Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Topplopp av Linn Persson i jaktstarten

Klbo visade sitt rtta jag som etta - Halfvarsson nia

Suvern seger fr Stina Nilsson

Ny seger fr Thingnes B - Samuelsson 13:e

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skatehjul

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 776 inlägg

Vi har haft uppe frågan tidigare, men eftersom forumet är lite instabilt lägger jag upp en ny tråd avs träningshjul. Om vi tar Marwe så har de sitt standardhjul benämnt 6 och sen ett snabbare benämt 0. Vad skiljer sig de hjulen åt vad gäller rull och åkkänsla och om man jämför 0:orna mot dem som sitter på Elpex F1 är det någon större skillnad ?

Sen är det en fråga, som jag ställer till mig själv och det är "Klarar en gubbe som jag 0:or eller F1-hjul eller bör jag hålla mig till standardhjul" ? (provade våren 2016 bla Marwe vid rullskidturnen, men minns inte vilka hjul det var)

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 189 inlägg

Elpex 2:or är snabbare än Marwe 0:or, Marwe 6;or är lite tyngre än 0:or, inte jätteskillnad dock. 6:or är ju standard på Marwe. Skulle säga dom är ungefär som ELpex nya 3:or eller Swenor 2:or.

F1-hjul som du skriver menar du då ELpex standard hjul 2:or eller?

Sen finns ju racehjul såklart och dom är mycket fortare än Elpex 2:or.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 346 inlägg
Jag kan iaf gå i god för att elpex normalhjul är hemskt trevliga. Bra grepp i väta. Håller länge. Något för snabba för mig. Jag har 3or. Men tusan bra hjul är det. Jag skulle aldrig i mitt liv träna på skate på snabba hjul. Det krävs farligt hög fart för att få upp pulsen. 2or räcker knappt för en god motionär.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 776 inlägg

Om man bara ser till hur lätta eller svåra rullskidorna är att åka på skiljer det något mellan 0:or och 6:or, samma sak om det är någon skillnad på 610 och 620  (aluminium resp komposit)

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 189 inlägg

Marwe 610a är ju en lättare skida jmfört med 620XC, 610a svarar ju bättre när man trycker ifrån för en duktig åkare jämfört med en 620xc som är lite fjädrande. Men en 610a tar ju upp mer vibrationer pågrund av det också, medans en 620xc är klart skönare på grov eller dålig asfalt.

Dom har ju olika syften.

Sen kan jag ju inte säga att den ena är svårare eller lättare att åka på.

den är ju inte svårare eller lättare att åka på 0:or eller 6:or, det är ju inte så stor skillnad på dom trots allt.

Man väljer väl skidor utifrån ens behov.

Åker man mycket blandade vägar med grov och din asfalt och gillar skön komfort så är ju 620xc ett givet val.

Åker man mycket rullskidbana skulle jag säga 610a är ett bra val.

Sen är ju 610a billigare så tänker man bara på pengarna är det ju ett bra val också såklart.

Men det säljs gissningsvis 10 st 620xc på 1 st 610a, så vilken som är populärast är inte svårt att se.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 776 inlägg

En skidkompis till mig har två Marwe 620 och ett par Marwe 610. 620 med 8:or och 6:or och 610 med 0:or. Jag fick förmånen att prova alla tre idag, vilket jag är mycket tacksam för. Jag började med 8:orna och det fungerade inte alls, fick inte ihop benen och inget skär. Sen provade jag 6:orna och då gick det lite bättre och slutligen 0:orna och då fungerade det bäst, lättare att få ut skären och lättare att skejta uppför. Slutsats; skall jag skaffa Marwe så skall det vara med 610:an 0-hjul, annars blir det bara tråkigt att åka.

Jag avslutade med ett par varv med inlinesen och de var lättast att åka på (är ju van vid dem) fick ut långa skär och högre kroppsposition, klart roligast att åka på.

Motivet att skaffa skejtrullskidor är i så fall att det skall ge bättre träning än vad inlinesen gör, de rullar lättare än 0:orna, helt klart.

Det hade varit intressant att kunnat prova Elpex F1 Pro och jämföra hur de varit mot 610 med 0:or, men som sagt finns  det ju inget med heltäckande provningscenter.

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 248 inlägg
Marwe skate tröga hjul 7:or fungerar jättebra för mig och då trots att jag är typisk led 9 åkare på Vasaloppet

Det jag speciellt gillar med de tröga Skate är att jag kan jobba upp mig i och hålla riktigt hög puls på flacka sträckor, något jag har svårt för på klassiska rullisar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar