Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klarlvsloppet live p Lngd.se

Nordstrm hemmafavorit p Vlarullen

Lina Korsgren och Ramudden bildar lngloppsteam

Hst och Slind totalvinnare av Guide World Classic Tour

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Skidpremiär Idre Fjäll Skistart 2018
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Träning - hastighet

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

sacrum

sacrum

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Hej ! När jag åker rullskidor (swenor 3 hjul ) klarar jag hastighten 4,30 - 5 min/km i cirka 20 km , dubbelstakning . Kortare bit 3 - 5 km klarar jag cirka 4 min/km . Asfalten är grov .

Är detta bra eller dåligt . Är medelgod åkare på snö . Tränar ofta ensam - svårt att mäta sig med andra . Mvh

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 107 inlägg

Sånt där är väldigt svårt att jämföra. Finns en hel del som kör snabbare men det gör det även på vintern antar jag?

Varför deltar du inte i något lopp. Finns kortare distanser på de flesta lopp. Och då använder de flesta motionärer 2or.

Men klarar du med 2or att köra 10 km  på 30 minuter (i över 15 grader och torrt) är du riktigt bra. Kan inte riktigt översätta det till 3or. Någon minut långsammare (33-35 min), de brukar vara 15-30 s långsammare per km?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 753 inlägg
Jag fick höra att 20 km/h var något av en gräns för snabbare, annars inte så snabbt. Tråkigt eftersom jag ännu inte når dit på 10 km ens...

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg
Fortsätt träna på treor så kommer du bli både snabb och stark i vinter. Varva korta hårda rundor med långkok a la chicken ticka masala så kommer du åka åttor runt dom som åkt på tvåor i sommar. Det blev mycket matte där men den kan säker Lars-Erik reda ut.

sacrum

sacrum

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Till en början var det för säkerheten . Något lägre hastighet utför . Blind på ett öga ( vissa situationer svårt med hastighet och avstånd ) .Fick då ingen paus mellan stavtagen , Numer får jag paus mellan varje tag . Försöker nu öka hastighet och längd på träningspassen . Någon viktuppgång i muskelmassa har inte skett . Tro själv att bål/core och baksida lår träning blir mer viktigt för att bibehålla stabiliteten .

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 564 inlägg

4,5-5 min/km är väl en normal fart för en medelgod åkare i temp under 15 gr och 4-4,5 min/km i temp över 15 gr. Jag har dock "dackat av" rejält. Körde 11 km på drygt 55 min på regnvått underlag i 15 gr. I början rullade det väl hyfsat, men sen blev det riktigt dåligt på slutet (rosa) och tekniken usel (kom inte över stavarna),skulle tro att sista km gick uppåt 6 min, rena snigelfarten Jag funderar på att lägga ner rullskidåkningen speciellt som jag får ont i vänster häl och foten svullnar upp framåt kvällen.

sacrum

sacrum

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Vad tror du är orsaken til  problemen i vänster fot ? Använder du enbart dubbelstakning som teknik . Kan ngn gång uppleva problem om vägen längst ut mot kanten är dålig .

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 564 inlägg

To cut a long story short, så beror det på en ärftlig defekt på vänster ben i kombination med olämplig pjäxa och vinkel på hälplatta som gör att vänster ben ibland lägger av från knäet, i underbenet och ut i foten. Men så länge benet fungerar hyggligt kommer jag att "köra ända in i kaklet" återstår hur länge det blir. När man passerat 70 som jag kan man inte ta något för givet, förutsättningarna kan ändras radikalt, vi såg hur det gick för Lars-Erik, fast han är nog igång igen till vintern. :) 

För att återgå till ursprungsfrågan om hastigheten på rullskidor skulle jag vilja föreslå stakintervaller tex 6x1000 m gärna med lite kupering för att träna styrkan i stakmusklerna. Om du kan välja olika varianter på banorna är det en fördel, långsluttande backe resp kortare och brantare backe, vilket blir tvärtom när du kör tillbaka och då blir det fartträning i den långsluttande backen. Ett par rullskidtävlingar hjälper också till att få upp farten och ger vägledning om din "rätta" kapacitet.

sacrum

sacrum

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Stort tack för tipsen om intervall ! Har en långslutande backe på 1000 m - Raksträcka . Har känt att när jag kör med Sonen går det fortare . Passet efter dessa går det lättare . Långa pass på 20-30 km i kombination med intervaller gör nog susen . 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar