Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åka utför på rullskidor


kstrandh

Recommended Posts

Hej,

 

Inhandlade ett par rullskidor i slutet av sommaren och har åkt några gånger på plan yta. Tycker att jag har balansen och kan diagonala och staka, men är fortfarande rädd för att ramla i asfalten. Jag känner mig även begränsad i vart jag kan åka då jag inte vågar kasta mig utför backar och jag måste kolla upp hur sträckan jag ska åka ser ut innan jag kan ge mig iväg. Jag har kollat på youtube-filmer kring bromsteknik i nedförsbackar och har övat i mindre "backar". Känns som att det finns mycket kunskap i hur man ska göra för att ta sig nedför i detta forum och jag efterlyser nu era bästa tips! Jag har ju sett rent praktiskt hur man ska göra, men hur ska jag jobba med det mentala för att ta mig an en brantare utförsbacke? Och hur ont gör det egentligen att slå i asfalten?

Link to comment
Share on other sites

Ingen är bekväm utför. Här kommer mina olika tips och alternativ

 

Välj rutt efter backar. Har rutten nån brant backe, ta av skidorna och gå ner.

Välj rullskidor med broms

Åk med tröga hjul. Går betydligt långsammare och det är mer snölikt.

När man kör utför, håll koll på att du kan dra i nödbromset dvs hoppa ut i diket. Det har räddat mig.

Link to comment
Share on other sites

Fel av dig skogsvakt. Jag har inga större problem med utförsbackar, men det är viktigt att man har koll på sträckan eftersom möjligheten att få ett snabbt stopp på ekipaget är begränsat. Jag har skrivit det förut och gör det gärna igen: Många borde träna mer på att åka utför. Både på rullskidor och snöskidor. Träning ger färdighet.

Link to comment
Share on other sites

Fel av dig skogsvakt. Jag har inga större problem med utförsbackar, men det är viktigt att man har koll på sträckan eftersom möjligheten att få ett snabbt stopp på ekipaget är begränsat. Jag har skrivit det förut och gör det gärna igen: Många borde träna mer på att åka utför. Både på rullskidor och snöskidor. Träning ger färdighet.

Gud så bra att du är säker utför. Kanon, nu har du fått berätta det

 

Så , tillbaks till ämnet. Hade du några mer tips än att ”träna ”?

Link to comment
Share on other sites

Till skogsvakt.Tror du får lära dig att leva med att alla inte delar dina åsikter...........

 

Skulle naturligtvis skrivit lite om tips eftersom det efterfrågades av trådskaparen.

- Öva på att plogbromsa.

- Öva på att trampbromsa.

- Öva på att köra ut i diket, gräset eller vad som kantar din rullskidsväg.

- Använd trögare hjul.

- Broms kan säkert vara bra, men jag tror det kan ge en falsk trygghet. Den jag provat var inte så effektiv.

 

Träna på detta i en backe med svag lutning. Övning ger färdighet och mental styrka. Tror du måste träna tills du känner dig säker. Inte den roligaste träningsformen, men hur roligt är det att åka omkring och känna sig rädd och osäker.

 

Det gör ordentligt ont att slå i asfalten.

Link to comment
Share on other sites

En nog så viktig sak är inställningen. De gånger jag har ramlat har jag ofta känt mig lite osäker, då blir jag stelare i kroppen och får svårare att hantera backen. Psyket spelar roll. Tänkt att du ska klara det, slappna av och njut. (Jävligt lätt att säga, svårare att göra) Börja med mindre backar och jobba dig uppåt (neråt). 

Link to comment
Share on other sites

Till skogsvakt.Tror du får lära dig att leva med att alla inte delar dina åsikter...........

 

Skulle naturligtvis skrivit lite om tips eftersom det efterfrågades av trådskaparen.

- Öva på att plogbromsa.

- Öva på att trampbromsa.

- Öva på att köra ut i diket, gräset eller vad som kantar din rullskidsväg.

- Använd trögare hjul.

- Broms kan säkert vara bra, men jag tror det kan ge en falsk trygghet. Den jag provat var inte så effektiv.

 

Träna på detta i en backe med svag lutning. Övning ger färdighet och mental styrka. Tror du måste träna tills du känner dig säker. Inte den roligaste träningsformen, men hur roligt är det att åka omkring och känna sig rädd och osäker.

 

Det gör ordentligt ont att slå i asfalten.

Jag säger detsamma. Jag behöver inte inleda mina inlägg med att påstå någon har fel iallafall. Jag tror de flesta är införstådda med att det användare skriver här är deras åsikter och inte nödvändigtvis någon allmän sanning. Men nu vet säkert även du det. Gott så.

TS eftersöker tips och hjälp mentalt för att köra utför. Då är det passande att säga att utför på rullskidor är svårt. Ytterst liten skara känner sig bekväm när det går in 35-40km/h utför på en cykelbana. Ja förutom du då.

Link to comment
Share on other sites

Tillbaks till ämnet var det.....

 

Håller med LFN att den mentala delen är viktig. När frugan började med inlines och rullskidor vågade hon knappt åka utför över huvudtaget. Numera, efter att ha tränat på just utförsåkningen, susar hon nedför de flesta backar. Hon gör det dock med försiktighet vilket är klokt.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är väl att skaffa kombipjäxor så att man får bättre stabilitet i sidled. Har inga själv, men testade en gång och det kändes mycket säkrare. Jag har en farlig backe, som slutar med en överfart av en väg in och ut från sopstationen, och i början av backen kör jag med ena skidan i gräskanten och släpper på först i mitten på backen. Sen kan man hålla ut ena staven i gräset och bromsa på så sätt, vågar inte plogbromsa då risken är stor att fötterna viker sig. Ett alternativ till plogbromsning är att vinkla skidorna inåt och växelvis lyfta dem, ger en viss bromseffekt eller stå upp och vindbromsa. Sen tycker jag att man skall försöka få ner farten i början av backen, har man väl släppt på är det säkrast att inte göra något, börjar man fibbla med skidorna ligger man snart där i asfalten.

Link to comment
Share on other sites

Asfalt gör inte bara ont man kan få rejäla skador och jag hoppas du använder hjälm. Försiktighet är en dygd helt klart men avslappnad och säker åkstil förenklar men tar tid att uppnå.

För egen del tar sådant tid och kräver kontinuitet.

Så mitt råd är att öva och åter öva på enklare banor.

Jag anser mig inte kunna diagonala ordentlig än men det beror nog på att jag enbart stakar på rullskidor.

Jag tvivlar på att du hinner känna dig bekväm denna säsongen men du kommer göra framsteg om du tränar 1-2 ggr i veckan tills snön kommer.

Efter 12 år tycker jag nu det är skönt med nedför men är ändå försiktig, jag kör på treor.

Link to comment
Share on other sites

Rädslan för att åka snabbt utför på asfalt är ju naturlig och befogad och inget som snabbt försvinner (för mig i alla fall), men efterhand så avtar den i takt med åkvana, så mitt råd skulle (utöver vad som skrivits ovan) vara att acceptera att du inte kan åka i så branta backar det första halvåret eller så.

Jag håller med LFN om att det är lätt att bli stelare i kroppen när rädslan slår till, vilket är kontraproduktivt och gör att man åker sämre. Själv använder jag förutom hjälm fortfarande knäskydd (och tills nyligen armbågsskydd) fastän jag otroligt sällan ramlar, men det gör mig lite mer avslappnad i åkningen eftersom det blir åtminstone ett mindre ställe att slå sig på. Funderar också på att köpa rullskidbyxor som skyddar höfterna och svanskotan ( https://www.rullskidcenter.se/x-hip-skyddsbyxa-l- någon som testat dessa?)

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Ett problem när man åker utför är att det är då som problemen med att en eller båda skidorna drar snett är mest besvärande. Man får hela tiden flytta tillbaka den skida som dragit iväg och det är givetvis ett riskmoment. Så sid- och kursstabiliet spelar in för hur säker man känner sig och om man fått bort farträdslan. En backe där jag kan känna mig osäker på rullskidorna kan jag nästa dag ta utan problem på inlinesen och då i högre fart. Ni som kör med platta hjul, bidrar de till bättre balans eller är det ingen skillnad ?

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite våghalsig av mig och har druttat några gånger. Skrubbsår tenderar att ta längre tid att läka ju äldre man blir...

Värst för mig (förutom uppslagen haka, 2 ggr) är uppskrapade fingrar och knogar. Skulle nästan ha några bra motorcross-handskar med plastförstärkning att köra med. Eller ta det lite försiktigare...  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker tipset om tröga hjul är det bästa hittills. Backarna blir mkt enklare då. Det gäller även skate. Lite märkligt att tvåor är standardhjul. Vanliga motionärer har mer utbyte av treor egentligen. Det har jag lärt mig i verkligheten men från början fick jag det tipset av Erik Wickström på en tekniklektion

 

(Det är vad JAG tycker. Det är nödvändigtvis inte en sanning för alla) Hoppas det är ok Jolan

Link to comment
Share on other sites

Träna på att trampa, lyft, flytta, skidorna, åk på en skida mm i backar där du känner dig bekväm (eller mellan något stavtag). Gäller både rullskidor och vanliga skidor.

Personligen tycker jag det hjälper. När man är utanför sin komfortzon blir man ofta stel som en pinne. Lär man sig att känna sig mer bekväm, står man inte heller som fastfrusen i nedförsbackarna...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har satt ihop några rutter med hanterbara utförsbackar. Dom återanvänder jag. De gånger jag trillat är det alltid höften och armbågen som får stryk. Det blir så när man har stavar som sitter fast i händerna. Armbågsskydd är inte dumt.

 

Nu har du redan köpt rullskidor men annars hade jag tipsat om att välja en modell som är säker och riktningsstabil i hög fart. Det skiljer en del t ex så är team 610 väldigt svajiga om man väger mer än hissfabrikanternas riktvkt.

 

Fast man kan ramla på platten också om man tänker på annat:

 

https://youtu.be/pEbZp9ZekrE

Link to comment
Share on other sites

Leta upp en backe som fångas upp av en "motbacke". Så kan du börja långt ner. Allteftersom du börjar högre upp så har du ändå alltid vissheten att färden kommer att bromsas upp. Det lär gå rätt fort att arbeta upp en viss säkerhet. Cykelbana är väl att föredra. Eller rullskidbana ännu hellre :)
Link to comment
Share on other sites

Sänk farten så mycket som möjligt i början av backen genom plogning eller höja armarna i skyn för extra luftmotstånd. Men detta räcker inte långt och var försiktig med att ploga för mycket och i hög fart för då vurpar du nog. Kör treor/fyror som hjul och studera ut rutterna innan du kör. Sedan är det viktigaste att hålla sig cool när man rullar ner då som folk sagt så spänner du dig och blir osäkrare om du tänker på att du är rädd. Bara försöka hålla lugnet även om det är lättare på snö då asfalt är lite läskigare att falla på.

 

Ännu försiktigare med plogning vid blött underlag. Då kan skidorna verkligen sticka iväg.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ha närkontakt med asfalt ca varannat år. Och skall inte sticka under stol med att det gör jäkligt ont, men du får ju inte låta detta hindra dig. Vi håller ju på med detta för att vi tycker det är jäkligt skoj så låt inte rädslan stoppa dig. Ha på dig hjälm (ett måste) så är chansen stor att det ändå du råkar ut för är skrubbsår. Har stått på näsan två gånger i samband med intervaller och att duscha efteråt är inte mina trevligaste minnen men på temat "Det som inte dödar...."

 

Och övning ger färdighet!

Link to comment
Share on other sites

Det där med att se till att få ner farten innan backen / att man ej skenar fick mig att tänka på ett uttryck vi hade från när jag åkte mkt alpin friåkning; "SONR" . Speed Of No Return: när man nått sådan fart, i förhållande till underlaget, så att bromsa - och kanske tom väja - var inte att tänka på; bara att vänta ut backen...

Link to comment
Share on other sites

Jag har satt ihop några rutter med hanterbara utförsbackar. Dom återanvänder jag. De gånger jag trillat är det alltid höften och armbågen som får stryk. Det blir så när man har stavar som sitter fast i händerna. Armbågsskydd är inte dumt.

 

Nu har du redan köpt rullskidor men annars hade jag tipsat om att välja en modell som är säker och riktningsstabil i hög fart. Det skiljer en del t ex så är team 610 väldigt svajiga om man väger mer än hissfabrikanternas riktvkt.

 

Fast man kan ramla på platten också om man tänker på annat:

 

https://youtu.be/pEbZp9ZekrE

AAAAAAAJJJ!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...