Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Visas tillräcklig hänsyn till oss skidåkare som trafikanter ?


Lars-Erik

Recommended Posts

Det ser absolut ut som att han glädjande nog kan komma igen relativt snart https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8wAOlx/femling-ater-pa-benen-efter-skrackolyckan

dessutom är jag imponerad av en "vardagshjälte" (Simen Andreas Sveen som beskrivs och framhålls i artikeln) som verkligen offrar något för att rädda situationen. Han är tydligen både läkare och elitåkare. :wub:

Det var goda nyheter. Har någon läst i detalj hur det gick till? Jag har svårt att förstå hur staven kan få sån kraft att den sätter sig som en pil i benet. En bil är inblandad och han väjer för den, men sen då?

Link to comment
Share on other sites

Det var goda nyheter. Har någon läst i detalj hur det gick till? Jag har svårt att förstå hur staven kan få sån kraft att den sätter sig som en pil i benet. En bil är inblandad och han väjer för den, men sen då?

  Jag har inte sett någon detaljerad beskrivning som är mer precis än denna t.ex: https://www.dn.se/sport/femling-fick-stav-genom-benet/Helt klart är dock att han fick väja för bil och hamnade i diket. En Pers(s)onlig fundering:Alldeles i början när rullskidåkning kom åkte man med vanliga stavar med trugor. Om man fortsatt med detta hade ju åtminstone detta inte kunnat inträffa i samma omfattning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett någon detaljerad beskrivning som är mer precis än denna t.ex: https://www.dn.se/sport/femling-fick-stav-genom-benet/Helt klart är dock att han fick väja för bil och hamnade i diket. En Pers(s)onlig fundering:Alldeles i början när rullskidåkning kom åkte man med vanliga stavar med trugor. Om man fortsatt med detta hade ju åtminstone detta inte kunnat inträffa i samma omfattning.

Det gör mig inte klokare. Han hoppar i panik ner i ett dike. Fine. Men hur i allsin dar får staven en sån kraft att den likt en projektil sätter rakt igenom benet? Har nån sett Bryntessons galna upptåg på youtube där han kastar sig och låtsas ramlar och halvt slår ihjäl sig? Finns ju inte en chans att en stav skulle sätta sig i benet där. Blåmärken OK! Nä, det är nåt lurt här.

Link to comment
Share on other sites

Det gör mig inte klokare. Han hoppar i panik ner i ett dike. Fine. Men hur i allsin dar får staven en sån kraft att den likt en projektil sätter rakt igenom benet? Har nån sett Bryntessons galna upptåg på youtube där han kastar sig och låtsas ramlar och halvt slår ihjäl sig? Finns ju inte en chans att en stav skulle sätta sig i benet där. Blåmärken OK! Nä, det är nåt lurt här.

Håller med, jag förstår heller inte HUR detta är möjligt. Och det ser ju ut som att staven gåt så rakt igenom benet att de fått kapa den på båda sidor till ambulansfärden

Link to comment
Share on other sites

Spetsen på en snötruga slits ju ner otroligt snabbt på asfalt.

Han hade väl klarat sig bättre undan med en Lekitruga tror jag. Dom har ju en liten krans på sina rulltrugor. Skidskyttar som ju brukar vara Lekifantaster... Hoppas han repar sig snabbt! Går nog knappt föreställa sig hur ont det där gjorde :(

Jag har inte sett någon detaljerad beskrivning som är mer precis än denna t.ex: https://www.dn.se/sport/femling-fick-stav-genom-benet/Helt klart är dock att han fick väja för bil och hamnade i diket. En Pers(s)onlig fundering:Alldeles i början när rullskidåkning kom åkte man med vanliga stavar med trugor. Om man fortsatt med detta hade ju åtminstone detta inte kunnat inträffa i samma omfattning.

Link to comment
Share on other sites

Jag klickade in mig på DN-sidan och blev väl inte mycket klokare av vad som stod där. Dock var det mycket störande att det fanns ett färdigt erbjudande om prenumeration med alla mina uppgifter hämtade från Klarna. Skall man inte kunna handla på nätet utan att mina adressuppgifter lämnas ut till diverse intressenter. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Jag klickade in mig på DN-sidan och blev väl inte mycket klokare av vad som stod där. Dock var det mycket störande att det fanns ett färdigt erbjudande om prenumeration med alla mina uppgifter hämtade från Klarna. Skall man inte kunna handla på nätet utan att mina adressuppgifter lämnas ut till diverse intressenter. :angry:

Vad är Klarna ?

Link to comment
Share on other sites

Jag klickade in mig på DN-sidan och blev väl inte mycket klokare av vad som stod där. Dock var det mycket störande att det fanns ett färdigt erbjudande om prenumeration med alla mina uppgifter hämtade från Klarna. Skall man inte kunna handla på nätet utan att mina adressuppgifter lämnas ut till diverse intressenter. :angry:

Är nog inte Klarna som har lämnat vidare några uppgifter. Kan tänka mig att det var Klarna som var betaltjänsten även hos DN. (Tyckte jag såg det själv, när exakt samma scenario uppstod för mig)

Till dem har du ju som det verkar redan lämnat dina uppgifter. Sedan kvittar det vilken av Klarnas uppdragsgivares sidor du surfar på, det är ändå mot Klarna och deras register betalningen görs.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Som rullskid- och inlinesåkare går mina rundor till stor del på cykelbanor. Bortsett från de trafikanter och gående finns det andra riskmoment. Jag tycker att man är dålig på att städa upp efter sig, när man röjt nedfallna träd eller gjort arbeten på banorna. Ofta ligger stenar och grenar kvar efter utfört arbete till besvär för oss rullare, därtill kommer de nedblåsta grenarna efter de två sista åskvädren.

I det här sammanhanget måste jag berätta om en märklig händelse, som indikerar att man skall vara försiktig att passera under stora ekar. Vid sista åskvädret stod jag och tittade ut och plötsligt brakade en jättestor gren ner från en stor ek. Det visade sig att den hade enormt mycket ekollon, årets väder har tydligen varit gynnsamt, och i kombination med vattnet från regnet gav fästet vika.Turligt nog var det kl 3 på natten och ingen människa fanns i närheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...