Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsupplägg under tävlingsveckor


oxberg

Recommended Posts

Jag har normalt typ tre nyckelpass i veckan. Korta intervaller typ 5x4min i zon 5b, Långa intervaller typ 4x10min i zon 4, och ett långpass 2-3 tim i zon 1-2. Fyller ut med lite annat också typ innebandy, mm. I år blivit 7-10 tim i veckan vilket är mycket för mig.

 

Nu har det blivit några rulltävlingar under hösten. Hur förändrar ni er träning under tävlingsveckor? Vad plockar ni bort? Jag vill gärna kunna passa in tävling i träningsschemat utan att bli för sliten eller tappa för mycket träning.

 

Finns det någon etablerad sanning och vad har ni för erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig problemet att tävlingar ligger så nära varandra att det går att prata om tävlingsveckor.

Om jag hade det (samt hade ditt upplägg) skulle jag plocka bort allt intensivt och fokusera på lugnt och halvlångt. Är det en längre period skulle de korta intervallerna få vara med också. Innebandyn skulle också få vara kvar. 

Link to comment
Share on other sites

Den veckan jag tävlar så tar jag bort långpasset. Långpasset blir istället tävlingen.

Innan så tar jag inte bort några intervallpass men kortar ner dem så att jag känner mig pigg i kroppen. Dagen innan kör jag inga intervallpass utan bara distans inte allt för långt.

 

Efter tävlingen har jag en vilodag eller två om jag är sliten. Första passet är lugnt men sen om det kändes OK vill jag gärna köra intervaller nästa pass efter det. Annars lugnt tills det känns bra i kroppen.

 

Detta är mitt upplägg på vintern. Men det kan väl fungera för rullskidor också. Jag gillar iaf att tävla mig i form. Helgerna utan tävling blir istället långpasshelger.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som ett bra upplägg. Tävlingen påverkar ju träningsupplägget både veckan innan och veckan efter.

 

Om tävlingen är ett nyckelpass (säg 2 tim i krokarna av tröskeln) så är ju frågan om det behövs så mycket tid med hög puls några dagar innan och efter. Det kanske är rimligt planeringsmässigt att köra sista intervallpasset onsdagen innan och första intervallpasset onsdagen efter.

 

Tävlar man två helger i rad så blir det då bara ett intervallpass (på onsdagen) mellan tävlingarna. Det intervallpasset kanske då ska vara VO2max eftersom tävlingarna mer är åt tröskelhållet?

Link to comment
Share on other sites

Tävlar man två helger i rad så blir det då bara ett intervallpass (på onsdagen) mellan tävlingarna. Det intervallpasset kanske då ska vara VO2max eftersom tävlingarna mer är åt tröskelhållet?

 

Ja så kör jag. Tuffare intervaller men inte för lång intervalltid. Och gärna med kompisar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...