Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klarlvsloppet live p Lngd.se

Nordstrm hemmafavorit p Vlarullen

Lina Korsgren och Ramudden bildar lngloppsteam

Hst och Slind totalvinnare av Guide World Classic Tour

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Skidpremiär Idre Fjäll Skistart 2018
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppseedning i rullskidlopp

• Vänligen logga in för att kunna svara
55 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg
Första klungan har oftast sämre glid på vintern med lite snö i spåren så då är det är lättare att vara nära täten.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 814 inlägg

Jag pratade med en uppseedad kille i målgångsbussen, på Vasaloppet, för några år sedan, vi kom i mål ungefär likvärdigt.
Han hade seedat sig på alliansloppet och var överlycklig över sin placering i 5:an från AL, kom in på seedning till 6:an på VL resultatet.
Så kanske det blivit hårdare?
Själv är jag bättre tränad än någonsin i Augusti men ändå betydligt sämre skidtränad än i slutet av Februari.

Så jag är nyfiken på mitt resultat i nästa tävling men förväntar mig inte 4:an i seedning...

År 2013 drogs gränsen för att seeda in sig i led 3 vid 2 tim och 18 minuter. Så visst har dem snävat åt spannet! 

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg

På vinterlopp är det oftast 10min intervall på seedningen redan från Led1. På rullskidlopp är det 5min intervall från Led1 ner till Led 4-5 för att sedan övergå till 10min. Kan ju vara en orsak till att det är tuffare att seeda upp sig på rullskidor.....

Det betyder att en led 3 åkare tappar minst ett led. En led 5 åkare tappar minst 2 led på sommmarseedning.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg

Jag vet att det jag sysslar med är stört, men jag kunde inte låta bli. Här kommer översättningstabellen mellan sommar och vinter, så kan ni räkna ut er verkliga seedning  :ph34r: 

seedning.jpg

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 565 inlägg

Jag vet att det jag sysslar med är stört, men jag kunde inte låta bli. Här kommer översättningstabellen mellan sommar och vinter, så kan ni räkna ut er verkliga seedning  :ph34r: 

seedning.jpg

Mest intressant är hur möjligheterna att seeda upp sig är i de bakre leden. Varför står det två tidsangivelser i 1-7 och tre i 8 och 9 ?

För en förstagångsåkare kan det vara av intresse att försöka seeda upp sig i AL ett eller två led, ifall det skulle "skita sig" i

vinterns seedningslopp tex kan man bli sjuk.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg
I led 8 och bakåt i rullseedningen är det 15 min mellan gränserna istället för 10. Fast tabellen stämmer inte alltid. Ibland är det fler led med 5 min intervaller på rull-lopp.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg
Värt att notera är att en duktig led 2 åkare på väg mot led 1 har samma förutsättningar att seeda upp sig sommar som vinter. För alla andra blir sommarseedningen orättvis.

zäta

zäta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

?

På vinterlopp är det oftast 10min intervall på seedningen redan från Led1. På rullskidlopp är det 5min intervall från Led1 ner till Led 4-5 för att sedan övergå till 10min. Kan ju vara en orsak till att det är tuffare att seeda upp sig på rullskidor.....

Man också notera att intervallerna för rullskidsseedningen förra åter var samma för alla lopp (förrutom Klarälvsloppet) oavsett om loppet är 40km eller 52km.  Rimligt?

Jag tycker ändå det är kul att det finns en teoretisk möjlighet att seeda upp sig.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg
Falsk marknadsföring när rulloppen basunerar ut att de är seednngsgrundande för vasaloppet. De borde enligt konsumentköplagen lägga till en finstilt text längst ned på sidan:

*) fast det är ingen riktig seedning utan en slentrianseedning eftersom vasaloppet inte orkar bedömma varje lopp. Istället har de snävat åt gränserna så du garanterat hamnar för långt ned i startleden. Vi tar inget ansvar för den besvikelse vi framkallar hos dödströtta rullskidåkare, eller psykosomatiskt framkallade hjärtattacker.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 753 inlägg
Oxberg, vad var din förväntade seedning och hur mycket missade du den?
Är det många tror ni som räknar med rullskidsseedning eller är det mest bara ett alternativ av flera?

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg
Jag missade med ungefär ett led som vanligt på rullskidlopp. För ett par år sen hade jag ambitionen att försöka förbättra min seedning via rullskidlopp när jag tyckt att jag förbättrat mig, men det lyckades aldrig. Nu har det blivit väldigt tydligt att det är lönlöst så fortsättningsvis ska jag bara jämföra med mina tidigare resultat som en formtest inför vintern.

Det är lika bra träning och kul att tävla på rullskidor utan en missvisande vasaloppseedning.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 565 inlägg

Så du menar att det inte är lönt ens för en förstagångsåkare att försöka seeda upp sig i AL ? Men det är ju inte det enda rullskidlopp som har seedning till VL, idag tex har SM-avslutningen gått i Nybro som seedningslopp. Man kanske skall välja ett annat lopp än AL för att öka chanserna till uppseedning ?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 753 inlägg
Står du i led 10 som förstagångsåkare så lär du ha god chans att seeda upp dig men har du ett VL resultat från formtoppad VL så kanske det är svårt att seeda sig. Om nu tidsgränserna är enbart fem minuter helt avrundat så är det tightare än på vintern.
Jag tvivlar på att Nybro blir enklare även om solen sken idag.

PumpenDanne

PumpenDanne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 172 inlägg

Så du menar att det inte är lönt ens för en förstagångsåkare att försöka seeda upp sig i AL ? Men det är ju inte det enda rullskidlopp som har seedning till VL, idag tex har SM-avslutningen gått i Nybro som seedningslopp. Man kanske skall välja ett annat lopp än AL för att öka chanserna till uppseedning ?

Jag tror inte de andra loppen är lättare att seeda upp sig i jämfört med AL. Man ska även komma ihåg att på AL har Eliten låneskidor som rullar trögre än icke lånade skidor. Med andra ord så här Eliten snabbare skidor på de andra seedningsloppen. Detta tordes ju göra det än svårare för motionärer att knapra in tid på Eliten tänker jag...

VL2015: 8.31 Plac. 6548 - VL2016: 6.04 Plac. 3059 - VL2017: 5.13 Plac. 1067 - VL2018: 5.33 Plac. 824 - VL2019: Sub 500

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 184 inlägg

Jag tror inte de andra loppen är lättare att seeda upp sig i jämfört med AL. Man ska även komma ihåg att på AL har Eliten låneskidor som rullar trögre än icke lånade skidor. Med andra ord så här Eliten snabbare skidor på de andra seedningsloppen. Detta tordes ju göra det än svårare för motionärer att knapra in tid på Eliten tänker jag...

Man har ju förstått att låneskidorna gått trögt en del år tidigare, men både jag och en polare rullade bredvid låneskid-åkare och verkade som de rullade helt ok nu i år... Har väl blivit lite inkörda nu efter några lopp...

Men som sagt är det nog väldigt individuellt vilka det passar med rullskidor kontra snö

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 277 inlägg

Eftersom hela långloppseliten var med och körde i en ganska stor klunga borde det jämna ut sig mot lite sämre rull på skidorna. Särskilt som de ligger i farter där fartvinden också har märkbar betydelse relativt rullmotståndet (jämfört med motionärer).

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 184 inlägg

Eftersom hela långloppseliten var med och körde i en ganska stor klunga borde det jämna ut sig mot lite sämre rull på skidorna. Särskilt som de ligger i farter där fartvinden också har märkbar betydelse relativt rullmotståndet (jämfört med motionärer).

Precis! DESSUTOM just i år konstaterade iaf polaren och jag att vi inte hade så mycket bättre rull än låneskidorna. Som väl gått några lopp nu...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 565 inlägg

Spelar "rullskidföret" dvs temperatur och regnvåta banor någon roll för om det är lättare eller svårare att seeda upp sig eller är det som han som sket ner sig när han cyklade "det jämnar ut sig" ?

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg
Nu är det hjul igen sa hen som ramlade i tätklungan. Det löser sig sa hen som sket i swimrun dräkten.

Ser ut som vasaloppet i praktiken tog bort möjligheten att seeda sig till rätt led 2014. Då är det HELT oförklarligt varför de nu gör fler rullskidlopp seedningsgrundande. Det är ju parodi på högsta nivå.

Så här reagerade forumiterna vid den första parodi-seedningen på hjul 2014. Fast då var dom riktigt bjussiga med 6 min intervaller..

http://www.skidforum...pet#entry145316

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 162 inlägg
Bara för att några av er inte lyckas seeda er på rullskidor är det väl ingen parodi?
Finns många som seedar sig på rullskidor.
Sen går ju inte Skigo låneskidor sakta. Det är ju en av dom hjul som räknas som snabba och som är bra val brännan tävlar. Sen var det inte några inrullade skidor dom åkte på. Helt nya skidor i år.

Eftersom det finns många som lyckas seeda upp sig är det kanon tycker jag.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar