Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Visas tillräcklig hänsyn till oss skidåkare som trafikanter ?


Lars-Erik

Recommended Posts

Det är beklämmande hur folk leker med andras liv i trafiken. Cyklister är särskilt utsatta. Finns många exempel på där bilister har tvärnitat framför cykelklungor. Det är nåt otroligt provocerande med människor i färgglada o tajta kläder. Det handlar inte om framkomlighet. Hur många ggr per år har man sj hamnat bakom en klunga? Tjaaa, kanske en gång max. Inte var det så farligt att vänta 500m tills ett bra omkörningstillfälle ges. Hur många bilister tutar och kör förbi traktorer som dårar? Inga. Men folk som tränar provocerar enormt. Det finns ett riktigt cyklisthat ute i landet som faktiskt är skrämmande. Var kommer det ifrån? Är det avundsjuka? Lämpliga offer att ta ut sin vrede på? Man har ett stressigt jobb, en trist fru? Vad vet jag.

Jag tror inte rullskidåkare har samma problem. Även om det säkert förekommer. För det första är dom ovanligare, lite mer av ett exotiskt inslag som man visar hänsyn mot. Man känner lite medlidande. ”Titta på den stackarn, han har ingen snö :) Kanske är det Gunde Svan :) ”

För det andra åker sällan rullskidåkare i bredd i klungor så ofta.

 

Nä, det händer nåt med människor när dom sätter sig bakom ratten. Kanske är det så att trafiken är ett av få ställen där det finns så mkt regler och normer som ej får brytas. Dyker det upp en cyklist i rosa tröja i rondellen så bryts mönstret. ”Hen-har-inte-där-att-göra-tänket”

 

Det bedrivs redan kampanjer. Och det är KD som ligger bakom. Inte så förvånad att hattefnatttomtarna i Mp ligger och sover i nån hängmatta och missat detta.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/lagstifta-om-sakerhetsavstand-pa-15-meter-vid_H50236

En av de bättre är om den sk 1.5m regeln. Att bilar måste lämna 1.5m marginal mot cykel vid omkörning. Vissa länder har denna regel redan. Finns då skyltat. Det är en grej vi borde ha här med. Men Sverige ligger efter i trafiksäkerhet. Var vi inte typ sist i världen med att förbjuda mobilprat?

Link to comment
Share on other sites

Trafikmaktsordningen ni vet!

 

Som du skriver Skogvakt så händer det något med vissa när dom sätter sig i bilen. Förmodligen känner dom att cyklisterna utmananar deras (upplevda) rätt att ta sig fram (först) i trafiken. Intressant (om än dåligt) beteende. Uppenbarligen en ytterst problematiskt trafikkultur som vissa (bilister) tar till sig.

 

Jag upplever inte att jag som rullskidåkare har så stora problem nu för tiden, Däremot under 90-talet hände det att bilister verkligen blev arga på att man befann sig på vägen där dom själva ville befinna sig så att säga. Mer rullskidåkare nu och möjligtvis ser jag mer respektingivande ut.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad bilisterna tycker så försöker jag hitta säkra sträckningar. Helst separata cykelbanor. Fyllon finns det gott om, och bilister kör ofta för fort och är inte alltid på sin vakt. Olyckor händer lätt och det är vi rullskidåkare som får ta smällen oavsett vems fel det är. Jag har blivit nedprejad vid tillfälle och jag tycker ändå jag ser rätt imponerande ut, så det hjälper inte alltid..
Link to comment
Share on other sites

Jag anser att mina rullskidrundor har dålig och grov asfalt men inser att trafikintensiteten är avundsvärd. Sällan upplever jag 10 bilar på en fyramilsrunda, nu kör jag väl udda tider och fyramilsrundorna är inte så vanliga men ändå. Det har hänt att jag inte sett en enda bil!
Link to comment
Share on other sites

Citat Lejonet; "möjligtvis ser jag mer respektingivande ut."

 

Ja, som iranierna säger; "man skall inte leka med lejonets svans" (inte ens om man heter Trump)

Nä det är sant, lek inte med svansen.

 

Men när det gäller rullskidåkning tycker jag det har blivit mycket bättre senste 25 åren, kanske för att det är fler rullskidåkare nu, kanske för att längdskidåkningen har rätt hög status.

 

Men cykel, är det för att vi har så lite av cykelsporten i den allmänna svenska kulturen/medvetandet? Eller är det lika med trafiken i länder som har en större cykelsport?

Link to comment
Share on other sites

Det är en helt annan respekt mot cyklister i de andra länder jag cyklat i, Italien, Spanien och även Nya Zeeland. Jag tror de svenska samhället generellt är mer stressat än tex medelhavsländerna. Kan låta som en fördom, men jag tror en del av sanningen ligger där. Man tar det lite mer piano helt enkelt.

 

Sen finns det mindre förebilder inom cykelsporten i Sverige. Folk vet knappt att det är en sport ens. Den dagen en svensk vinner Frankrike Runt 3ggr i rad kommer det bli ändring. Tills dess rekommenderar jag alla cyklister Michelingubbedräkt och som jag en trimmad luftpistol kaliber 5.5 i ryggfickan

Link to comment
Share on other sites

Så sant, dessutom mycket skön känsla att köra om cyklister.

Ännu roligare att springa om cyklister men ändå svårare såklart..

 

Racercyklar kör man ju inte om men damcyklar är möjliga .

Kan rekommendera att satsa i uppförsbacke där cyklister ofta saktar in mer än de som står på benen.

 

Jag cykelpendlar också och ser problemet med bilar som inte håller ut även när jag inte vistas i trafiken för att träna...

Men cyklister har också en del att förbättra när det kommer till trafikvett, endast rullskidåkare utan klander

Link to comment
Share on other sites

Om du blir omåkt av cyklister på cykelbanan så åker du för långsamt. Snabba cyklister brukar inte nyttja cykelbanorna.

Bra tänkt, jag ska åka snabbare framöver. Det är ju lösningen även för Johan Olsson - om du bli omåkt av bilister cyklar du för långsamt. Snabba bilister åker motorväg.

Link to comment
Share on other sites

En mamma hade retat upp sig på cyklisternas framfart på cykelbanorna och skrev ironiskt om de tighta dräkterna och åldern på cyklisterna (gubbdagis är ett populärt sätt att håna de som tränar fast de uppnått respektabel ålder) Jag svarade att man som förälder också har ett ansvar att hålla koll på sina barn för att minska riskerna för olyckor. Jag var med om ett otäckt tillbud, som kunde slutat olyckligt. Jag kom på inlines ner mot en tunnel och som vanligt skrapade jag i stavarna i asfalten för att ev mötande cyklister skulle upptäcka mig i tid. Precis när jag passerat igenom tunneln stod det en liten parvel på cykelbanan, men med en snabb undanmanöver undgick jag att köra på pojken, vill inte tänka på vad som kunde hänt om pojken hoppat åt sidan, så jag inte kunnat väja. Mamman hade släppt iväg pojken från sittvagnen och han sprang i förväg och mamman kom efter med vagnen.

 

Vill tillägga att jag under skoltid inte åker varken rullskidor eller inlines genom dessa tunnlar pga risken att möta klungor av ungdomar på hemväg från skolan, en del dessutom med uppmärksamheten riktad mot mobilen. Det gäller mao att välja säkra rundor vare sig man cyklar eller åker rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

En mamma hade retat upp sig på cyklisternas framfart på cykelbanorna och skrev ironiskt om de tighta dräkterna och åldern på cyklisterna (gubbdagis är ett populärt sätt att håna de som tränar fast de uppnått respektabel ålder) Jag svarade att man som förälder också har ett ansvar att hålla koll på sina barn för att minska riskerna för olyckor. Jag var med om ett otäckt tillbud, som kunde slutat olyckligt. Jag kom på inlines ner mot en tunnel och som vanligt skrapade jag i stavarna i asfalten för att ev mötande cyklister skulle upptäcka mig i tid. Precis när jag passerat igenom tunneln stod det en liten parvel på cykelbanan, men med en snabb undanmanöver undgick jag att köra på pojken, vill inte tänka på vad som kunde hänt om pojken hoppat åt sidan, så jag inte kunnat väja. Mamman hade släppt iväg pojken från sittvagnen och han sprang i förväg och mamman kom efter med vagnen.

 

Vill tillägga att jag under skoltid inte åker varken rullskidor eller inlines genom dessa tunnlar pga risken att möta klungor av ungdomar på hemväg från skolan, en del dessutom med uppmärksamheten riktad mot mobilen. Det gäller mao att välja säkra rundor vare sig man cyklar eller åker rullskidor.

 

Men vänta nu lite, du menar att du skrapar i stavarna för att andra som du inte ser ska bli mer uppmärksamma på dig?? Om du inte hade hunnit väja för  den lille pojken så var väl felet helt och hållet ditt? Du hade du ju då kört fortare än du kunde hantera trafiksituationen. Sen är det klarat att cykelbanan är ingen lekplats, men det verkade det ju inte som du beskrev det.

Link to comment
Share on other sites

Men vänta nu lite, du menar att du skrapar i stavarna för att andra som du inte ser ska bli mer uppmärksamma på dig?? Om du inte hade hunnit väja för  den lille pojken så var väl felet helt och hållet ditt? Du hade du ju då kört fortare än du kunde hantera trafiksituationen. Sen är det klarat att cykelbanan är ingen lekplats, men det verkade det ju inte som du beskrev det.

I backen ner mot tunneln bromsar jag så mycket det går, dels genom att kör en bit i gräskanten och sen hålla ut ena staven i gräset, vid motvind räcker det med att resa sig upp för att få ner farten. Det är pilat högertrafik genom tunneln och det är för att uppmärksamma ev cyklister så att de håller höger och inte genar genar i kurvan från andra hållet jag håller ner stavarna mot asfalten, för gående finns en trottoar genom tunneln. Jag tycker att jag visat aktsamhet i och med att jag saktat ner och skärpt uppmärksamheten inför tunneln och därmed hann styra undan och undvika att köra på pojken, men vidhåller att det är olämpligt att släppa barn lösa på cykel/gångbana där det finns partier med begränsad sikt.

Link to comment
Share on other sites

I backen ner mot tunneln bromsar jag så mycket det går, dels genom att kör en bit i gräskanten och sen hålla ut ena staven i gräset, vid motvind räcker det med att resa sig upp för att få ner farten. Det är pilat högertrafik genom tunneln och det är för att uppmärksamma ev cyklister så att de håller höger och inte genar genar i kurvan från andra hållet jag håller ner stavarna mot asfalten, för gående finns en trottoar genom tunneln. Jag tycker att jag visat aktsamhet i och med att jag saktat ner och skärpt uppmärksamheten inför tunneln och därmed hann styra undan och undvika att köra på pojken, men vidhåller att det är olämpligt att släppa barn lösa på cykel/gångbana där det finns partier med begränsad sikt.

Alltså förutom att vi alla säkert är överrens om att vuxna ska hålla rede på små barn så långt det går och att rullskidåkare och andra trafikanter ska framföra sig i en hastighet som är hanterbar så rymmer det ju ett intressant moralfilosofiskt problem.

 

Även om vi följer rådande trafiklagstiftning till punkt och pricka så kan man ju med ett hypotetiskt fall som det lilla barnet som kliver ut i trafiken då hävda att alla hastigter över 10 km/h är moraliskt tveksamma. Kanske rimligare att kräva det på en cykel/gångbana än landsväg. Å andra sidan är ju bilar bra mycket farligare för både små och stora människor än rullskidåkare.

 

Annars så kan ni ju försöka argumentera att motorfordon ej ska framföras fortare än 10 km/h beroende på risken för små barn på vägen, blir nog svårt att få allmänheten att köpa det. Och då dödas ju tragiskt nog just små människor som springer ut i trafiken då och då, dock vad jag vet sällan av rullskidåkare.

 

Om ni nu tycket att det "lilla barnet" är jobbigt att ha i ett moralfillosofiskt resonemang så byt ut det mott "katt".

Link to comment
Share on other sites

Ibland kan en åtgärd för ökad trafiksäkerhet skapa en trafikfälla på ett annat ställe.  Det gäller inte den tunneln som jag tidigare skrivit om utan en tunnel ung 1 km därifrån. Man har byggt om och breddat cykel/gångbanan och avdelat gångdelen längst från körbanan och en bredare cykelbana bredvid. I tunneln har det tidigare varit pilat för högertrafik med en trottoar på sidan närmast 

gatan. Vid ombyggnaden har gångbanan lagts längst ifrån och cykelbanan smalnats av genom tunneln pga att man inte tagit bort trottoaren, vilket innebär att det knappt går att mötas två cyklister utan att svänga ut på gångbanan. Nu har jag blivit tveksam till om jag vågar åka rullskidor/inlines genom den tunneln, då risken för kollision med cyklister har blivit väldigt stor och det är svårt att hoppa upp på trottoaren med rullskidor för att undvika krock. Jag funderar på att kontakta Vägverket och höra om

de inte kan schakta bort trottoaren, så att cykeldelen blir lika bred som resten av de ombyggda cykel/gångbanan.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag tycker inte att vi visas nog mycket hänsyn på vägarna när vi åker rullskidor, jag cyklar nog mer än jag åker rullskidor och cykeln kör jag givetvis på höger sida, har där inte varit med om några värre incidenter med trafikanter.

Rullskidor körde jag på höger sida först men har efter ett par nära dödenupplevelser bytt till vänster sida, känns betydligt säkrare, diket finns där som en räddning.

 

Nu cyklar jag sällan i klunga men jag tror att hatet mot särskilt cyklister beror på cyklistklungor i dubbla led.

 

Tyvärr bor jag i en kommun med tragiska cykelbanor, de finns men är i bedrövligt skick, de är inte roliga att åka på. En följd av detta är att klubben håller på att bygga en rullskidsbana...jag tycker att pengarna hade varit mer värda genom att rusta upp en rullskidssliga(cykelbana) genom hela stan och då givetvis med kommunens slantar. 

 

//F

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vägrenar med grov slitageyta, utan slitage och tvingar ut cyklister och rullskidsåkare i vägbanan som är slätare, miss i planeringen hos någon? Cykelbanor som inte sopas, bilar som kör undan tappat grus ut i kanterna där cykelbanorna finns, tur att man numera lagligt kan cykla i ren vägbana... men med konkurrens med bilar. Miljötänket skulle inte bara vara bidrag till elcyklar utan gör plats för annat än bilar.
Link to comment
Share on other sites

Det där måste vara helt unikt. Hur i allsin dar lyckades han med det där? Rackarns till skada. Frågan är om han kan återhämta sig fullt ut till världselit efter det där?

 

Jag ska aldrig klaga på skrubbsår mer iaf.

Det ser absolut ut som att han glädjande nog kan komma igen relativt snart https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8wAOlx/femling-ater-pa-benen-efter-skrackolyckan

dessutom är jag imponerad av en "vardagshjälte" (Simen Andreas Sveen som beskrivs och framhålls i artikeln) som verkligen offrar något för att rädda situationen. Han är tydligen både läkare och elitåkare. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...