Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppseedning i rullskidlopp


oxberg

Recommended Posts

Seedningen i rullskidlopp är ett stort skämt i mitt tycke. Jag har inte en chans att seeda upp mig. Samtidigt gör vasaloppet allt fler rullskidlopp seedningsgrundande.

 

Hur tänker dom? Alla inser snabbt att det inte spelar nån roll vilket rullskidlopp man väljer eftersom seedningen till vasaloppet konsekvent är 1-2 led högre än på vintern.

 

Nån insiktsfull som kan förklara hur de resonerar?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har aldrig stött på någon som fått bättre seedning på rull än på snö. Jag håller med om att det rimligaste vore att försöka hitta en så korrekt nivå som möjligt eller lägga ned seedning på rull. I dagsläget upplever jag det som att du måste överprestera något djävulskt för att pricka ditt eget startled. 

Link to comment
Share on other sites

 I dagsläget upplever jag det som att du måste överprestera något djävulskt för att pricka ditt eget startled. 

 

Kunde absolut inte sagt det bättre själv, word på den :-)

 

Hand upp den som lyckats att rent av seeda upp sig på rullskidor, vore intressant att ta del utav...

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig stött på någon som fått bättre seedning på rull än på snö. Jag håller med om att det rimligaste vore att försöka hitta en så korrekt nivå som möjligt eller lägga ned seedning på rull. I dagsläget upplever jag det som att du måste överprestera något djävulskt för att pricka ditt eget startled.

Eftersom man inte kan förlora sin plats i startledet pga en en dålig seedning, är det väl ändå bättre att möjligheten finns att seeda sig på rullskidor, än att ta bort möjligheten helt, även om det är tuffare.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Eftersom man inte kan förlora sin plats i startledet pga en en dålig seedning, är det väl ändå bättre att möjligheten finns att seeda sig på rullskidor, än att ta bort möjligheten helt, även om det är tuffare.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Mitt resonemang var att det borde finnas en vilja att seedningen ska vara så korrekt som möjligt. Allt annat är märkligt. Tanken med seedningen är ju att åkarna ska hamna i rätt led och göra loppet så rättvist och njutbart som möjligt för åkarna. 

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ett rimligt resonemang. Jag undrar om det är så att vasaloppet är rädd att rullskidloppen ska konkurrera med skidloppen om deltagande om man får rätt seedning redan på sommaren? Dvs att man hoppar över nåt vinterlopp om det redan är klart.

 

Fast då faller man på eget grepp eftersom man inte kommer ge nån extra draghjälp till rullskidloppen när folk fattar att det är meningslöst att försöka seeda upp sig på sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med en uppseedad kille i målgångsbussen, på Vasaloppet, för några år sedan, vi kom i mål ungefär likvärdigt.
Han hade seedat sig på alliansloppet och var överlycklig över sin placering i 5:an från AL, kom in på seedning till 6:an på VL resultatet.
Så kanske det blivit hårdare?
Själv är jag bättre tränad än någonsin i Augusti men ändå betydligt sämre skidtränad än i slutet av Februari.

Så jag är nyfiken på mitt resultat i nästa tävling men förväntar mig inte 4:an i seedning...

Link to comment
Share on other sites

Kunde absolut inte sagt det bättre själv, word på den :-)

 

Hand upp den som lyckats att rent av seeda upp sig på rullskidor, vore intressant att ta del utav...

Flera i min egen klubb gjorde det i lördags.

Jag har själv gjort det tidigare år.

Sen blir jag dock alltid säga att seedning är ett bra kvitto på var man står. Det är ju 1-2 veckor innan som ett seedningslopp är som mest verklig, det är ju då formen skall vara där.

Link to comment
Share on other sites

Nog verkar det tufft med rullskidor men rullet är ju mer likvärdigt än på vintern... så visst borde det vara enklare att vara nära de duktigare?

I min fantasi så är glidet betydligt bättre i elitledet än mina skidor... kanske fel...

 

Nu är rullskidor ingen egen gren för mig utan mer förberedelse inför vintersäsongen och därmed så är jag inte toppad eller bryr mig så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med en uppseedad kille i målgångsbussen, på Vasaloppet, för några år sedan, vi kom i mål ungefär likvärdigt.

Han hade seedat sig på alliansloppet och var överlycklig över sin placering i 5:an från AL, kom in på seedning till 6:an på VL resultatet.

Så kanske det blivit hårdare?

Själv är jag bättre tränad än någonsin i Augusti men ändå betydligt sämre skidtränad än i slutet av Februari.

 

Så jag är nyfiken på mitt resultat i nästa tävling men förväntar mig inte 4:an i seedning...

År 2013 drogs gränsen för att seeda in sig i led 3 vid 2 tim och 18 minuter. Så visst har dem snävat åt spannet! 

Link to comment
Share on other sites

På vinterlopp är det oftast 10min intervall på seedningen redan från Led1. På rullskidlopp är det 5min intervall från Led1 ner till Led 4-5 för att sedan övergå till 10min. Kan ju vara en orsak till att det är tuffare att seeda upp sig på rullskidor.....

Det betyder att en led 3 åkare tappar minst ett led. En led 5 åkare tappar minst 2 led på sommmarseedning.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det jag sysslar med är stört, men jag kunde inte låta bli. Här kommer översättningstabellen mellan sommar och vinter, så kan ni räkna ut er verkliga seedning  :ph34r: 

 

http://forumbilder.se/H7R69/seedning.jpg

Mest intressant är hur möjligheterna att seeda upp sig är i de bakre leden. Varför står det två tidsangivelser i 1-7 och tre i 8 och 9 ?

För en förstagångsåkare kan det vara av intresse att försöka seeda upp sig i AL ett eller två led, ifall det skulle "skita sig" i

vinterns seedningslopp tex kan man bli sjuk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...