Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rottefella MOVE til alle typer ski


pohorne

Recommended Posts

Bindningen är fantastisk ! Testat i skitunnel - där jag först hade längst fram och sedan längst bak . Gick ifrån kanon fäste i diagonal till bra glid i dubbelstakning . Tror den blir bra både för Classic skidor och skin skidor . På längre sikt utvecklar den skidåkningen både för amatör och elit . Detta pga av användningen av alla tekniker som är bra ur ett hälsoperspektiv . 

Link to comment
Share on other sites

En sak ställer jag mig lite frågande till och det att man kan förse gamla skidor med Move och sen få det att fungera fullt ut. Är inte spannet avpassat för fästa i framläget och ge maximalt glid i bakläget på de specialbyggda moveskidorna. Det innebär att i bakläget får inte fästvallan/skinnet ligga i och bromsa och skidan skall i princip glida som en "blank" skida i bakläget. Ni som är kunniga på det här området är det så att spannet är specialutformat för att ge movebindningen full effekt ?

Link to comment
Share on other sites

Samtidigt går väl FIS åt lite andra hållet när man tillåter skidbyten på längre lopp, där vinnaren kanske blir den som planerar sina skidbyten bäst o har mest stall-resurser bredvid under loppet. Den utvecklingen är jag emot.

 

Visst en sak att man ska ha rätt grejer vid start, men blir resultatet allt för beroende av en stor apparat bredvid åkaren ser jag nog hellre att alla måste åka med likadana grejer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var igår inne på xxl med anledning av deras rea och då klämde jag lite på Madshus med MOVE-bindning. Först klämde jag ihop med bindningen i främre läget och sen flyttade jag bak den med att vrida vänster och klämde ihop igen. Det visade sig att spannet slutade ca 15 cm längre fram med bindningen i det bakre läget. Sen gjorde jag några tester att flytta fram och bak och man fick vrida runt, kändes lite ovant, men det går nog få till det med lite träning .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är det värt att sätta på MOVE bindningar på ett par vanliga vallningsbara skidor? Jag tänkte köra ML och funderade på att köra första 18 km med fäste och sen skruva bak och glida förbi alla snåljåpar på vägen ner.

Jag har funderat på om det fungerar på äldre skidor med ett spann avpassat för en fast bindning eller om spannet är avpassat för just MOVE-bindning, kanske mer "framspannade". Det skulle vara intressant att få veta detta av dem som tillverkar skidor, tror knappt skidhandlare riskerar att dödförklarar gamla skidor till MOVE med risk att de skall hamna i lagret av osålda skidor.

Link to comment
Share on other sites

fast sedan länge blir det väl en himla skillnad i spannet (även på) äldre skidor jmfrt med om man står på hela foten eller trycker med tårna, - vad heter de olika måtten? - asså om samma vikt läggs på bara lite olika ställen?

 

 - vilket väl talar klart för att en move kan göra rätt stor skillnad på de flesta skidor.

Link to comment
Share on other sites

fast sedan länge blir det väl en himla skillnad i spannet (även på) äldre skidor jmfrt med om man står på hela foten eller trycker med tårna, - vad heter de olika måtten? - asså om samma vikt läggs på bara lite olika ställen?

 

 - vilket väl talar klart för att en move kan göra rätt stor skillnad på de flesta skidor.

Efter att ha varit inne på Tonys blogg, där han och Böna går igenom skinskidor och även behandlar skin med MOVE har jag blivit övertygad om att spannet är väldigt viktigt vid skin med MOVE tex varnade Björn för alltför hårda spann, vilket kan resultera i för dåligt fäst framåt dagen i vasaloppet även i maximalt framläge. Så visst spelar spannet in både med och utan skin om man monterar dit MOVE.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

"Betraktelig bedre glid" eller "Markant bedre feste" BS. I alle fall for smøreski. Man har kunnet flytte bindingen helt siden 2011. Jeg prøvde det på en tur. Aldri brydd meg om det siden. Ikke i nærheten av noe "betraktelig" eller "markant".

 

När man åker på platten och tokstakar (i fina platta spår) både det väl kunna bli lite mindre broms av fästet om man skruvar bak?

I guppiga dåliga spår lär det inte spela nån roll, då åker man på fästvallan likaväl. Utför när man står still spelar det väl ingen roll heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...