Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rosa hjul fram och svarta bak


boffi

Recommended Posts

Kan bara skriva för mig själv och jag har använt den kombinationen. Men det var för att jag tyckte att två av mina gummitvåor var för slitna så jag tog två rosa hjul istället. Det var ganska kallt (under 10 definitivt) så bäst kombination hade varit bara gummihjul.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara skriva för mig själv och jag har använt den kombinationen. Men det var för att jag tyckte att två av mina gummitvåor var för slitna så jag tog två rosa hjul istället. Det var ganska kallt (under 10 definitivt) så bäst kombination hade varit bara gummihjul.

Om man skall välja den kombinationen, vilket är bäst gummi fram eller bak, jag tänker på när temperaturen sjunker ner mot nollan vilket som reducerar rullet minst.

Link to comment
Share on other sites

De bakre hjulen påverkar rullet mer så gummi bak isf. Men när det är varmare skulle jag nog göra tvärtom då de rosa hjulen är mindre studsiga.

Jag tänkte att man bara behöver köpa till två gummihjul för att slippa det dåliga rullet när tempen går ner under 10 grader och då blir det bakhjul i så fall. Jag har Carbonfirestomme och blir det Elpex 610-hjul i så fall, orginalhjulen till carbonfire är mindre vill jag minnas och passar kanske inte ihop med rosa.

Link to comment
Share on other sites

Körde lopp idag med gummi-2or bara. Hade köpt två nya gummi-2or som jag bytte axlar och backspärr på från gamla hjulen. Jag använder mig av ett skruvstycke och hylsnycklar för att trycka ut backspärren. Byta på framhjul är riktigt enkelt. Gäller bara att inte slå sönder kullagren. Men jag brukar stoppa in nya kullager när jag byter.

Link to comment
Share on other sites

Körde lopp idag med gummi-2or bara. Hade köpt två nya gummi-2or som jag bytte axlar och backspärr på från gamla hjulen. Jag använder mig av ett skruvstycke och hylsnycklar för att trycka ut backspärren. Byta på framhjul är riktigt enkelt. Gäller bara att inte slå sönder kullagren. Men jag brukar stoppa in nya kullager när jag byter.

Jag har tittar på två videor, dels från skistart, dels en annan och gemensamt för båda var att de hade speciellt dorn för demontering och montering av kullagren. Ett sådant kit kostar 850 kr och då kan man likaväl köpa komplett.

Dunderklumpen; jag hittade din gamla blogg om byte av lager på rullskidor. Om jag fattade det rätt så bör man skaffa en 8mm bult och en hylsa från hylsnyckelsatsen, som jag antar man använder när man monterar dit lagren samt helst en träklubba, inte hammaren. Något mer att tänka på ?

Link to comment
Share on other sites

Japp det är samma spärrlager och axlar. För att pressa/knacka ur spärrlagret måste du ha en längre hylsa som passar inuti fälgen. Du bör knacka från den sidan på spärrlagret som det är text på. Jag har stukat 2 lager förr när jag tagit fel ände.

Man klarar sig absolut utan kitet för 800! Passande hylsor är lätt att hitta på Jula eller Biltema typ.

Jag har ett defekt bakhjul (gummit lossnat) och ett fungerande av de rosa. Passar lager o axel från de rosa till Elpex 610-hjul ?

I så fall hur gör man när man demonterar lager o axel m m på bakhjulen och sen monterar dem på de nya hjulen ?

Link to comment
Share on other sites

Men behövs det verkligen någon 8 mm bult för att knacka ur lager nr 2, kan man inte vända på skruven och knacka från andra hållet ?

Jag har mätt hjuldiametern på de rosa och den är 65 mm och Elpex gummi till team/evolution har en diameter på 70 mm, så det ser kärvt ut i min carbonfirestomme.

Link to comment
Share on other sites

Men behövs det verkligen någon 8 mm bult för att knacka ur lager nr 2, kan man inte vända på skruven och knacka från andra hållet ?

Jag har mätt hjuldiametern på de rosa och den är 65 mm och Elpex gummi till team/evolution har en diameter på 70 mm, så det ser kärvt ut i min carbonfirestomme.

Går även använda axeln för att knacka ur ett kullager om man är varsam. Det viktigaste är att inte stuka täckbrickorna på kullagret.
Link to comment
Share on other sites

Jag har mätt om de rosa och mätt från högsta delen och inte mellan kanterna och då blir de 70 mm. Enl skistart ingår rosa och teamhjul i samma familj, så då borde det gå att montera över från de rosa till team-hjulen.

Rosa hjul är till team 610, och det är exakt samma lager i dom som vanliga gummihjulen till team 610, och passar dom rosa på en skida , så passar dom svarta.

Link to comment
Share on other sites

Jaha då förklarar det måttskillnaden. De rosa är mer rundade jämfört med de nya gummihjulen som är platta.

Jag har mätt om de rosa och mätt från högsta delen och inte mellan kanterna och då blir de 70 mm. Enl skistart ingår rosa och teamhjul i samma familj, så då borde det gå att montera över från de rosa till team-hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...