåt (ser det ut som) och har ganska mycket bålfällning när stavarna träffar snön. Likadant på Alliansloppbilder.

Jag tycker mig också uppfatta det som instruktion för att öka attack, dvs inte spetta ner stavarna med armarna men med bålen.

Visst ser stavisättningen ut att vara lite långt fram, speciellt på de tidigare bilderna. Och som jag förstår det så ska stavarna vara raka vid träff, med farten så kommer de att ha passerat vertikalt läge innan maximal kraft uppnås.

Viktigt att ha dragit ut tricepsdelen innan man reser sig.

det var en svaghet jag hittade vid filmning av mig, jag påbörjade resningen innan jag sträckt armarna bakåt och reste mig med armkraft alltså... waste...

Link to comment
Share on other sites

Jo, ungefär vid den kroppsställningen ska stavarna i. Vad jag har fantastiskt svårt att förstå är att en del uppmuntrar åkare

att ha stavisättningen så pass långt fram. I bilden har du stavarna mer framåt än vertikalt. Om dom hade varit helt

vertikala så kommer all kraft ner i staven inte att göra något arbete som tar dig framåt, bara den delen av kraften som går

bakåt (relativt dig) bidrar till att skjuta dig framåt. Sätter du i staven så vertikalt så "blir du tvungen" att vänta tills du rullat ifatt

staven innan du börjar få någon kraft framåt.

 

Prova att sätta i staven närmre fötterna, någonstans mitt emellan framhjulen och tårna, och börja arbeta på en gång.

Tack! Då verkar jag vara inne på rätt spår i teorin iaf. Ska även fram mer med höften. Blir till å få upp rörligheten i fotlederna, så tror jag höften kommer på sikt.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jo, där ska stavarna ner, Nu ser det ut att vara kvar minst en dm till backen(?). I den kroppspositionen viker du dig inte till ingen nytta utan magen har stäm att arbeta från ett högre läge och alltså även en längre sträcka. Högre momentankraft också. Du kan nog lägga till några watt till ditt nuvarande effektuttag utan att ta i ett jota mer om du sätter i stavarna där.

Ger samma svar till dig.

Tack! Då verkar jag vara inne på rätt spår i teorin iaf. Ska även fram mer med höften. Blir till å få upp rörligheten i fotlederna, så tror jag höften kommer på sikt.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...