Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Märklig slitning på rullskidshjul


oddz

Recommended Posts

Hej, jag har en fundering kring slitningar på rullskidshjul som jag tänkte höra ifall någon har någon teori kring hur detta har uppkommit.

 

Se bild, så ser båda min bakhjul ut på rullskidor som jag åkt ca 70 mil på. Bakhjulen är identiskt slitna, alltså båda hjulen är slitna på högra sidan (eftersom skidan på bilden är uoo och ned). Framhjulen är inte alls lika slitna utan är mkt mer jämt slitna. Vad är det jag kan göra med min teknik som gör att gummit slits på det här sättet? b5dff7b9801c44485f6bd601b65b2475.jpg

 

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bakhjulen brukar alltid slitas mer. Byter du fot på skidorna eller kör du med samma skida på samma sida hela tiden? Om du byter så kanske du har en åkstil/fysik där din ena fot pronerar och därför ställer skidan lite på kant i åkningen? 

Link to comment
Share on other sites

Mina är också slitna men lika mycket på båda sidor. Jag brukar växla höger-vänster efter halva sträckan för att slippa slitage på bara ena sidan. Märk skidorna så håller man lättare reda på att man byter sida på dem.

Jag åker inte med skidorna horisontellt och då blir förstås hjulen mer slitna på ena sidan. Framhjulen har ju mycket lägre belastning och slits därför mindre.

 

Funkar kanske inte om man har sneda vrister eller alltid åker på lutande väg.

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma slitage men på vänster sida om hjulen. Bilvägar och inte så sällan även cykelvägar lutar ju från mitten mot kanterna för avrinningen så då blir det så om man står rakt på skidorna och åker på höger sida om vägen. Inte åker du väl på vänster sida  :)

 

Jag har satt de ospärrade hjulen bak så att jag lätt kan vända dem och få ett jämnare slitage.

Link to comment
Share on other sites

Kör spärrade hjul fram här också. Tycker dock de nya plattare däcken snabbare blir snedslitna.  Dock har det gått för långt på hjulen på bilden att köra vändtricket. Vänder man på dessa (går även med spärr men det är besvärligt) så kommer förmodligen inte skidorna gå rakt.

 

Har sett att vissa slipar sina hjul för att få dem jämnare. Har aldrig testat det själv dock.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde i flera år med Liqui Sole för att minska nedslitningen på insidorna och det hjälpte till att hålla formen. Men med tiden började högerskidan dra utåt pga att omkretsen var större på utsidan än på insidan, dock inte på vänsterskidan som inte var lika mycket snedsliten.

Att skifta skidor fungerar inte för mig, då jag har olika vinkel och tryck på mina fötter, de drar iväg okontrollerat om de är bara lite slitna.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har en fundering kring slitningar på rullskidshjul som jag tänkte höra ifall någon har någon teori kring hur detta har uppkommit.

 

Se bild, så ser båda min bakhjul ut på rullskidor som jag åkt ca 70 mil på. Bakhjulen är identiskt slitna, alltså båda hjulen är slitna på högra sidan (eftersom skidan på bilden är uoo och ned). Framhjulen är inte alls lika slitna utan är mkt mer jämt slitna. Vad är det jag kan göra med min teknik som gör att gummit slits på det här sättet? b5dff7b9801c44485f6bd601b65b2475.jpg

 

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Får precis samma slitage på mina rullskidor. De är slitna på samma sida båda två, och då funkar ju såklart inte "byta skidor efter halva passet"-tricket. Vissa står nog bara lite snett på skidorna tror jag. Vet t.e.x. att mina ben är lite olika långa. Mina framhjul är också relativt opåverkade, det är mest bakhjulen som ser ut sådär. Förklaringen att "vägen lutar" tror jag inte på, eftersom jag har kompisar som åker samma rundor men inte alls har samma typ av ojämnt slitage som jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också en tendens till sån slitning har jag sett nu. Jag har min standardrunda som jag alltid åker åt samma håll villet betyder mest vänstersvängar och tendens till slitning på vänster sida av hjulen.

Kan det vara så att du åker din runda medsols med mest högersvängar?

 

I så fall kan du ju börja köra andra varvet eller variera dina rundor lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Bakhjulen brukar alltid slitas mer. Byter du fot på skidorna eller kör du med samma skida på samma sida hela tiden? Om du byter så kanske du har en åkstil/fysik där din ena fot pronerar och därför ställer skidan lite på kant i åkningen?

Jag brukar byta fot på skidorna på halva passet. Grejen är ju dock att båda skidornas bakhjul är slitna på samma sidor.

Osäker på hur just min åkstil kan ha påverkat detta.

 

 

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har slitit på mina bakhjul rejält och tänkte byta plats på bak-och framhjul men när jag försöker göra detta så visar det sig att bakre gaffeln är för trång. Jag får inte ner hjulet pga att skyddsskivorna slår i gaffeln. Någon som har något bra råd för att avhjälpa detta? Har inte tillgång till någon avancerad utrustning, bor i lägenhet och har tummen lite till vänster om handens mitt ;)

Link to comment
Share on other sites

Är det inte en avfasning på skruvarna, som gör att man kan skruva fast muttrarna utan att skruven snurrar. När du sätter dit hjulet så har du avfasningarna åt sidorna och täckbrickorna inskjutna och då brukar hjulet nästan falla på plats av sig själv. Sen återstår att se om skidorna går rakt efter bytet, men det är en annan femma.

Link to comment
Share on other sites

Fasade axlar på bromsade hjulen... om det är Swenor i alla fall. Bak eller fram spelar väl ingen roll? Absolut tightare bak på mina rullskidor, men lyckades pressa in de bromsade fram och obromsade bak inför tävling. Ingen rullförbättring märkbar dock. Men möjligt efter att ha pressat i dem.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker sneddragning förstör det mesta nöjet med rullskidåkning, att hela tiden behöva korrigera riktningen skapar ingen harmoni i åkningen. Idealet är givetvis att man inte tänker på att man har skidorna på fötterna och de går rakt av sig själv. Då försvinner km efter km och träningspasset känns inte så långt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig Volevodin, samma känsla vid dåliga skidspår mer det bara halkar runt. När skidorna går rakt oavsett man behöver göra frånskjut eller stakar så är det betydligt trevligare.

Jag är grymt imponerad av de som lyckas köra med anklarna ihop och rullskidorna tätt ihop, ser så kontrollerat och bekvämt ut. Själv har jag säkert 10-15 cm mellan skidorna och korrigerar riktning medvetet eller omedvetet hela tiden.

Närm man blir trött och stavarna slinter är detta ren pannbensträning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...