Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pölderkatalogen 18/19


larsbern

Recommended Posts

längdbibeln :)

Han tjötar inte så mkt om pulver men ack vad han brassar på om vikten av att stenslipa. Dom har ju en ny stenslip så inte så förvånande. Annars är det väl samma tugg. Tyckte den var roligare förr.

 

För att inte tala om Vasalöparen. En riktig dasstidning. Tror jag ägnar mer tid åt AnkeborgsNytt än denna reklamblaska

Link to comment
Share on other sites

Något som jag reagerade på är hur märke för märke - skida för skida är bättre. Detta blir väldigt fånigt närr 50% av alla skidor innehåller saker som, för att ta några exempel på skinsidan:

 

 

Madshus: "gör dig inte besviken ... ABSOLUT KLAR ETTA"

Atomic C9: "Bästa valet av skinskida 2018/2019 kanske blir Österrikiska Atomic!"

Salomon S/Race: "Kan vintern 18/19 vara den bästa skinskidan topptopp!"

Rossignol R-Skin Premium IFP: "Blir denna snabbaste av de snabbaste i vinter?"

Fischer beskrivs givetvis som kingen och alla skidor har hög klass blablabla... 

Peltonen gör sååå bra skidor.

 

Allt är extremt okonkret och ger väldigt lite till läsaren i ren info. Man kanske som skidletande vill veta mer fakta, och inte att denna är kingarnas kingkong för femte gånger?

Link to comment
Share on other sites

Hur kan de bli bättre då?

Vad vill vi hitta i dessa tidningar/kataloger?

Vi är väl ändå en del av målgruppen.

Jag skulle gärna se bättre träningsprogram, genomgång av träningsläger t ex, i Vasalöparen.

Pölder skulle kunna förbättra lite mer teknisk beskrivning t ex tvärsnittsbilder av skidmodeller, spannkurvor, borstars stråtjocklek och användningsområde etc. mer detaljer och syfte.

Link to comment
Share on other sites

Något som jag reagerade på är hur märke för märke - skida för skida är bättre. Detta blir väldigt fånigt närr 50% av alla skidor innehåller saker som, för att ta några exempel på skinsidan:

 

 

Madshus: "gör dig inte besviken ... ABSOLUT KLAR ETTA"

Atomic C9: "Bästa valet av skinskida 2018/2019 kanske blir Österrikiska Atomic!"

Salomon S/Race: "Kan vintern 18/19 vara den bästa skinskidan topptopp!"

Rossignol R-Skin Premium IFP: "Blir denna snabbaste av de snabbaste i vinter?"

Fischer beskrivs givetvis som kingen och alla skidor har hög klass blablabla... 

Peltonen gör sååå bra skidor.

 

Allt är extremt okonkret och ger väldigt lite till läsaren i ren info. Man kanske som skidletande vill veta mer fakta, och inte att denna är kingarnas kingkong för femte gånger?

Håller verkligen med i kritiken. Jag gillar skidor, men är inte så där överdrivet inläst på det senaste i materialväg. Då kan det ju vara trevligt med lite mer substans i informationen när det är dags att hitta nya skidor. 

Link to comment
Share on other sites

längdbibeln :)

Han tjötar inte så mkt om pulver men ack vad han brassar på om vikten av att stenslipa. Dom har ju en ny stenslip så inte så förvånande. Annars är det väl samma tugg. Tyckte den var roligare förr.

För att inte tala om Vasalöparen. En riktig dasstidning. Tror jag ägnar mer tid åt AnkeborgsNytt än denna reklamblaska

Håller med om att Vasalöparen glider (såg ni den?) mer och mer åt produktplacering. För att förstärka sponsorer, som t.ex. Madshus i senaste numret, så kör man in redaktionella artiklar som spinner på samma budskap som annonserna.

Skickar den till den gode @erikwickström med önskemål om både allmänna produktråd som passar motionärer som mer nördiga djuplodningar, minns bl.a. hur Dan Marsch beskrev hur han vallade Brinks skidor 2012. ”I need wax” ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ingen vågad gissning att Tony ska skriva något klämkäckt om Johan Olssons prestation i Lidingö och bristen på densamma när det gäller den övriga skideliten i Sverige, och resultaten i allmänhet som är så dåliga :-)

 

Katalogen är varken bättre eller sämre än förr. Mycket fokus på det nya move-systemet och ja, där blir man nyfiken värre :-)

Link to comment
Share on other sites

Håller verkligen med i kritiken. Jag gillar skidor, men är inte så där överdrivet inläst på det senaste i materialväg. Då kan det ju vara trevligt med lite mer substans i informationen när det är dags att hitta nya skidor. 

Det kostar pengar att trycka upp och distribuera en skidkatalog, så det kanske är för mycket att begära att det skall finnas

lång beskrivande text om olika produkter. Men dina synpunkter är riktiga, men ett förslag är då att det sker en hänvisning till

hemsidan, där det kunde finnas en särskild avdelning med beskrivande information som komplement till den text som finns i

katalogen.

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte alltid lätt att ge den beskrivning vi efterfrågar . Se Madshus beskrivning av 2.0 Classic... har aldrig läst mer ospecifika detaljer... höjden över mittdelen är annorlunda? Tydligare skillnad? Spannets placering ger annorlunda ingång i glidzon?

Hur ska man kunna vara specifik när leverantör bluddrar på det sättet? Noll trovärdighet i mina ögon...

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte alltid lätt att ge den beskrivning vi efterfrågar . Se Madshus beskrivning av 2.0 Classic... har aldrig läst mer ospecifika detaljer... höjden över mittdelen är annorlunda? Tydligare skillnad? Spannets placering ger annorlunda ingång i glidzon?

Hur ska man kunna vara specifik när leverantör bluddrar på det sättet? Noll trovärdighet i mina ögon...

”Madshus själva kan inte förklara detta utan det är bara är så att modellen går fantastiskt bra!”

:) :) :)

 

Jaha ok! Madshus har ingen förklaring mer än att dessa nya skidor går fantastiskt :)

Ja men då så. Att inte Fischer har skidor som går fantastiskt :( Nu blir ju valet lätt. Jag tar och beställer tre nya par direkt

Link to comment
Share on other sites

Inledningsvis i katalogen saknar jag prisuppgift på stenslipning och den nya premiumfrakten. Frågan är om priset höjts pga den nya stenslipningsmaskinen och om man kan få en struktur, som är snäppet bättre än övriga strukturer på marknaden. I så fall kanske det kan vara värt att betala för premiumfrakten fram och åter, annars är det tveksamt om det är värt att kosta på. Lite frågande hur premiumfrakten går till. Skickar Pölderssport en tom låda till mig, jag lägger i skidorna och skickar tillbaka, får tillbaka de slipade skidorna, behåller eller skickar tillbaka lådan ?

Link to comment
Share on other sites

Tycker katalogen ger inspiration. Som inbiten prylnörd (även om det blivit bättre på äldre dar) ger katalogen mig information om nyheter. Sedan får man ta allt som skrivs med en nypa salt och försöka bilda sig en egen uppfattning. Verkar som T.P har förbrukat en del av sina kingelikong under tidigare år.

Link to comment
Share on other sites

Lägg de serviceprodukter du vill ha i kundvagnen (glöm ej beskriva vilken service du vill ha på vilken skida).
Lägg Premiumfrakten i kundvagnen
Lägg eventuellt ytterligare produkter i kundvagnen (OBS! De levereras först tillsammans med färdigservade skidor)
Lämna meddelande i kassan vad som ska göras på vilket par skidor samt ev övrig info.
Genomför beställningen
Vi skickar ut en Sportube till dig inklusive returfraktsedel
Lägg i dina skidor i tuben och sätt i låssprinten
Boka upphämtning enligt medföljande instruktion
Vi tar emot skidorna
Vi utför den service du vill ha
Vi skickar färdigservade skidorna hem till dig

Ovanstående är hämtat från Pölders sports hemsida. Priset är 349 kr och max 3 par skidor får rum
i paketet. Det saknas information vad som skall hända med plåtlådan, när man fått tillbaka sina
slipade skidor.
ps. priset för stenslipning är höjt till 499 kr.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att det låter komiskt när Pölder skriver:

 

"ska du bara äga en borste så är det TAGEL som gäller"

 

för att sedan skriva:

 

"Men helst TVÅ som minst för bästa verkan. Vårt råd där är en blånylon och en finare stålborste typ 0,12mm."

 

dvs så skulle tageln inte behövas om man använde två :P

-----------

 

nämen bästa är väl åndå när Pölder slutligen har erkänt stålsickling som det bästa:

 

"Borsten går ner och tar bort vallan så att strukturen kommer fram och därmed så får du BETYDLIGT BÄTTRE GLID!"

 

Vill inte skapa debatt men tyckte att är roligt att påpeka:D dock så är detta från hemsidan och inte katalogen:( och kan ses som kul om man vänder på det:P

 

kan tycka att det känns oklart om exempelvis borstarnas olika tjocklekar på stråna osv när man tittar i katalogen/webben

Edited by Hamstern
Link to comment
Share on other sites

Håller inte med på någon punkt; skall du ha en borste är tagel det bästa valen, sen kan du givetvis komplettera med andra borstar tex finborste i nylon som slutpolering. Rådet att skaffa stålborste 0,12 är inte dumt, nu när det blivit vanligare att använda hårda vallor typ Maraton och då tagel inte räcker till för att få fram strukturen. Det är egentligen den borste som jag saknar i mitt sortiment och som jag tänkt komplettera med i stället för mässingsborsten, som jag in princip aldrig använder.

 

"Borsten går ner och tar bort vallan så att strukturen kommer fram och därmed så får du BETYDLIGT BÄTTRE GLID!" Men du har nog missuppfattat stålsickling, att borsta är inte att stålsickla. Än får nog Lars-Erik vänta ett tag, innan TP rekommenderar stålsickling. (läs fö texten under Swix stålsickel)

 

När man läser katalogen behöver man inte hänga upp sig på smådetaljer utan ta del av informationen för att se om det

är något som man behöver komplettera med. Utvecklingen går framåt hela tiden och TP sport ligger ofta i framkant för att

inte bli omkörd av konkurrenterna tex var man i år snabb med att ta upp IDT sports rullskidor på programmet tack vare att

världens bäste skidåkare Hösfloat Klaebo valt dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...