Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ranking


Volevodin

Recommended Posts

Vad tycker ni om skidresultat.ses ranking ? Jag tycker inte att den speglar verkligheten alla gånger, då ett sämre lopp kan ge mer poäng än ett topplopp. Men det kanske är svårt att få till en realistisk bedömning utan att veta hur deltagaren upplevt sin prestation. Nu har jag fått rankingpoäng på mina veterantävlingar, vilket kanske gör det svårare än i seniorklasser. tex i veteran-SM 2017 gav 7:e-platsen i klassiskt mer poäng än 4:e-platsen i skate, trots att jag gjorde ett bättre lopp där. DM 15 km i fristil samma år gav dock en rättvis ranking, då det var en av mina bästa lopp på senare år.

I totalrankingen har jag bättre ranking på rullskidor än snöskidor trots att jag är bättre skidåkare på snö, men det har nog att göra med att konkurrensen är hårdare på snö.

Link to comment
Share on other sites

Det framgår ju tydligt att rankingen inte på något sätt är officiell och att den innehåller buggar. Det är en kul grej, inget mer. Tycker ändå dom har fått till det bra. Mina poäng speglar verkligheten helt ok. Nån bugg finns självklart. Jag har tex extremt mkt högre poäng på fristil än klassiskt. Lite ”synd” bara att man rasar så mkt om man inte fått ihop 4 godkända lopp per år. Den stora ”buggen” är väl att man kan få grymt höga poäng om vinnaren har höga poäng men ändå kör lite halvsopigt. Har vinnaren tex 90 p innan racet och gör ett dåligt lopp men ändå vinner, då får resten av fältet onormalt höga poäng
Link to comment
Share on other sites

Det vore bättre om man bytte ut riktkarlen i loppen från nr.1 till de som är plats 10-20.

 

I motionsklasser blir detta tydligt då det ibland kan vara ngn åkare som förbättrats eller överpresterat som vunnit vilket får hela fältet att få lägre poäng än normalt. Tänker Alliansloppet i år där poängen sattes nästan identiskt mellan tävling och motion trots att vädret var mycket sämre på motion.

Link to comment
Share on other sites

Det vore bättre om man bytte ut riktkarlen i loppen från nr.1 till de som är plats 10-20.

I motionsklasser blir detta tydligt då det ibland kan vara ngn åkare som förbättrats eller överpresterat som vunnit vilket får hela fältet att få lägre poäng än normalt. Tänker Alliansloppet i år där poängen sattes nästan identiskt mellan tävling och motion trots att vädret var mycket sämre på motion.

Du har missat helt att de flesta lopp har under 10 startande i varje klass
Link to comment
Share on other sites

Det vore bättre om man bytte ut riktkarlen i loppen från nr.1 till de som är plats 10-20.

 

I motionsklasser blir detta tydligt då det ibland kan vara ngn åkare som förbättrats eller överpresterat som vunnit vilket får hela fältet att få lägre poäng än normalt. Tänker Alliansloppet i år där poängen sattes nästan identiskt mellan tävling och motion trots att vädret var mycket sämre på motion.

Varför är det bättre med riktkarl plats 10-20 ? Förstår inte riktigt att man kan använda både tävlingsklass och motionsklass (som egentligen är tävlingsklass B ) när det gäller att ta ut riktkarl för rankingen ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...