Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix HF BW vs Swix Maraton


Volevodin

Recommended Posts

Från en gammal tråd:

 

Swix är roliga ibland, iaf i Norge...

årets storsäljare...det nya långloppsparaffinet marathon som kom i höstas där det på lappen stod -10 - +20 som användningsområde (ung som hårda Start BWLF)...har sedan i nov levererats med en lapp där står 0 - +20...varför undrar vi då?...när det stod -10 så tog den för mycket av säljet för Swix i Norge så de skrev om texten för att säla mer BW paraffin...som är en stor produkt i Norge framförallt på långlopp.

Detta har vi fått som svar från Swix:

”The hard consistency absorbs less dirt in wet conditions and work well in cold conditions”.

"Annars kan man väl bra sätta nageln i vallan och känna hur hard den är. Tycker det säger allt. Slitstyrka, smuts och vattenavvisande egenskaper är det som den utvecklats för, alltså de viktigaste egenskaperna för ett vasaloppsparaffin. "

 

slutsummering från herr Pölder

Marathon kanon för långlopp i nästan alla fören men inte lika bra på korta lopp såsom 5-15km där BW-linjen är outstanding!"

 

För mig går det dessutom inte ihop att BW-linjen skulle tappa i försäljning rörande långlopp då det är på 5-15 km som BW sägs vara "outstanding"

Link to comment
Share on other sites

obs. jag jämför Swix HF4BW med Maraton, alltså den hårdaste i BW-serien. Jag har hälften kvar av min 40-gr-bit av Maraton alltså sparsamt använd, Jag mestadels grundat med Toko Molybden eller Vauhti grafit, så HF 4BW skulle väl ersätta dem i så fall.

 

Sen finns Swix Moly Flouro Wax, som skall förbättra belaget och även kunna användas som grund - alternativ till den Svarta Vargen ?

 

Sen kan man fundera på hur lämpligt det är att använda svarta paraffiner på vitbelag. -_-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...