Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Lngdlandslagets tvlingsdrkt 2018/2019

Filmen om skidjuniorerna snart klar

Stockholms barn och ungdomar intog Bosn

Landslagslger i Val Senales stlls in

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rottefella MOVE til alle typer ski

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 629 inlägg

Det får bli ett justeringsområde, en "ficka" till höger ovanför första backen på VL samt i Tennäng och efter de backarna och likadant vid Oxberg och Hökberg och väl i Evertsberg och efter vägundergången med!

Idén är inte helt fel, fast det behövs nog en utvärdering hur det fungerar i VL först och om antalet "moveåkare" ökar så det motiverar en "justeringssträcka" vid sidan om de ordinarie spåren.

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 871 inlägg
Då ska de med drickaflaskor också ha egna fickor och de som spretar med stavarna i fartställning ska ha en egen fil i nedförsbackarna.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 367 inlägg

Frågan som jag då omedelbart (så klart) ställer mig är: Är detta ännu en spik i kistan för klassisk skidåkning i tävlingssammanhang?  :) 

Jag menar, om FIS inte tillåter åkare att själva avgöra hur långa stavar de ska ha, eller var längs spåret de får eller inte får staka, hur ska de då i förlängningen ställa sig till en situation där alla åkare plötsligt börjar flytta på bindningarna inför varje uppförsbacke? 
Vad skulle hända om en skidtillverkare tog fram en skida där man på samma sätt kan spänna om spannet? 

I fallet med stavlängd så följde ju Vasaloppet i FIS fotspår. 
Vad händer med detta bindningssystem om det plötsligt inte får användas i tävlingssammanhang, eller i Vasaloppet? 

I slutändan brukar det vara pengarna som bestämmer och jag får ofta för mig att de stora skidtillverkarna vill knäcka Rottefella? 

...jag kommer att hålla mig utanför "bindningskriget", till dess att det finns en segrare eller att man eventuellt enats kring en ny standard (det blir i alla fall inga nya bindningar i år).

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 629 inlägg

Frågan som jag då omedelbart (så klart) ställer mig är: Är detta ännu en spik i kistan för klassisk skidåkning i tävlingssammanhang?  :) 

Jag menar, om FIS inte tillåter åkare att själva avgöra hur långa stavar de ska ha, eller var längs spåret de får eller inte får staka, hur ska de då i förlängningen ställa sig till en situation där alla åkare plötsligt börjar flytta på bindningarna inför varje uppförsbacke? 
Vad skulle hända om en skidtillverkare tog fram en skida där man på samma sätt kan spänna om spannet? 

I fallet med stavlängd så följde ju Vasaloppet i FIS fotspår. 
Vad händer med detta bindningssystem om det plötsligt inte får användas i tävlingssammanhang, eller i Vasaloppet? 

I slutändan brukar det vara pengarna som bestämmer och jag får ofta för mig att de stora skidtillverkarna vill knäcka Rottefella? 

...jag kommer att hålla mig utanför det "bindningskrig", till dess att det finns en segrare eller att man eventuellt enats kring en ny standard (det blir i alla fall inga nya bindningar i år).

Varför så negativ till en utveckling av skidsporten, som tvärtemot kanske räddar klassisk skidåkning, när skidtekniken anpassas efter terrängen tack vare move-bindningarna. Om det faller väl ut tror jag förflyttningsmekanismen kommer att

utvecklas ytterligare så att det ger mindre störningsmoment i åkningen tex genom att man manövrerar flyttningen från stavarna. Vi är inte där ännu, då tekniken måste utvecklas så att bara den åkare som står på skidorna kan flytta bindningen, inte åkaren bredvid. Jag är mycket positiv till introduceringen av movebindningar och hoppas därmed att FIS på sikt kan slopa de stakningsfria zonerna och åkarna får själv välja teknik under loppet.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 367 inlägg

Varför så negativ till en utveckling av skidsporten, som tvärtemot kanske räddar klassisk skidåkning, när skidtekniken anpassas efter terrängen tack vare move-bindningarna. Om det faller väl ut tror jag förflyttningsmekanismen kommer att

utvecklas ytterligare så att det ger mindre störningsmoment i åkningen tex genom att man manövrerar flyttningen från stavarna. Vi är inte där ännu, då tekniken måste utvecklas så att bara den åkare som står på skidorna kan flytta bindningen, inte åkaren bredvid. Jag är mycket positiv till introduceringen av movebindningar och hoppas därmed att FIS på sikt kan slopa de stakningsfria zonerna och åkarna får själv välja teknik under loppet.

För många är ju en del av tjusningen med längdskidåkning just det att materialet inte är helt oväsentligt. Personligen tycker jag att åkare ska få ha vilka skidor, stavar och vallor de vill och dessutom åka precis med vilken teknik de vill.

Alla kommer väl ihåg när Wassberg vallade på en tejp som han sedan slet av? Eller när Gunde kom farande med sin jättestav? 

Min poäng var: Om FIS kan bestämma hur långa, eller hur många, stavar man får/måste ha, finns det då inte en risk att de även bestämmer hur en bindning får fungera? Och att en sådan här bindning kan bli förbjuden OM den fungerar så väl att även eliten börjar använda den?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 175 inlägg
Men alla dom senaste regeländringarna FIS har gjort har ju varit för att bevara denklassiska stilen. Att uppmuntra åkarna till att diagonala. Så denna bindning är ju verkligen rätt i så fall. Den gör ju att eliten kanske åker med fästvalla igen.
Så det är ju bara en positiv utveckling.

sacrum

sacrum

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Bindningen är fantastisk ! Testat i skitunnel - där jag först hade längst fram och sedan längst bak . Gick ifrån kanon fäste i diagonal till bra glid i dubbelstakning . Tror den blir bra både för Classic skidor och skin skidor . På längre sikt utvecklar den skidåkningen både för amatör och elit . Detta pga av användningen av alla tekniker som är bra ur ett hälsoperspektiv . 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 629 inlägg

En sak ställer jag mig lite frågande till och det att man kan förse gamla skidor med Move och sen få det att fungera fullt ut. Är inte spannet avpassat för fästa i framläget och ge maximalt glid i bakläget på de specialbyggda moveskidorna. Det innebär att i bakläget får inte fästvallan/skinnet ligga i och bromsa och skidan skall i princip glida som en "blank" skida i bakläget. Ni som är kunniga på det här området är det så att spannet är specialutformat för att ge movebindningen full effekt ?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 175 inlägg
Flyttbar bindning har ju funnits länge, över 10 år. Det som nu kommer är ju bara att den är flyttbar medans man sitter fast i bindningen, man kan alltså göra det i farten.
Det är ju inte speciella spann för flyttbar bindning.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 629 inlägg

Men fästvallningen bör väl vara lite annorlunda än på fasta bindningar för att det skall vara ett alternativ till blanka skidor. Men rekommendationen kanske kommer till vintern vill jag tro.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 434 inlägg

Samtidigt går väl FIS åt lite andra hållet när man tillåter skidbyten på längre lopp, där vinnaren kanske blir den som planerar sina skidbyten bäst o har mest stall-resurser bredvid under loppet. Den utvecklingen är jag emot.

Visst en sak att man ska ha rätt grejer vid start, men blir resultatet allt för beroende av en stor apparat bredvid åkaren ser jag nog hellre att alla måste åka med likadana grejer.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 629 inlägg

Jag tycker loppen blir mer spännande med skidbyte, så jag har inget emot det som åskådare.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar