Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Smskar och Pedersen snabbast p Tjuvstarten

Dags fr Tjuvstarten p Idre Fjll

Helene ny testpilot i lngdlandslaget

Lngdlandslaget tillsammans p frsta snlgret

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skatehjul

• Vänligen logga in för att kunna svara
20 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 473 inlägg

Jag unnar Oxberg att få briljera lite med en uttömmande information om gummiblandningarnas påverkan på friktionen mot underlaget. En sammanfattning av informationen är att ju mjukare gummiblandning desto bättre grepp och vice versa.

För att återgå till rullskidor var jag inne på Skate Pros hemsida och fick lite information som att ju hårdare desto snabbare och högre slitstyrka, med skulle tro att blandningen spelar in. På inlines finns A-värden upp till 100 och det skulle jag vilja att det fanns samma märkning på rullskidhjul för skate, så att man fick en uppfattning om vilken hårdhet hjulen hade inom samma siffra, skulle tro att det varierar en del. Såg att Skate Pro hade fyra färger på Swenorhjulen uppdelade efter åkaren vikt.

Men om vi gör en jämförelse mellan Swenors 78A-hjul och Euro skate hjul benämt Naked 88A, som sitter på ett par skateskidor på Blocket. Är det någon större skillnad ? Min teori är att 88A-hjulen rullar snabbare än 78A-hjulen, men att greppet är sämre och att de är mer skakiga på sämre asfalt, kanske Bambi på hal is på regnig asfalt. Min erfarenhet är att nya hjul är hala första träningspasset, sen blir greppet bättre när den hala ytan slitits av.
För att förvirra begreppen ytterligare hade det varit intressant att veta vad urethan-hjulen ligger på A-skalan.

Köp en hårdhetsmätare så kan du gå runt i butiken och testa. Till exempel denna:

https://www.conrad.s...-100-h-a-102363

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar