Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skatehjul


Volevodin

Recommended Posts

Vi har haft uppe frågan tidigare, men eftersom forumet är lite instabilt lägger jag upp en ny tråd avs träningshjul. Om vi tar Marwe så har de sitt standardhjul benämnt 6 och sen ett snabbare benämt 0. Vad skiljer sig de hjulen åt vad gäller rull och åkkänsla och om man jämför 0:orna mot dem som sitter på Elpex F1 är det någon större skillnad ?

 

Sen är det en fråga, som jag ställer till mig själv och det är "Klarar en gubbe som jag 0:or eller F1-hjul eller bör jag hålla mig till standardhjul" ? (provade våren 2016 bla Marwe vid rullskidturnen, men minns inte vilka hjul det var)

Link to comment
Share on other sites

Elpex 2:or är snabbare än Marwe 0:or, Marwe 6;or är lite tyngre än 0:or, inte jätteskillnad dock. 6:or är ju standard på Marwe. Skulle säga dom är ungefär som ELpex nya 3:or eller Swenor 2:or.

F1-hjul som du skriver menar du då ELpex standard hjul 2:or eller?

Sen finns ju racehjul såklart och dom är mycket fortare än Elpex 2:or.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan iaf gå i god för att elpex normalhjul är hemskt trevliga. Bra grepp i väta. Håller länge. Något för snabba för mig. Jag har 3or. Men tusan bra hjul är det. Jag skulle aldrig i mitt liv träna på skate på snabba hjul. Det krävs farligt hög fart för att få upp pulsen. 2or räcker knappt för en god motionär.
Link to comment
Share on other sites

Marwe 610a är ju en lättare skida jmfört med 620XC, 610a svarar ju bättre när man trycker ifrån för en duktig åkare jämfört med en 620xc som är lite fjädrande. Men en 610a tar ju upp mer vibrationer pågrund av det också, medans en 620xc är klart skönare på grov eller dålig asfalt.

Dom har ju olika syften.

Sen kan jag ju inte säga att den ena är svårare eller lättare att åka på.

den är ju inte svårare eller lättare att åka på 0:or eller 6:or, det är ju inte så stor skillnad på dom trots allt.

Man väljer väl skidor utifrån ens behov.

Åker man mycket blandade vägar med grov och din asfalt och gillar skön komfort så är ju 620xc ett givet val.

Åker man mycket rullskidbana skulle jag säga 610a är ett bra val.

Sen är ju 610a billigare så tänker man bara på pengarna är det ju ett bra val också såklart.

Men det säljs gissningsvis 10 st 620xc på 1 st 610a, så vilken som är populärast är inte svårt att se.

Link to comment
Share on other sites

En skidkompis till mig har två Marwe 620 och ett par Marwe 610. 620 med 8:or och 6:or och 610 med 0:or. Jag fick förmånen att prova alla tre idag, vilket jag är mycket tacksam för. Jag började med 8:orna och det fungerade inte alls, fick inte ihop benen och inget skär. Sen provade jag 6:orna och då gick det lite bättre och slutligen 0:orna och då fungerade det bäst, lättare att få ut skären och lättare att skejta uppför. Slutsats; skall jag skaffa Marwe så skall det vara med 610:an 0-hjul, annars blir det bara tråkigt att åka.

Jag avslutade med ett par varv med inlinesen och de var lättast att åka på (är ju van vid dem) fick ut långa skär och högre kroppsposition, klart roligast att åka på.

Motivet att skaffa skejtrullskidor är i så fall att det skall ge bättre träning än vad inlinesen gör, de rullar lättare än 0:orna, helt klart.

Det hade varit intressant att kunnat prova Elpex F1 Pro och jämföra hur de varit mot 610 med 0:or, men som sagt finns  det ju inget med heltäckande provningscenter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Marwe skate tröga hjul 7:or fungerar jättebra för mig och då trots att jag är typisk led 9 åkare på Vasaloppet

 

Det jag speciellt gillar med de tröga Skate är att jag kan jobba upp mig i och hålla riktigt hög puls på flacka sträckor, något jag har svårt för på klassiska rullisar.

Jag kunde inte åka på de tröga hjulen öht, fick inte till något skär, så för mig är 0:or enda alternativet på Marwe.

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite.

Jag tänkte använda Corona som ursäkt till att köpa skate-rullskidor. Inget ont som inte har något gott med sig.

 

På klassiska rullskidor använder jag bara 3or. Skatetekniken är långt från fulländad men vill inte ha för snabba eller för tröga hjul.

 

Vad är det man brukar säga som standard vad gäller tröghet på skaterullskidorna? Kanske är det ett mindre problem på skate om hjulen är för tröga? Jag föreställer mig att för lätta skatehjul gör att det mest blir otympliga inlines av det.

 

Vad säger experterna?

Link to comment
Share on other sites

Såg att Marwe 620XC har uretanhjul. Enligt Marwe ska väl uretanhjulen hålla längre, men vad är skillnaden i åkkomfort mellan uretanhjul och gummihjul? Vilka går bättre på dålig asfalt?

Eller om det är skillnad på Marwes urethanhjul och Elpes F1s pu-hjul ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag skulle vilja ta upp det här med hårdhet vs grepp och komfort på skatehjul. På inlineshjul har man beteckningar från 70A till 88A, där jag antar att ju högre siffra desto hårdare hjul. Om vi översätter detta till skatehjul för rullskidor så är det lite svårt att hitta vad olika tävlingshjul motsvarar i A-skalan. Jag har dock sett att Swenors tävlingshjul ligger på 78A, men har även sett egentillverkade rullskidor med en hårdhet på 88A.

Min fråga är; hur påverkar hjulens hårdhet greppet på torr resp blöt väg hur påverkas vibrationerna av hjulens hårdhet ?

Link to comment
Share on other sites

viktig parameter vid val av vinterdäck är deras ålder, eftersom däckens gummiblandning hårdnar med tiden.

 

Däckets hårdhet mäts med specialinstrument, vilket trycker in en liten stålstav i slitbanan (se Shoreprovning). Resultatet i enheten grader Shore [° Sh] och mätskalan går från 0 till 100. Extremt mjukt gummi kan ha ca 30° Sh och extremt hårt gummi, så som ebonit (användes förr till höljen för bilbatterier) har upp till 98° Sh. Mätning av däcks hårdhet sker vid referenstemperatur +20° C. Hårdhetsdata mätta vid +20° C kan vara missvisande vid jämförelse av vinterdäck, eftersom olika gummityper kan ha olika köldförstyvnad. Det innebär att två vinterdäck med exakt samma hårdhetstal (vid +20° C), kan ha mycket olika hårdhet vid vinterkyla så som -25° C.

 

Kommentar: Enl. artikeln om Shoreprovning så anges "Klassbeteckningen måste alltid anges tillsammans med gradtalet för att uppgiften ska bli meningsfull" så de här angivna ° Sh kan inte jämföras med andra gummisorter utan bara som ett relativitetstal för däckens inbördes hårdhet. En underförstådd klass finns förmodligen angiven i ISO 7619 (gummi)men dessa standarder är inte allmänt tillgängliga utan måste köpas.

 

Nya sommardäck till personbilar har typiskt hårdhet kring 60 - 64° Sh. Vid ett test av vinterdäck till personbil hade nya däck hårdhet mellan 45 och 62° Sh. Isgreppet hos dubbfria vinterdäck till personbil sjunker med ökande hårdhet[5]. Odubbade vinterdäck till personbil bör inte ha mer än 60° Sh för att ge acceptabelt isgrepp.

 

I ett vintertest av lastbilars framkomlighet i brant backe (7.2 %, 600 m), hade slitna däck av skandinavisk typ hårdhet på ca 64° Sh medan däck av kontinental typ hade hårdhet på 72° Sh. Testet visade att om vägbanan ger referensfriktion över 0.25, då är framkomligheten i backar acceptabel även med hårda kontinentala däck. Detta förutsatt att fordonet lastats rätt (ordentlig tyngd på drivaxeln) samt att lastbilen inte hindras att hålla rimligt hög ingångsfart i backarna. Det sistnämnda innebär att vid blandtrafik med långsamkörande fordon behövs stigningsfält där lastbilen kan hålla farten uppe[6]. Trafikverkets regler för vinterdrift kräver att driftentreprenören ska halkbekämpa vägbanan så att friktionen är bättre än 0.25[7]. Detta innebär att när en lastbil - även med hårda kontinentala däck - har blivit stående i en backe, då var orsaken mest sannolikt felaktig lastfördelning, bristande halkbekämpning av vägentreprenören eller olagligt slitna däck.

 

Däckens relativa åldringsprocess bestäms delvis av dess lagringssätt vilket gör att till exempel nya däck, som optimalt bör lagras svalt och mörkt, inte åldras lika snabbt som däcken gör när de väl börjar användas. Nya däck är skyddade av en glycerinfilm som bromsar åldringprocessen och däcktillverkare klassar däck upp till 3 år som nya, under förutsättning att de förvaras svalt och mörkt. Detta innebär att det inte har så stor betydelse om däcken är ett eller tre år gamla, utifall däcken slutanvänds av den ursprungliga köparen. Säljes däcken däremot vidare som begagnade, är det förstås svårare att fastställa hur däckens lagrats respektive använts med ledning av däckens kodsiffror för tillverkningsdatum.

 

Under 1900-talet användes en tresiffrig kod på däckens sida som angav vilken vecka och år som däcken var tillverkade. Sedan år 2000 anges däckens tillverkningsdatum med en fyrsiffrig DOT-kod (Department of Transportation, USA). De två första siffrorna anger veckonumret och de två sista anger årtalets två sista siffror. Koden 0100 säger alltså att däcket är tillverkat vecka 01 år 2000. [8]

Link to comment
Share on other sites

Jag unnar Oxberg att få briljera lite med en uttömmande information om gummiblandningarnas påverkan på friktionen mot underlaget. En sammanfattning av informationen är att ju mjukare gummiblandning desto bättre grepp och vice versa.

 

För att återgå till rullskidor var jag inne på Skate Pros hemsida och fick lite information som att ju hårdare desto snabbare och högre slitstyrka, med skulle tro att blandningen spelar in. På inlines finns A-värden upp till 100 och det skulle jag vilja att det fanns samma märkning på rullskidhjul för skate, så att man fick en uppfattning om vilken hårdhet hjulen hade inom samma siffra, skulle tro att det varierar en del. Såg att Skate Pro hade fyra färger på Swenorhjulen uppdelade efter åkaren vikt.

 

Men om vi gör en jämförelse mellan Swenors 78A-hjul och Euro skate hjul benämt Naked 88A, som sitter på ett par skateskidor på Blocket. Är det någon större skillnad ? Min teori är att 88A-hjulen rullar snabbare än 78A-hjulen, men att greppet är sämre och att de är mer skakiga på sämre asfalt, kanske Bambi på hal is på regnig asfalt. Min erfarenhet är att nya hjul är hala första träningspasset, sen blir greppet bättre när den hala ytan slitits av.

För att förvirra begreppen ytterligare hade det varit intressant att veta vad urethan-hjulen ligger på A-skalan.

Link to comment
Share on other sites

Jag unnar Oxberg att få briljera lite med en uttömmande information om gummiblandningarnas påverkan på friktionen mot underlaget. En sammanfattning av informationen är att ju mjukare gummiblandning desto bättre grepp och vice versa.

 

För att återgå till rullskidor var jag inne på Skate Pros hemsida och fick lite information som att ju hårdare desto snabbare och högre slitstyrka, med skulle tro att blandningen spelar in. På inlines finns A-värden upp till 100 och det skulle jag vilja att det fanns samma märkning på rullskidhjul för skate, så att man fick en uppfattning om vilken hårdhet hjulen hade inom samma siffra, skulle tro att det varierar en del. Såg att Skate Pro hade fyra färger på Swenorhjulen uppdelade efter åkaren vikt.

 

Men om vi gör en jämförelse mellan Swenors 78A-hjul och Euro skate hjul benämt Naked 88A, som sitter på ett par skateskidor på Blocket. Är det någon större skillnad ? Min teori är att 88A-hjulen rullar snabbare än 78A-hjulen, men att greppet är sämre och att de är mer skakiga på sämre asfalt, kanske Bambi på hal is på regnig asfalt. Min erfarenhet är att nya hjul är hala första träningspasset, sen blir greppet bättre när den hala ytan slitits av.

För att förvirra begreppen ytterligare hade det varit intressant att veta vad urethan-hjulen ligger på A-skalan.

Köp en hårdhetsmätare så kan du gå runt i butiken och testa. Till exempel denna:

 

https://www.conrad.se/p/sauter-hba-100-0-hardhetsmaetare-shore-0-100-h-a-102363

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...