Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Madshus Redline 2.0


Pallo357

Recommended Posts

Så här skriver Tony Pölder i sin blogg angående den aktuella skidan:

Personligen är jag långt ifrån övertygad om att det är en faktiskt skillnad i skidan vad det gäller fart och kvalitet...

 

 

Listan på vad som skiljer REDLINE 2.0 jämfört med de nuvarande Redlinemodellerna kan göras lång:
Nytt belag!
Ny form på skidan med ökad bredd under foten, höjden över mittdelen är annorlunda och tjockleken fram och bak har ökats för bättre tryckfördelning.
Unik tillverkningskonstruktion med jämna övergångar mellan tryckzonerna. 
Låg spannkurva på halvvikt men bra bärighet på full vikt…konstigt…annorlunda!
Fördelningen av trycket i tryckzonen blir riktig = snabb i framföringen och superglid!
Madshus själva kan inte förklara detta utan det är bara är så att modellen går fantastiskt bra!
Upplevelsen och farten I skidan har tagits vidare till en än högre nivå!
Försedd med Moveplatta, vilket gör att om du har MOVE SWITCH så kan bindningen flyttas I fart, Move-systemet ger åkaren möjlighet till att flytta bindningen 48mm I längdriktningen vs 21mm på dagens NISplatta. 

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte så många fabrikat kvar med Rottefella

Sen är move-skruven och skidor med movebindningen någonting som kommer denna säsong. Dom få som såldes ifjol var förhandsutgåvor, bara på beställning.

Det kommer denna säsong alltså.

Och det är sv som stora fabrikaten bara Madshus och Peltonen det fungerar på. Nya skidor alltså inte äldre. Jag har ju själv ett par sådana skidor med move-skruven, åkte hela den senaste vintern med det. Otroligt skönt att flytta bindningen medans man åker. Dom hade jag senaste vintern var Redline ITG, som kommer i butik denna vinter. Nya Redline 2.0 är ju en ”vallningsskida” med flyttbar bindning. Det var ju den som Pölsa och Slind (tror jag det var) åkte på i reistadlöpet i vintras. Skrevs en del om det då. Som flyttade fram när dom diagonalade uppför, sköt bak när dom bara stakade. En skida jag kommer tävla på i vinter.

Men det är en skida som denna vinter bara kan förbokas, men som kommer säljas nästa vinter som vanligt eller möjligt mot slutet av vintern.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men är det bara på Madshusskidor man kan sätta Move-skruven? Eller fungerar den även på nya skidor från andra märken?

För övrigt hittar jag inte Move-mekanismen lös i någon webbshop, varken din eller den i Nässjö.

Måste rätta mig själv. Idag har jag sett det senaste från Rottefella. Det kommer gångart montera move-skruven på alla skidor i vinter. Oavsett om det är gamla NIS-plattan, ingen NIS-platta, gamal som ny skida. Så det går montera på era gamla skidor helt enkelt
Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni att Move kommer kosta löst? Tror ni att FIS inför regler som gör det förbjudet på tävling i framtiden?

Vad tror ni att Move kommer kosta löst? Tror ni att FIS inför regler som gör det förbjudet på tävling i framtiden?

FIS skullenjag säga älskar det, för det är bättre för dom som gillar riktigtbklassiskt skidåkning. Mer diagonal, mindre stakning.

Pris ca 1500 kr inkl adapter och bindning. Oavsett vilken skida du har

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...