Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppseedning i rullskidlopp


oxberg

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

?

På vinterlopp är det oftast 10min intervall på seedningen redan från Led1. På rullskidlopp är det 5min intervall från Led1 ner till Led 4-5 för att sedan övergå till 10min. Kan ju vara en orsak till att det är tuffare att seeda upp sig på rullskidor.....

 

Man också notera att intervallerna för rullskidsseedningen förra åter var samma för alla lopp (förrutom Klarälvsloppet) oavsett om loppet är 40km eller 52km.  Rimligt?

 

Jag tycker ändå det är kul att det finns en teoretisk möjlighet att seeda upp sig.

Link to comment
Share on other sites

Falsk marknadsföring när rulloppen basunerar ut att de är seednngsgrundande för vasaloppet. De borde enligt konsumentköplagen lägga till en finstilt text längst ned på sidan:

 

*) fast det är ingen riktig seedning utan en slentrianseedning eftersom vasaloppet inte orkar bedömma varje lopp. Istället har de snävat åt gränserna så du garanterat hamnar för långt ned i startleden. Vi tar inget ansvar för den besvikelse vi framkallar hos dödströtta rullskidåkare, eller psykosomatiskt framkallade hjärtattacker.

Link to comment
Share on other sites

Jag missade med ungefär ett led som vanligt på rullskidlopp. För ett par år sen hade jag ambitionen att försöka förbättra min seedning via rullskidlopp när jag tyckt att jag förbättrat mig, men det lyckades aldrig. Nu har det blivit väldigt tydligt att det är lönlöst så fortsättningsvis ska jag bara jämföra med mina tidigare resultat som en formtest inför vintern.

 

Det är lika bra träning och kul att tävla på rullskidor utan en missvisande vasaloppseedning.

Link to comment
Share on other sites

Så du menar att det inte är lönt ens för en förstagångsåkare att försöka seeda upp sig i AL ? Men det är ju inte det enda rullskidlopp som har seedning till VL, idag tex har SM-avslutningen gått i Nybro som seedningslopp. Man kanske skall välja ett annat lopp än AL för att öka chanserna till uppseedning ?

Link to comment
Share on other sites

Står du i led 10 som förstagångsåkare så lär du ha god chans att seeda upp dig men har du ett VL resultat från formtoppad VL så kanske det är svårt att seeda sig. Om nu tidsgränserna är enbart fem minuter helt avrundat så är det tightare än på vintern.

Jag tvivlar på att Nybro blir enklare även om solen sken idag.

Link to comment
Share on other sites

Så du menar att det inte är lönt ens för en förstagångsåkare att försöka seeda upp sig i AL ? Men det är ju inte det enda rullskidlopp som har seedning till VL, idag tex har SM-avslutningen gått i Nybro som seedningslopp. Man kanske skall välja ett annat lopp än AL för att öka chanserna till uppseedning ?

Jag tror inte de andra loppen är lättare att seeda upp sig i jämfört med AL. Man ska även komma ihåg att på AL har Eliten låneskidor som rullar trögre än icke lånade skidor. Med andra ord så här Eliten snabbare skidor på de andra seedningsloppen. Detta tordes ju göra det än svårare för motionärer att knapra in tid på Eliten tänker jag...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte de andra loppen är lättare att seeda upp sig i jämfört med AL. Man ska även komma ihåg att på AL har Eliten låneskidor som rullar trögre än icke lånade skidor. Med andra ord så här Eliten snabbare skidor på de andra seedningsloppen. Detta tordes ju göra det än svårare för motionärer att knapra in tid på Eliten tänker jag...

Man har ju förstått att låneskidorna gått trögt en del år tidigare, men både jag och en polare rullade bredvid låneskid-åkare och verkade som de rullade helt ok nu i år... Har väl blivit lite inkörda nu efter några lopp...

 

Men som sagt är det nog väldigt individuellt vilka det passar med rullskidor kontra snö

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte de andra loppen är lättare att seeda upp sig i jämfört med AL. Man ska även komma ihåg att på AL har Eliten låneskidor som rullar trögre än icke lånade skidor. Med andra ord så här Eliten snabbare skidor på de andra seedningsloppen. Detta tordes ju göra det än svårare för motionärer att knapra in tid på Eliten tänker jag...

Eftersom hela långloppseliten var med och körde i en ganska stor klunga borde det jämna ut sig mot lite sämre rull på skidorna. Särskilt som de ligger i farter där fartvinden också har märkbar betydelse relativt rullmotståndet (jämfört med motionärer).

Link to comment
Share on other sites

Eftersom hela långloppseliten var med och körde i en ganska stor klunga borde det jämna ut sig mot lite sämre rull på skidorna. Särskilt som de ligger i farter där fartvinden också har märkbar betydelse relativt rullmotståndet (jämfört med motionärer).

Precis! DESSUTOM just i år konstaterade iaf polaren och jag att vi inte hade så mycket bättre rull än låneskidorna. Som väl gått några lopp nu...

Link to comment
Share on other sites

Nu är det hjul igen sa hen som ramlade i tätklungan. Det löser sig sa hen som sket i swimrun dräkten.

 

Ser ut som vasaloppet i praktiken tog bort möjligheten att seeda sig till rätt led 2014. Då är det HELT oförklarligt varför de nu gör fler rullskidlopp seedningsgrundande. Det är ju parodi på högsta nivå.

 

Så här reagerade forumiterna vid den första parodi-seedningen på hjul 2014. Fast då var dom riktigt bjussiga med 6 min intervaller..

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/10408-seedningstider-alliansloppet/?hl=%2Bseedning+%2Balliansloppet&do=findComment&comment=145316

Link to comment
Share on other sites

Bara för att några av er inte lyckas seeda er på rullskidor är det väl ingen parodi?

Finns många som seedar sig på rullskidor.

Sen går ju inte Skigo låneskidor sakta. Det är ju en av dom hjul som räknas som snabba och som är bra val brännan tävlar. Sen var det inte några inrullade skidor dom åkte på. Helt nya skidor i år.

 

Eftersom det finns många som lyckas seeda upp sig är det kanon tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Det vore kul med ett exempel på någon som överpresterat på något rullskidlopp jämfört med skidlopp. Jag har inte stött på någon, och jag har dessutom slösurfat en del ikväll på skidresultat.se

Jag är väl skolexemplet på rullskidsåkare isåfall. Har aldrig fått bätte än led 9 på snö medan jag båda gångerna på Alliansloppet fick led 8. Hade dessutom fått led 7 senast om det inte var för att vi som åkte i regn fick samma kvalgränsen som de som senare åkte i Sol.

 

Min teori är väl att längdskidor är mer materialsport, så har man oftast halvtaskiga skidor på snö har man lättare att prestera på rullskidor.

 

På skidresultat år jag Johan Persson IK Stern

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Alliansloppet, mitt första rullskidslopp.

 

För några år sedan var jag i 5an på VL, sedan inte tränat så mycket.

I början av sommaren, började jag rulla på och seedade precis in till 7an.

 

Känns nog ganska rätt.

 

Men det jag märkte mest var att det var typ endast 15 personer bakom mig => Det är inte många åkare på lopp som dessa som har nivån  led 7 och högre. I princip bara bättre åkare en mig som deltar.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Alliansloppet, mitt första rullskidslopp.

 

För några år sedan var jag i 5an på VL, sedan inte tränat så mycket.

I början av sommaren, började jag rulla på och seedade precis in till 7an.

 

Känns nog ganska rätt.

 

Men det jag märkte mest var att det var typ endast 15 personer bakom mig => Det är inte många åkare på lopp som dessa som har nivån  led 7 och högre. I princip bara bättre åkare en mig som deltar.

Hur kunde du seeda upp dig till 7:an om du bara hade 15 åkare bakom dig - då kan det ju inte vara svårt att seeda upp sig. ! :o

Link to comment
Share on other sites

Bara för att några av er inte lyckas seeda er på rullskidor är det väl ingen parodi?

Finns många som seedar sig på rullskidor.

Sen går ju inte Skigo låneskidor sakta. Det är ju en av dom hjul som räknas som snabba och som är bra val brännan tävlar. Sen var det inte några inrullade skidor dom åkte på. Helt nya skidor i år.

Eftersom det finns många som lyckas seeda upp sig är det kanon tycker jag.

Fast det du säger stämmer inte. Jag har kollat säkert 2-300 resultat mot vasaloppsresultat och KONSEKVENT får alla 1-2 led för låg seedning. Det finns naturligtvis undantag. Till exempel har jag hittat två duktiga led2 åkare (en från ski team skåne som tappade sin led1 placering i vintras) som seedat upp sig till led1. Det stämmer med tabellen att de enda som inte missgynnas är duktiga led2 åkare. Sen har jag hittat en led5 åkare som körde nybro rullen på ca 1.50 dvs 16 min från eliten vilket är sjuuukt bra förbättring på 5 månader.

 

Slutsats: försök inte seeda er på rullskidlopp. Se det som bra träning istället!

Link to comment
Share on other sites

Hej, I tävlings klassen 48 km  

plats 427  av 444

 

Tänkte inte på motions klassen 48 km, där ser min tid ut att vara runt 137 plats av 238 stycken.

 

Jag hade BIB 606

 

Så ungefär 120 bakom mig av 680 totalt.  Trodde det är sämre än led 7

 

Av de som kom in mellan 2.35 - 2.45 (seedning led 7) finns det en kraftig överrepresentation av led 5 åkare från senaste vasaloppet. En del led 4 åkare i övre halvan och en del led 6 åkare i nedre halvan. Du kommer utan problem seeda dig till led 6 i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Tack för positivt svar.

 

Om så många från VL 5an hammade i 7an efter detta lopp håller jag med om att inte så lätt att seeda upp sig.

 

Dock för mig personligen är det inte seedningen som är det viktiga på rullskidor, det är träningen innan snön kommer.

 

Körde precis UVK rullen, får se vad som händer där.

 

Ha det bra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...