Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2018


Volevodin

Recommended Posts

Hittar inget på min TV och via Facebook hittar jag heller inget

Får väl bli youtube i efterhand som vanligt.

Loppet finns på Alliansloppets hemsida om man rullar neråt en bit där... Är väl tuben ja, men högre kvalitet än ett annat på tuben... Finns kanske direkt på tuben med Alliansloppets version

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bra jobbat alla som tog sig i mål i motionsgruppen trots konstant slaskföre!

Kan man anta att vädret sinkar tiderna med 5-8%?

Andraplacerade Anders Byström har gjort 2:07, 2:05 och i år 2:12. Så det är väl en indikator på 5% sämre än vanligt (men säger såklart inget om ifall tävlingsloppet var vanligt i år) .

Link to comment
Share on other sites

Mitt första rullskidlopp avklarat och det gav mersmak. Väldigt intressant att åka tillsammans med andra åkare, då märker man ju tydligt vad man behöver träna mest på.

 

Jag blev lite orolig efter 3km, då stod mätaren på rött efter att försökt hålla en omöjlig rygg, men på nåt sätt kom jag tillbaks och tog mig i mål.

 

Träningsvärk idag så jag knappt kom upp yrt sängen!

 

Jag kommer tillbaka nästa år iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jo förresten, en sak jag undrar över: är det alltid lika jobbigt att tävla, oavsett hur vältränad man är?

 

För mig var hela loppet en konstant kamp, jag slet och kämpade och det känns som att jag låg nära max precis hela tiden. Jag gav nära 100 i varje stavtag, kändes det som.

 

Plågsamt skulle man kunna kalla det :)

Link to comment
Share on other sites

Körde motionsklassen i regnet. Första två varven fick man slita och jag hade problem med axeln som kändes under dessa två inledande varven så nu får jag ta tag i att verkligen värma upp innan man kör på samt att även lära mig att inte gå på för hårt direkt. Tredje varvet hade det börjat torka upp och axeln kändes bättre.

Fick en tid på 2,36 som var 12 minuter sämre än förra året, men fick lärdomar att ta med inför stundande klarälvslopp om en dryg månad.

Link to comment
Share on other sites

Fler berättelser från loppet, väder, form, resultat, hur det kändes.

 

FM; jo, det skall kännas när man tävlar, annars har man inte gjort sitt bästa, grattis förresten att du klarade ditt första AL. :)

 

Jag ger mig själv godkänt, inte mer. Loggade i mål på 2.14 plus några sekunder... Första varvet gick bra och andra kändes också helt okay.Fick en del klungor med mig där jag fick agera lok, men även en del bra ryggar att gå på... det är ju fördelen med detta stora evenemang.... Men jag fick inget driv i tekniken sista varvet. Pulsen var hyfsat hög, men blev omkörd utan att kunna passera andra åkare... Vädret var hyggligt.. Medvind på "baksidan" utav loppet där det går med uppför och motvind vid varvning.. Kändes som om inte det störde sluttiden nämnvärt..Arrangemanget är toppen och banan är kuperad och utmanande,men utförsbackarna är ju helt befriade från skarpa och tekniska svängar, så jag är nöjd på det stora hela. 

Link to comment
Share on other sites

Riktigt roligt lopp och bra arrangemang som vanligt! Jag körde mitt 4e raka år (motion) och efter att ha haft fantastiska förhållanden föregående 3 åren så blev det i år regn under stora delar av loppet och enbart blöta vägar. Jag fick en måltid på några sekunder bättre än förra årets lopp trots att jag var bättre tränad i år.

 

Det hade varit intressant att veta hur mycket mer friktion det blir på blöta vägunderlag i jämförelse med torra, om det nu finns någon sådan undersökning. Sedan kan jag tycka att seedningen borde ta med detta i beaktande när dom släpper tabellerna, då det ju i princip var två helt olika lopp så som väderförhållandena skilde sig.

 

Hur som helst en mycket rolig helg och jag längtar redan till nästa års upplaga av loppet! :)

Link to comment
Share on other sites

Fin träning hela veckan, gjorde en lätt kolhydratladdning för att testa inför Klarälvsloppet, formen stigande men hade bara tränat själv så visste inte.

Seedad till led 2 på efteranmälan, tog det sen lite väl lugnt med allt så kom till start nästan sist av alla. Glider in i ledet.

3 min till start

Tar en gel

2 min till start

Lyssnar på folk runt omkring, varför tycker jag att jag hör "3", "de längre fram släpps först" och sånt?

1:30 till start

HELVETE JAG STÅR I FEL LED!!

Får krångla mig förbi folk och dyka under repet

30 sek till start kommer jag in i rätt led.

 

Det var det mest spännande för dagen :). Fick rätta mig i ledet uppför och bromsa ganska mycket utför i de första backarna pga mycket folk. Sen försökte jag ta bra ryggar första varvet men fegade och tog varken alla som gick om eller jagade ifatt klungor framför själv. Hittade till slut en bra rygg efter halva som jag höll nästan ett varv då vi stabilt avancerade hela vägen. Tog över dragjobbet med 8km kvar då jag kände mig helt pigg och tog 10 placeringar från sista mellantid och in utan att någon orkade hålla min rygg.

 

Pigg i mål och som jag skrev var jag sugen på att köra tävlingsloppet också, hade någon erbjudit mig en plats hade jag gjort det.

 

Får var nöjd med att ha avancerat från 240 vid första (vilket såklart blir skevt pga startgrupperna), 150 vid M1 och 110 i mål. Tiden på 2:37 däremot är inget att skriva hem om och åtminstone 15 min sämre än jag borde kunnat gjort baserat på min lagkompisars tider i tävlingsklassen.

 

Jag hade väldigt likt rull på rosa PU som gummihjulen runt omkring, så tror det i praktiken var rättvist oavsett.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha precis vad jag tänkte göra nästa helg på SM... få se om det fungerar där.

Jag hoppas på torra vägar om nu väta är dåligt för oljesmorda lager.

 

Thorrez, visst var det roligt att avancera? Kanske roligare än att optimera tiden, nu när man inte har med medaljerna att höra

Link to comment
Share on other sites

Hahaha precis vad jag tänkte göra nästa helg på SM... få se om det fungerar där.

Jag hoppas på torra vägar om nu väta är dåligt för oljesmorda lager.

 

Thorrez, visst var det roligt att avancera? Kanske roligare än att optimera tiden, nu när man inte har med medaljerna att höra

Det är en härlig känsla, efter att ha ägnat flera års triathlonstävlande med att konstant bli omkörd/omsprungen (eftersom jag är gammal simmare så jag alltid ligger bra till där) så har jag gott om payback att ta av :D

Link to comment
Share on other sites

Thorrez, visst var det roligt att avancera? Kanske roligare än att optimera tiden, nu när man inte har med medaljerna att höra

 

Nästa gång ska jag prova att starta längre bak, just p.g.a detta. Jag startade bland de första och hela loppet igenom kom åkare efter åkare, körde om mig, och försvann. Vilket var ganska demoraliserande och det kändes som att loppet gick uselt.

 

Vilket det inte gjorde, det gick långt över förväntan egentligen, men det förstod jag inte förrän efteråt. Under hela loppet kändes det som att jag orkade jättedåligt.

 

Förresten, mina skor är fortfarande blöta. Kanske torktiden kan vara ett bra argument för att köra med separata sommarskor?

Link to comment
Share on other sites

Jo förresten, en sak jag undrar över: är det alltid lika jobbigt att tävla, oavsett hur vältränad man är?

 

För mig var hela loppet en konstant kamp, jag slet och kämpade och det känns som att jag låg nära max precis hela tiden. Jag gav nära 100 i varje stavtag, kändes det som.

 

Plågsamt skulle man kunna kalla det :)

 

Jag tycker att det blir lättare att tävla ju mer man tränar;

1. Man är tränad för distansen. Som relativt ny är man ute och kämpar dubbelt så länge som eliten gör, dessutom ovan.

2. Man är van att köra hårda pass, tom hårdare än långloppsfart (fast inte lika länge).

3. Återhämtningen går snabbare. Kroppen är adapterad.

4. Man har sina trösklar närmare maxpuls så man lider inte lika mycket av mjölksyra under loppet.

5. Man har erfarenhet och en bra känsla för exakt hur hårt man tål att köra utan att gå för hårt då resten av loppet blir en plåga.

6. Man tål fartökningar bättre och kan återhämta sig snabbare i klungor under loppet.

7. Man kan lägga upp en bättre taktik och nutritionsplan. Första loppen siktar man mest på att ta sig i mål.

Link to comment
Share on other sites

Då var det några få tappra i motionsklassen som seedade sig till led 4. Tror nån av dem var led 1 åkare på senaste vasaloppet. Jaja...

 

Åh jag var cirka 30 sekunder från att seeda in mig i led...4! Om seedningen är tuff? Absolut! Brukar ligga kring 2.15.00 när jag kör Alliansloppet, men på  Vasan är jag kring de 1500 bästa de två senaste åren...Men jag får ju alltid en bra genomkörare som kroppen har nytta utav i förlängningen när jag kört Alliansloppet!

Link to comment
Share on other sites

Nästa gång ska jag prova att starta längre bak, just p.g.a detta. Jag startade bland de första och hela loppet igenom kom åkare efter åkare, körde om mig, och försvann. Vilket var ganska demoraliserande och det kändes som att loppet gick uselt.

 

Vilket det inte gjorde, det gick långt över förväntan egentligen, men det förstod jag inte förrän efteråt. Under hela loppet kändes det som att jag orkade jättedåligt.

 

Förresten, mina skor är fortfarande blöta. Kanske torktiden kan vara ett bra argument för att köra med separata sommarskor?

Skotork är bra att ha, mina skidskor torkar över natten. Sulorna lyfter jag ur för att underlätta tork. Skidskor slits hårdare som rullskidskor... eftersom de används...

Men höst/vinter blir de blöta varje gång jag använder dem.

Att starta för långt fram kan maximera placering men sällan nöjet av att delta, någon slag avvägning mellan prioritering får man göra. Seedning underlättar den avvägningen om man inte överskattas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...