Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning - hastighet


sacrum

Recommended Posts

Hej ! När jag åker rullskidor (swenor 3 hjul ) klarar jag hastighten 4,30 - 5 min/km i cirka 20 km , dubbelstakning . Kortare bit 3 - 5 km klarar jag cirka 4 min/km . Asfalten är grov .

Är detta bra eller dåligt . Är medelgod åkare på snö . Tränar ofta ensam - svårt att mäta sig med andra . Mvh

Link to comment
Share on other sites

Sånt där är väldigt svårt att jämföra. Finns en hel del som kör snabbare men det gör det även på vintern antar jag?

Varför deltar du inte i något lopp. Finns kortare distanser på de flesta lopp. Och då använder de flesta motionärer 2or.

 

Men klarar du med 2or att köra 10 km  på 30 minuter (i över 15 grader och torrt) är du riktigt bra. Kan inte riktigt översätta det till 3or. Någon minut långsammare (33-35 min), de brukar vara 15-30 s långsammare per km?

Link to comment
Share on other sites

Till en början var det för säkerheten . Något lägre hastighet utför . Blind på ett öga ( vissa situationer svårt med hastighet och avstånd ) .Fick då ingen paus mellan stavtagen , Numer får jag paus mellan varje tag . Försöker nu öka hastighet och längd på träningspassen . Någon viktuppgång i muskelmassa har inte skett . Tro själv att bål/core och baksida lår träning blir mer viktigt för att bibehålla stabiliteten .

Link to comment
Share on other sites

4,5-5 min/km är väl en normal fart för en medelgod åkare i temp under 15 gr och 4-4,5 min/km i temp över 15 gr. Jag har dock "dackat av" rejält. Körde 11 km på drygt 55 min på regnvått underlag i 15 gr. I början rullade det väl hyfsat, men sen blev det riktigt dåligt på slutet (rosa) och tekniken usel (kom inte över stavarna),skulle tro att sista km gick uppåt 6 min, rena snigelfarten Jag funderar på att lägga ner rullskidåkningen speciellt som jag får ont i vänster häl och foten svullnar upp framåt kvällen.

Link to comment
Share on other sites

To cut a long story short, så beror det på en ärftlig defekt på vänster ben i kombination med olämplig pjäxa och vinkel på hälplatta som gör att vänster ben ibland lägger av från knäet, i underbenet och ut i foten. Men så länge benet fungerar hyggligt kommer jag att "köra ända in i kaklet" återstår hur länge det blir. När man passerat 70 som jag kan man inte ta något för givet, förutsättningarna kan ändras radikalt, vi såg hur det gick för Lars-Erik, fast han är nog igång igen till vintern. :) 

 

För att återgå till ursprungsfrågan om hastigheten på rullskidor skulle jag vilja föreslå stakintervaller tex 6x1000 m gärna med lite kupering för att träna styrkan i stakmusklerna. Om du kan välja olika varianter på banorna är det en fördel, långsluttande backe resp kortare och brantare backe, vilket blir tvärtom när du kör tillbaka och då blir det fartträning i den långsluttande backen. Ett par rullskidtävlingar hjälper också till att få upp farten och ger vägledning om din "rätta" kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Pratade med en team åkare ifrån Norge i skitunnel . De kör alltid på 3 or och 4 hjul på sina rullskidor i Norge . Det är cirka 2 - 3 km/h i skillnad mellan 2 och 3 hjul . Märker redan stor skillnad på stakning i skitunnel efter träning på 3 or . Kanske bra att byte och stegring sker försiktigt . Tror att en bra övergång kan ta 12 - 16 veckor .  

Link to comment
Share on other sites

Åka skate på 2or är inget vidare.Går alldeles för fort. Åtminstone om man medelgod motionär och uppåt. Jag har 3or. Går ändå fort. Körde test igår på 2or igen med klubben. Väldigt snabbt rull och totalt olikt skidåkning. Ingen bra träning. Och farligt då snitthastigheten hamnar på 25km/h.

Om du har Elpex F1 PU-2:or  kan man väl benämna dem 1,5:or, då de lär vara de snabbaste 2:orna marknaden (iaf snabbare än marwe 0:or) Jag tycker att det blir mer likt vinterskejting i normalt till lätt före med lättrullande hjul, tröga hjul påminner mer om vinterföre, där man får "gräva sig" fram eller om det kommit blöt slaskig snö som suger fast skidorna, inget att berätta för sina barnbarn.

Och att få mig att åka klassiskt på 4:or skulle krävas att någon åkte bakom mig med ett skarpladdat gevär och med pipan kittlande i nacken. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Vi är alla olika med olika smak, tycke och nivå. Jag finner rullskate på elpex 2or som rena tvålen. Det blir alledels för mycket på 4ans växel. På snö kör jag kanske 10% på 4an. Det är 3ans växel man vill träna och ligga mest på. Även på asfalt. Men visst, skåningen har superkoll inget snack. Men jag håller inte med för 5 öre :) Jag skulle inte drömma om att köra maxintervaller på racehjul. Jag vill gärna hinna fylla 40 åtminstone :)
Link to comment
Share on other sites

2-3 km/h i skillnad mellan tvåor och treor har jag absolut inte märkt. Snarare knappt märkbart och vilken väderskillnad som helst har större påverkan. Detta gäller mina Swenor hjul. I min erfarenhet inte möjligt att säga vilka hjul som sitter på utifrån hastighet eller tröghet. Men visst skiljer det något fast för mig kanske någon tiondels km/h på en fyramilsrunda.

Lite tråkigt eftersom jag var ute efter diagonal på rullskidor men det går fortfarande för lätt för att ske naturligt.

Link to comment
Share on other sites

2-3 km/h i skillnad mellan tvåor och treor har jag absolut inte märkt. Snarare knappt märkbart och vilken väderskillnad som helst har större påverkan. Detta gäller mina Swenor hjul. I min erfarenhet inte möjligt att säga vilka hjul som sitter på utifrån hastighet eller tröghet. Men visst skiljer det något fast för mig kanske någon tiondels km/h på en fyramilsrunda.

Lite tråkigt eftersom jag var ute efter diagonal på rullskidor men det går fortfarande för lätt för att ske naturligt.

 

Har du provat fyror?

Har precis skaffat fyror (Elpex) och för mig är det ca 4-5 km/h i skillnad mot tvåorna. Skaffade dom mest för styrketräning / stakintervaller men märkte att det går utmärkt att diagonala på dom. Har aldrig tidigare lyckats diagonala på rullskidor. Fyrorna är perfekta för stakintervaller i branta backar och farten nedför är inte längre farlig.

Link to comment
Share on other sites

Nja, lite smålänning så jag tvekar inför investeringen.... eventuellt är tvåorna kassa i gummit och en omgång hjul till kostar ca 1600:- och då är frågan om tävling eller träning blir nästa investering...

Rullskidor har hitintills varit mest stakträning och snön har räckt långt för diagonalträning än så länge....

 

Men tanken finns där.

Link to comment
Share on other sites

Som jag sagt tidigare, jag har ökat längder och kört snabbdistans under sommaren och experimenterat med keramiska lager på tvåorna inför tävling. PB på nästan varje pass trots byten mellan tvåor och treor, nu till slut ligger dock PB på tvåorna... men tvåor på 37 km ger mig inte en minuts fördel mot treorna. Vilka som är fel vet jag inte men jag rullade något sämre än övriga på tävling trots bromsat fram och keramiska lager som frirullar för evigt...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...