Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Mia Malmlf har skapat Vasaloppets konstverk 2019

Sdergrenbacken krs som planerat

Outdoorexperten och Skistart gr samman

Maria Rydqvist fr nya utmaningar p Idre Fjll

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Klarälvsloppet 2018 (23/9)

• Vänligen logga in för att kunna svara
71 svar till detta ämne

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 294 inlägg

Blev literörigt en bit i i loppet när vår jätteklunga kom ifatt klungor med lånehjul som startat fem minuter före, när några av dessa klart svagare då kanske ville in i ledet osv vilket skapade luckor och banvallen är inte jättebred. Förstår inte riktigt varför det var fem minuters glapp från elitledet till oss.

Skulle bli pinsamt om en amatör som du själv skulle få rygg på en slööppnande förstaklunga och sen få bästa tid i mål efter att ha orkat bita dig fast längst bak hela vägen in ;)

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 421 inlägg

Det var mycket tuffare seedning i år.
Vinnartiden i år var 4 minuter långsammare men för att seeda in sig till tex Led 2 - 4 måste man vara 22 minuter snabbare än förra året och 17 minuter snabbare för led 1.

Seedning Vasaloppet Led 1 Led 2 Led 3 Led 4
Klarälvsloppet 2017 (vinnartid 3:18) +37min +52min +67min +82min
Klarälvsloppet 2018 (vinnartid 3:22) +20min +30min +45min +60min

Det blev inte riktigt rätt va?! Fast jag förstår vad du menar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 183 inlägg

Det var mycket tuffare seedning i år. 
Vinnartiden i år var 4 minuter långsammare men för att seeda in sig till tex Led 2 - 4 måste man vara 22 minuter snabbare än förra året och 17 minuter snabbare för led 1.

Seedning Vasaloppet                            Led 1      Led 2      Led 3      Led 4
Klarälvsloppet 2017  (vinnartid 3:18)      +37min   +52min   +67min   +82min
Klarälvsloppet 2018  (vinnartid 3:22)      +20min   +30min   +45min   +60min

Vad menar du med förra året? Det var ju inte seedningsgrundande förra året, så vad jämför du med?

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 87 inlägg

Vad menar du med förra året? Det var ju inte seedningsgrundande förra året, så vad jämför du med?

Det var konstigt.

Jag har den här tabellen från förra året som jag jämför mot

Får inte bilden att fungera, lade upp PDF på Dropbox istället.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 970 inlägg
De seedade loppet först men tog sedan bort den. Så det finns olika tabeller med och utan.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 783 inlägg
På träning slipar jag spetsarna efter varje pass och inget är så långt som det här loppet. Hur gjorde ni? Slipade, bytte spetsar eller körde till målet (om nu inte någon spets gick av... då byter eller bryter man såklart).

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 454 inlägg

På träning slipar jag spetsarna efter varje pass och inget är så långt som det här loppet. Hur gjorde ni? Slipade, bytte spetsar eller körde till målet (om nu inte någon spets gick av... då byter eller bryter man såklart).

Det där är nog högst individuellt. Jag är inte särskilt petig med välslipade spetsar, det kan absolut gå 20 mil mellan slipningar om jag är lite lat. Jag skulle inte lägga tid på omslipning under ett lopp. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 294 inlägg
Skåningen plockade med sig en fil, men vet inte om den användes?

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 977 inlägg

Skulle bli pinsamt om en amatör som du själv skulle få rygg på en slööppnande förstaklunga och sen få bästa tid i mål efter att ha orkat bita dig fast längst bak hela vägen in ;)

Precis, ett plausibelt scenario....:)

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 355 inlägg

Precis, ett plausibelt scenario.... :)

Tja, med dina hjul så!

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 977 inlägg

Tja, med dina hjul så!

Finns tillgängligt i handeln för alla..., Maxi 100+ och jag testade rull mot varanda innan Klarälv, jag rullade bäst även när Maxi hade mina och jag hans.., gäller att stå rakt så kullager ej kommer under press. Sedan allt annat jag gjort som Maxi ej gjort är ju av underordnad betydelse uppenbarligen, keramiska osv.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 058 inlägg

he, se;

sedan precis som med glidskidor är kanske inte rullrull och glidglid lika intressant som stakrull och stakglid;

alltså rullet resp glidet när man stakar torde vara det som är intressant, iaf så länge inte tävlingen går konstant i 5%+   nedförsbacke.

Det rullet - glidet är ju betydligt svårare mäta.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar