Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Smärta under foten


Josefinekemell

Recommended Posts

Började åka längskidor förra vintern & fick smärta vid klassisk åkning men det släppte

efter några veckor. Nu är det samma sak igen med rullskidorna. Men smärtan är såpass att jag måste ta av rullskidorna efter ett tag. Har provat olika pjäxor & använt olika medel för att kanske få fötterna på spår men det går inte. Smärtan är i fotvalvet & det är en brännande samt tryckande smärta. Det är som att lägga en ballong under skinnet & fylla med vatten, tillslut blir det ett tryck.

Vad tusan ska man göra?

Står rätt på dom, har balansen.

Link to comment
Share on other sites

Går rullskidorna rakt så att du inte måste stå och kämpa emot? Nya rullskidor med platta hjul vill ofta dra och det kan nog bli slitsamt för fotsulorna. Märks mest om vägen lutar mycket från mitten av vägbanan, cykelbanor är ofta plattare och då drar inte skidorna på samma vis.
Link to comment
Share on other sites

Det finns bra sulor med stöd för hålfoten som kan hjälpa, t ex

https://www.stadium.se/dam/damskor/skotillbehor/243957102/aetrex.w-sport-series.cupped-supported

 

Sen kan man köpa specialgjutna men det kostar skjortan. Man kan få inflammation i fotvalvet vid ovana rörelser, likn hälsporre.

 

Disclaimer: jag är ingen läkare, men det är inte google heller även om folk tycks tro det.

Link to comment
Share on other sites

Går rullskidorna rakt så att du inte måste stå och kämpa emot? Nya rullskidor med platta hjul vill ofta dra och det kan nog bli slitsamt för fotsulorna. Märks mest om vägen lutar mycket från mitten av vägbanan, cykelbanor är ofta plattare och då drar inte skidorna på samma vis.

Har kört där vägen lutar mycket åt vänster mot diket. Så har fått kämpa i mot hela tiden.

Men det är även när jag står normalt på rullskidorna men det är oftast efter jag kämpat med dom så antar

att det gör ont när jag står upp för det att jag försöker hålla dom raka.

Ska prova på en cykelväg imorgon!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det beror på pjäxorna/inläggssulorna och att foten är fastlåst i samma läge. Har man flacka fotvalv är det varken bra med för höga inläggssulor, som "bryter" foten, har man inget hålfotsstöd blir det lätt problem med trötta fötter. Oftast passar ett pjäxmärke bättre än ett annat och där får man prova sig fram. Jag har "damfötter" dvs smal häl och flacka fotvalv och inga "Salomonfötter". Provade skaterullskidor för en vecka sedan i Salomonpjäxor och fick nästan omgående "hugg" under höger fotvalv, som sen kändes när jag åkte klassiskt med mina vanliga Alpinapjäxor nästa dag.

Ett tips kan jag ge och det är att snöra pjäxorna lite lösare, så att foten kan röra sig lite upp och ner ini pjäxan. Då minskar trycket under fötterna som blir om man står om foten är i samma läge hela tiden. Vidare att inte enbart dubbelstaka utan lägga in stakning med frånskjut omväxlande med höger och vänster fot för att foten skall lätta från sitt statiska läge.

Link to comment
Share on other sites

Låter som dina fötter behöver tränas upp. Sök upp en kunnig och intresserad sjukgymnast så är du nog snart på rätt spår igen med hjälp träning av fötterna.

Jag tycker inte du ska börja laborera med sulor och annat innan du vet vad problemet är.

Du vet väl om att du kan söka sjukgymnast direkt utan remiss?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...