Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpa grejer eller träna?


Mack

Recommended Posts

Tänkte lyssna lite med er som har lite erfarenhet på det här med rullskidor. 

Jag är helt ny på det här området, så även längdskidor... Har som många andra tänkt åka Vasaloppet, men även upptäckt att det är en ganska skön träningsform och har för avsikt att detta ska få en fortsättning även efter 3 mars.

Jag har ett par gamla Pro-ski som säkert är 20 år gamla som jag rullat lite på och det funkar, men de går sjukt trögt. Provkörde ett par Swenor fibreglass (2:or) som jag lånade av en kompis och det var ju sjukt stor skillnad i rull. 

Jag har provat köra lite längre pass på mina skidor, ca 2 mil, men då jag inte är så "skidtränad" så har jag fått känningar i ryggen och tvingats vila ibland ett par veckor innan det blivit bra. Behöver staka även då det är svagt utför för att inte stanna.

 

Nu till frågan!

Tänkte att jag kanske skulle införskaffa ett par Swenor fibreglass 2:or för att kunna få en lite "behagligare" resa om man ger sig ut på längre pass. Jag tänker att jag behöver vänja kroppen med långpass också? (längre pass är ju roligare då möjligheten att åka olika vägar blir större) Då skulle jag kunna använda mina gamla skidor till intervaller eller högintensiva pass. (om jag nu någonsin ställer mig på dem igen?) :-)

Är ni med på hur jag tänker? Tänker jag rätt eller är det bara att träna hårdare så jag orkar staka med mina gamla? 

 

Link to comment
Share on other sites

Tänkte lyssna lite med er som har lite erfarenhet på det här med rullskidor. 

Jag är helt ny på det här området, så även längdskidor... Har som många andra tänkt åka Vasaloppet, men även upptäckt att det är en ganska skön träningsform och har för avsikt att detta ska få en fortsättning även efter 3 mars.

Jag har ett par gamla Pro-ski som säkert är 20 år gamla som jag rullat lite på och det funkar, men de går sjukt trögt. Provkörde ett par Swenor fibreglass (2:or) som jag lånade av en kompis och det var ju sjukt stor skillnad i rull. 

Jag har provat köra lite längre pass på mina skidor, ca 2 mil, men då jag inte är så "skidtränad" så har jag fått känningar i ryggen och tvingats vila ibland ett par veckor innan det blivit bra. Behöver staka även då det är svagt utför för att inte stanna.

 

Nu till frågan!

Tänkte att jag kanske skulle införskaffa ett par Swenor fibreglass 2:or för att kunna få en lite "behagligare" resa om man ger sig ut på längre pass. Jag tänker att jag behöver vänja kroppen med långpass också? (längre pass är ju roligare då möjligheten att åka olika vägar blir större) Då skulle jag kunna använda mina gamla skidor till intervaller eller högintensiva pass. (om jag nu någonsin ställer mig på dem igen?) :-)

Är ni med på hur jag tänker? Tänker jag rätt eller är det bara att träna hårdare så jag orkar staka med mina gamla? 

Jag tycker att det är klokt att införskaffa ett par nya tvåor. Det viktigaste för dig är som du säger att kanske vara ute på längre pass, och då kanske 2:or är bättre för dig som nybörjare. En anledning till att åka på lättare motstånd är att det kanske blir lite "roligare" då man vet att hela dagen inte är förstörd bara för att man åkt 4,5 mil och är helt slut i bålen för att man åkte på extra tröga hjul.

Link to comment
Share on other sites

Får du känningar i ryggen av Pro-Ski är det förstås bättre att köpa nya mer lättrullade. Då orkar du träna mer. Men samtidigt så testa dina Pro-Ski ibland då och då. Bra att träna på trögare också för swenor 2or rullar snabbare än de flesta fören på vintern.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag har ju egentligen redan bestämt mig för att köpa nya skidor... träningsmotivation. Men allltid kul att höra hur andra resonerar.

 

Angående stålsicklingstråden så kommer jag garanterat läsa igenom den sen, jag har en förmåga att snöa in på detaljer.

men just nu är det sommar och rullskidor, finns en del att läsa om det också...

Link to comment
Share on other sites

Klokt val att välja gummihjul framför rosa, vilket du kommer att bli varse när tempen sjunker ner under 10 grader. Men du skall väl inte bara åka rullskidor utan idka andra träningsformer också ?

Det blir gummihjul, ska åka och shoppa ett par ikväll.  :) Jo det blir en del annat också, jag håller igång med löpning och även lite styrkepass på hemmaplan. Just nu är det ju extra roligt med rullskidor, nyhetens behag plus att det inte tar emot speciellt mycket att ge sig ut i solen och staka en stund. Kommer nog inte kännas lika inspirerande en mörk, regnig höstdag... Det är då man stannar inne, läser forum och putsar på materialet.  :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir gummihjul, ska åka och shoppa ett par ikväll.  :) Jo det blir en del annat också, jag håller igång med löpning och även lite styrkepass på hemmaplan. Just nu är det ju extra roligt med rullskidor, nyhetens behag plus att det inte tar emot speciellt mycket att ge sig ut i solen och staka en stund. Kommer nog inte kännas lika inspirerande en mörk, regnig höstdag... Det är då man stannar inne, läser forum och putsar på materialet.  :)

Det håller jag inte med om, ty "grispass" är nyttiga för psyket och bra att plocka fram i slutet av vasaloppet; "klarade jag svinpassen skall jag väl klara det här också !" :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Såklart att det ska tränas även de ruskiga höstdagarna. Skulle man bara träna när solen skiner så blir det inte många mil körda. Det är ju när solen skiner man ska ha tränat innan så man orkar lyfta huvudet och njuta av vädret också....Eller slå PB.  :)

Link to comment
Share on other sites

Mack: "Jag har provat köra lite längre pass på mina skidor, ca 2 mil, men då jag inte är så "skidtränad" så har jag fått känningar i ryggen och tvingats vila ibland ett par veckor innan det blivit bra".

 

Om det tar några veckor att fixa känningar i ryggen tänker jag att det är annat än bara svaga muskler som får jobba för mycket. Ett teknikfel som, enligt min erfarenhet, skadar ryggen är att svanka innan stavtaget. Andra på forumet kan kanske komma på fler teknikfel som sabbar ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...